Tags: Finansiering
Skrevet i samarbejde med Flemming Eghoff, partner i PwC.
Flere danske kæderestauranter har i de senere år åbnet restauranter i udlandet. Der er heller ingen tvivl om, at man kan opnå succes med at udvide en koncept-restaurant til udlandet og dermed høste stordriftsfordele samt øge indtjeningen i virksomheden. Men selv et gennemprøvet koncept, der har vist sin succes på hjemmemarkedet, kan nemt ryge i faldgruber.
En succesfuld eksport af et dansk restaurant-koncept bør derfor planlægges nøje og eksekveres på baggrund af en gennemarbejdet ekspansionsplan, hvor de væsentligste udfordringer ligger inden for finansiering og nye lovgivningsrammer.
Finansiering er afgørende
Det kræver naturligvis kapital at udbygge sin forretning i udlandet, og etableringen af fx en ny koncept-restaurant i London er meget omkostningstungt. Det vil således ofte være en markant investering i forhold til virksomhedens størrelse og øvrige investeringer. Derfor udgør investeringen også en væsentlig risiko for virksomheden, hvorfor selve finansieringen skal overvejes nøje. Det er her væsentligt at vurdere muligheden for såvel egenfinansiering som fremmedfinansiering, herunder afkastforventninger og tilbagebetalingsforløb.
Det har i mange år været kendt, at det kan være meget svært at skaffe finansiering. Flere brancher har haft problemer med at få adgang til ny kapital til udvidelse og ekspansion, og dette har også været tilfældet for restaurationsbranchen. Det er dog vores opfattelse, at det er blevet nemmere at skaffe kapital de seneste par år.
Udbuddet af risikovillig kapital er steget – også blandt private. Det har medvirket til et forbedret finansieringsklima, hvor det ikke længere kun er finansielle institutioner, som udbyder finansiering.
Nye finansieringsformer som fx crowdfunding har bidraget til denne udvikling. Der er også eksempler på, at restauranter selv har valgt at finansiere en udvidelse i udlandet via overskuddet fra deres danske forretning.
Glem ikke HR og regulative forhold
Danmark har et højt skatte- og afgiftstryk sammenholdt med andre lande. Derfor kan det umiddelbart virke attraktivt at drive forretning i lande, hvor såvel skatte- som afgiftstrykket typisk er væsentligt lavere. Man må dog ikke glemme, at det administrativt kan være en større opgave at skulle håndtere et nyt sæt regler for moms, afgifter, selskabs- og personskat mv., samtidig med at man fortsat skal kunne håndtere forholdene på hjemmemarkedet.
Det er således vigtigt, at man er tro mod sit koncept og samtidigt sikrer, at selve driften foregår med respekt for normer og kultur i det nye land, hvis man ønsker en succesfuld ekspansion i udlandet.
I andre brancher er udfordringer ifm. ekspansioner løst med en sammensætning af danske medarbejdere, der kender konceptet fra hjemmemarkedet, og udenlandske medarbejdere, der kender jargonen og kulturen på eksportmarkedet. Dette vil efter vores vurdering også være en fordelagtig løsning for de fleste restauranter, der ønsker at udvide deres koncept på tværs af landegrænser.
Når man ønsker at udstationere en eller flere medarbejdere, er der dog mange hensyn og ting, der skal afklares. I denne forbindelse er det vigtigt at undersøge mulighederne for udstationering og afklare relevante sociale, skattemæssige og tidsmæssige forhold.
Første skridt mod et eksporteventyr er derfor en gennemarbejdet ekspansionsplan med et stærkt fokus på finansieringsforhold og nye lovgivningsrammer. God rejse.
Director, PwC
Steffen Kaj Pedersen er director og brancheleder for hotel- og restaurationsbranchen i PwC. Han har været ansat i PwC siden 2002, hvor han arbejder med bl.a. forretningsudvikling, rapportering, interne kontroller og udarbejdelse af årsrapporter og regnskaber.
Steffen Kaj er hovedforfatter til PwC’s årlige analyse af hotel- og restaurantionsbranchen.