Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring
Sikkerhed og https:// er et aspekt der får stadig større betydning på dine placeringer i søgemaskinerne og det signal du sender til dine besøgende. Det virker langt mere sikkert og troværdigt, hvis du har en hjemmeside med SSL-krypteret forbindelse.
Det understreges af at browsere som Chrome er begyndt at fremvise hjemmesider som "Sikker" eller "Ikke sikker" oppe i browserlinjen. Dertil kommer at det er blevet en officiel ranking faktor hos Google, der har en markedsandel omkring 95 % i Danmark. Så vil du gerne stå stærkt her, bør du hoppe på en SSL-krypteret forbindelse, men husk at få 301 redirected hele sitet fra http:// til https://.
"Undersøgelser viser at 48 % af online shoppere ikke har tillid til en hjemmeside, uden et SSL certifikat og at SSL kan hæve konverteringsraten på mellem 11-42 % for webshops."
Derudover fandt SSL certifkat udbyderen GlobalSign fandt frem til at 84 % ville afvise et køb, hvis de vidste det skete over en usikret forbindelse.
Der findes ikke en hovedregel for hvor lav en loadtid du skal gå efter, for det kan afhænge fra branche til branche. Nogle hjemmesider med mange billeder, fx. webshops, eller sider med avanceret funktionalitet, kan godt være vanskelige at gøre super hurtige.
Der findes derimod masse af tal, statistik og undersøgelser der bekræfter at hvert sekund gør en forskel.
"Research viser at 53 % vil forlade din hjemmeside, hvis den er mere end 3 sekunder om at loade. Ydermere har Amazon meldt ud at de solgte 1 % mere for hver 0,1 sekund de gjorde deres hjemmeside hurtigere!"
Så du kan være helt sikker på det koster på besøgstallene, afvisningsprocenten og bundlinjen, hvis du har en hjemmeside der er langsommere end det.
Jeg vil anbefale dig at gå efter en loadtid på maksimum 2 sekunder. Lav en sammenligning med dine største konkurrenter og tjek hvilke loadtider de har. Det kan du nemt gøre via Pingdom og GTmetrix. Du vil hurtigt blive klogere på om det normale niveau i branchen. Det er jo de konkurrenter du skal slå!
Du er sikkert stødt på begrebet mobile first og det er godt at kende til. For Google vil fremadrettet komme til at bruge rangeringen på mobildelen, på både mobil og computeren. Så hvis du har et site der ikke er mobiloptimeret, skal du ikke forvente at få trafik på computeren heller!
Du har mulighed for at tage deres egen test af mobilvenlighed, men du kan ikke være sikker på det er nok. Tiden går hurtigt og selvom din side reel er mobilvenlighed, kan konkurrenter med AMP fortsat overhale dig. AMP er en forkortelse for Accelerated Mobile Pages og undersøgelser viser allerede, at hjemmesider der anvender AMP får mere trafik fra mobilen. Bag AMP står giganter som Google, LinkedIn og Twitter.
AMP kom allerede frem i 2015, men specielt de seneste år har det fået en væsentlig betydning. En betydning der blot bliver større i fremtiden. Princippet bag AMP er du laver/fremviser en lettere version på mobilen, hvor de "tunge" elementer er fjernet. På grafikken og funktionaliteten skal du forvente flere begrænsninger, men du får til gengæld en langt hurtigere mobilhjemmeside, der tilmed vil rangere bedre.
"En undersøgelse af Forrester Consulting Total Economic ImpactTM viser at AMP fører til at besøgende bruger 2x mere tid på AMP-siden og en 20 % stigning i salget."
Derudover fandt de frem til en vækst i besøgstallet på 10 %. Så der er bestemt mange fordele ved at gå AMP-vejen, hvis man ønsker et fremtidssikret site.
En af de seneste tendenser er, at du skal tænke på brugeren hvis du vil have succes. For tænker du på brugeren og dine potentielle kunder, vil resultaterne komme mere til dig.
Inden for SEO kommer det til udtryk ved, at lave loadtider og høje afvisningsprocenter påvirker dine placeringer negativt. Det samme er tilfældet, hvis du har en hjemmeside der ikke fungerer ordentligt på mobilen. Så frem for et gammeldags syn på søgemaskineoptimering, bør dit fokus være mere på brugeren og på hvad der virker i fremtiden.
Skab en hjemmeside der er brugervenlig, sikker, hurtig, klar i budskabet og lækker, uanset om den besøges fra computeren eller mobilen. Gør du det, er du allerede kommet langt.
Du bør uden tvivl gå efter en hjemmeside uden begrænsninger, for du ved ikke hvor udviklingen kommer til at være på internettet eller i din branche. Gå derfor efter et open source system, uden de store begrænsninger, så du kan tilpasse din hjemmeside efter behov.
Der kan være mange meninger om hvilket system man bør vælge, om det fx. skal være Wordpress, Joomla!, Magento eller Laravel. Meget afhænger af dine behov.
Fordelen ved Wordpress er du billigt kan komme i gang og så findes der utallige plugins, der giver adgang til en masse ekstra funktionalitet. Ulempen er du har et CMS, hvor den grundlæggende kode ikke er blevet fornyet de seneste 10 år, hvorfor man kan stille spørgsmålstegn ved, hvad der kommer til at ske de næste 10 år. Lige nu bliver der bygget ovenpå CMS platformen, hvorimod man med teknologier som Laravel får en helt ren og clean platform at arbejde ud fra. En af grundene til at Laravel er vores klare favorit. Wordpress er fx. en platform der er meget eksponeret overfor angreb.
Få et godt indblik i fordele og ulemper ved at vælge Laravel, Wordpress og Joomla! på Bluebell.dk. Ud fra vores egen viden og erfaringer, har vi sammenlignet Laravel, Wordpress og Joomla med hinanden. Der er mange overvejelser at gøre sig, til både begrænsninger, pris, hastighed og sikkerhed.
Du bør gå efter en hjemmeside uden begrænsninger, der er hurtig, sikker og lækker, så du er klar til fremtiden.
Specialist i SEO og hjemmesider
Simon Broskov driver bureauet Medier & Co, hvor de bygger brugervenlige hjemmesider og arbejder med online markedsføring, særligt SEO. Han har over 10 års erfaring med digitale løsninger, hjemmesider og søgemaksineoptimering.
Simon har en lang referenceliste og har samarbejdet med en bred vifte af forskellige virsomheder. Det har givet ham en bred forretningsforståelse og et indgående kendskab til de anerkendte systemer og værktøjer, der anvendes i branchen.
På IVÆKST vil Simon bidrage med hans bedste inputs og tips, relateret til hjemmesider, markedsføring og det at drive en rentabel forretning.