Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Innovation med effekt på bundlinjen

Indlægget er skrevet i samarbejde med Flemming Eghoff, partner i PwC

Husk også at deltage i det gratis event: Inspiration til succes - i København mandag d. 4. april 2016

De danske topledere har innovation højt på agendaen ifølge PwC’s CXO Survey 2015. For hotellerne er innovation og et stærkt fokus på ny teknologi da også den direkte vej til en økonomisk gevinst.

Hele 60 % af de danske topledere, der har deltaget i PwC’s CXO Survey 2015, fremhæver, at de vil have et særligt fokus på innovation i det kommende år. Samme fokus oplever vi i hotelbranchen, hvor de hoteller, der er innovative og first movers på teknologi, vil kunne øge deres lønsomhed. Særligt smartphones byder på nye muligheder for hotelbranchen, og der er ingen tvivl om, at også automatiserede arbejdsprocesser vil være afgørende i fremtidens konkurrence om innovative løsninger i hotelbranchen.

Øget brug af smartphones

Smartphone location-teknologi tillader i dag, at mobile enheder i nærheden af hinanden kan kommunikere sammen. Det giver nye muligheder for at interagere med kunden – uden at genere privatlivets fred. Teknologien giver desuden virksomhederne mulighed for at indsamle data om, hvordan kunderne interagerer med deres omgivelser. Dermed får de mulighed for i højere grad at skræddersy tilbud til deres kunder, da det kan skabe et større kendskab til kundernes behov generelt. Der hersker derfor ingen tvivl om, at smartphone-teknologien vil spille en stadig mere fremtrædende rolle hos hoteller fremadrettet.

Digitale nyskabelser har allerede ændret hotelmarkedet væsentligt, og med online booking har hoteller i dag mulighed for at øge belægningen ved at tilbyde last minute-priser og lave personlig markedsføring.

Smartphone-teknologien betyder omvendt også, at hoteller i stigende grad oplever, at kunderne kræver stadigt mere af deres hoteller. De forventer en bedre personlig service på baggrund af de behov, som de har meddelt hotellet via interaktioner mellem deres smartphones og hotellet inden deres ankomst. Det gælder fx bestilling af room service via smartphone, eller at kunden vælger sin morgenmad, så den står klar i restauranten. Smartphonen giver samtidig hoteller mulighed for mersalg gennem serviceydelser og for øget loyalitet.

Fortsatte fremskridt i automatisering på arbejdsmarkedet

Den stadigt mere sofistikerede kunstige intelligens og robotteknologien kan bane vejen for en ny industriel revolution, denne gang i servicesektoren. Nyere forskning har antydet, at 47 % af alle stillingskategorier kan være automatiserede inden for to årtier (kilde: Room for growth – PwC). 

Robotter bliver billigere og stadig mere avancerede. For nylig kunne man fx se en robot spille fodbold i de danske nyheder. Vi forventer da også, at vi vil se langt større brug af teknologi, der kan erstatte arbejdskraft med tjenesteydelser, på fremtidens hoteller.

Teknologiinitiativer vil ændre de tjenester, som hotellet leverer til sine gæster. I fremtiden vil vi fx opleve mobile værelsesnøgler, så gæsterne kan bruge deres smartphones til at åbne værelset via en app. En anden tendens kunne være brugen af robotter, der kan reducere hotellernes omkostninger.

Eksempelvis har Aloft Hotel i Cupertino i Californien siden august 2014 brugt robot-butlers til fx at hente og bære kufferter for deres gæster. Derudover oplever vi, at krydstogtskibe er begyndt at anvende robot-bartendere til at betjene gæsterne, og støvsugning af værelser kan i dag også varetages af robotter.

I takt med at presset på hotelraterne forsætter, vil hoteller stadig søge nye innovative måder, hvorpå de kan reducere deres omkostninger for at opretholde deres indtjeningsmarginaler.

First movers på teknologi vil stå stærkest i konkurrencen om at opnå den bedste lønsomhed.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Director, PwC

Steffen Kaj Pedersen er director og brancheleder for hotel- og restaurationsbranchen i PwC. Han har været ansat i PwC siden 2002, hvor han arbejder med bl.a. forretningsudvikling, rapportering, interne kontroller og udarbejdelse af årsrapporter og regnskaber.

Steffen Kaj er hovedforfatter til PwC’s årlige analyse af hotel- og restaurantionsbranchen.  

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Steffen Kaj
Director, PwC
Tags: Administration, Kommunikation & Markedsføring

Online anmeldelser har stor betydning i hotelbranchen. Steffen Kaj Pedersen og Flemming Eghoff fra PwC sætter fokus på fænomenet.

Steffen Kaj
Director, PwC
Tags: Finansiering

Steffen Kaj Pedersen og Flemming Eghoff fra PwC deler her deres tanker omkring, hvad det kræver at udvide dit restaurant-koncept til udlandet

Director, PwC

Steffen Kaj Pedersen er director og brancheleder for hotel- og restaurationsbranchen i PwC. Han har været ansat i PwC siden 2002, hvor han arbejder med bl.a. forretningsudvikling, rapportering, interne kontroller og udarbejdelse af årsrapporter og regnskaber.

Steffen Kaj er hovedforfatter til PwC’s årlige analyse af hotel- og restaurantionsbranchen.  


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her