Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Status på rygereglerne

Se det i øjnene – rygeloven er kommet for at blive. Men det er dens indhold derimod ikke, der løbende bliver opdateret eller opstrammet.

Da rygeloven blev søsat, var det oprindeligt altafgørende, at forhindre andres udsættelse for passiv rygning. Derfor måtte der ikke ryges på steder, hvor der var flere samlet. Men nu tilstræbes det, at rygning inden døre ikke forekommer. Midt i august blev rygeloven således skærpet.

Hvis du i din virksomhed er faret vild i rygelovsjunglen, så gøres der her status på de gængse regler – hæng med de næste 3 minutter.

3 hovedpointer:

  • Der må ikke længere ryges på enkeltmandskontorer. Der kan dog fortsat ryges i arbejdsredskaber såsom firmabil eller kranførerhus, når der ikke arbejder flere samtidigt.
  • Der må ikke ryges på skoler/institutioner o. lign for unge under 18. Der er dog enkelte undtagelser ved eksempelvis bosteder.
  • Har man et rygerum eller en rygekabine, skal det markeres med et skilt, at der kan være forurenet luft umiddelbart udenfor. Skiltet kan hentes gratis på www.sst.dk/rygelov. 

Vær specielt opmærksom
Kravet om skiltning er et af de områder, som er let at håndhæve. Med udsigt til et besøg af Arbejdstilsynet, der kommer rundt til de forskellige virksomheder, er det derfor et dumt påbud at få hægtet på sig. Så har I et rygerum eller kabine, så få hængt skiltet op.

I samme ombæring har Arbejdstilsynet i øvrigt reguleret bødestørrelserne ved overtrædelse af reglerne.

Hvad skal det til for?
… - er det spørgsmål mange spørger sig selv om, imens debatten raser voldsomt periodevist. Men der er jo en idé med det. Som arbejdsmiljørådgiver har jeg altid svært ved at tage det seriøst, når vi indretter et lovpligtigt ventilationsanlæg til svejserøg, når de ansatte pulser løs af cigaretter på samme tid. Så hvis man tror at bølgerne går særligt højt omkring cigaretterne, så er det fordi man har glemt hvor svært det var at fjerne bajerne i arbejdstiden!

I øvrigt
Du kan se bort fra rygereglerne, hvis du er selvstændig erhvervsdrivende uden ansatte i virksomheden. Teoretisk skal man efterleve samme lov som de ansatte, men der er et elastik i forhold til at være arbejdsgiver for sig selv. Med ansatte i virksomheden er der derimod ingen vej udenom.

I kan finde rygeloven og opstramningerne på Arbejdstilsynets hjemmeside www.at.dk. I er selvfølgeligt også altid velkomne til at kontakte mig for råd i forhold til rygereglerne eller andre arbejdsmiljøforhold.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Indehaver af Damavi

Tina Johansen har mere end 16 års erfaring med fysisk arbejdsmiljø dels som arbejdsmiljøchef dels som ekstern konsulent.

De sidste fire år har Tina Johansen haft sin egen rådgivningsvirksomhed, hvor hun rådgiver inden for en bred vifte af brancher og såvel offentlig som private virksomheder.

Iværksatte i 2012 konceptet pause.nu, der skal forebygge nedslidning af kontoransatte.

Har udarbejdet en branchetilrettet arbejdsmiljømappe med vejledninger og relevante hjælpeskemaer.

Ideel for små virksomheder der har eller påtænker at få ansatte.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Tina Johansen
Indehaver af Damavi
Tags: Jura, Tryghed

På alle virksomheder med ansatte der bruger kemikalier, er der krav til kemikaliestyring. Dvs. man skal have et sikkerhedsdatablad på hvert produkt, en liste over produkterne og en arbejdspladsbrugsanvisning der fortæller under hvilke forhold de ansatte bruger produkterne på jeres virksomhed.

Tina Johansen
Indehaver af Damavi
Tags: Tryghed

Et godt arbejdsmiljø er alt afgørende for din daglige succes... og derudover er det lovpligtigt! Tina Johansen guider dig til et sundt arbejdsmiljø.

Tina Johansen
Indehaver af Damavi
Tags: Jura

Alle der udfører et arbejde skal principielt overholde de grundlæggende regler i arbejdsmiljølovgivningen.

Indehaver af Damavi

Tina Johansen har mere end 16 års erfaring med fysisk arbejdsmiljø dels som arbejdsmiljøchef dels som ekstern konsulent.

De sidste fire år har Tina Johansen haft sin egen rådgivningsvirksomhed, hvor hun rådgiver inden for en bred vifte af brancher og såvel offentlig som private virksomheder.

Iværksatte i 2012 konceptet pause.nu, der skal forebygge nedslidning af kontoransatte.

Har udarbejdet en branchetilrettet arbejdsmiljømappe med vejledninger og relevante hjælpeskemaer.

Ideel for små virksomheder der har eller påtænker at få ansatte.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her