Tags: Salg
Sælger.
Selve ordet har en negativ klang. Og det er ærgerligt.
Den moderne sælger adskiller sig nemlig ofte meget fra det billede, folk har af en traditionel ‘pistolsælger’.
Pistolsælgeren vs. Den Relationelle Sælger
En traditionel sælger er en, der prøver at prakke dig noget på, ikke sandt? En person, der forsøger at manipulere med dig, så du bliver lokket til at sige ja til noget, der hovedsageligt kommer sælgeren til gode.
Den relationelle sælger gør det modsatte og har en opfattelse af transaktionen som noget, der ikke forudsætter et ‘zero sum game’. Begge parter kan altså vinde ved et salg. Den relationelle sælger, det jeg også kalder Sælger 2.0, er ikke noget nyt og banebrydende inden for salg. Ikke desto mindre mener jeg, det er vigtigt at understrege, hvad det egentlig er, den moderne sælger vil dig, når han eller hun henvender sig til dig.
“Vi er jo på samme hold”
I min virksomhed Webly arbejder vi kun med relationelle salg. Vi stræber efter at servicere vores kunder så meget som muligt - inden for rimelighedens og vores produktpris’ grænser. Men vores indstilling til at sælge bunder i, at vi ‘klatrer over på kundens side af hegnet’ og sætter os ind i, hvad det bedste outcome for kunden er. Hvordan kan vi finde en løsning, der rammer præcist det, kunden leder efter, og som vi kan levere?
Ved ikke at etablere et modstandsfyldt forhold mellem køber og sælger kan man begge sænke paraderne og komme nærmere en optimal løsning. Den relationelle sælger hjælper i højere grad, end han/hun forsøger at påvirke kunden til at sige ja til en suboptimal løsning. Autenciteten og oprigtigheden i kunde/leverandør-forholdet er noget, der kan mærkes, og som fordrer en bedre relation i fremtiden.
Jeg placerer mig i kundens sko og føler mig på samme hold som mine kunder. På den måde får jeg som sælger større glæde ved mit arbejde, og jeg vil også vove at påstå, at jeg i sidste ende får flere kunder. Fordi mine samarbejdspartnere kan mærke, at ønsket om at tilbyde dem det helt rigtige produkt er ægte.
Jeg håber, at du ligesom jeg advokerer for en ændret opfattelse af ‘sælgeren’, og i stedet forsøger dig med en salgsstrategi, der bunder i ønsket om et ‘win-win’ outcome, der tilgodeser begge parter. Samtidig vil det relationelle salg unægteligt lægge kimen til et senere gensalg, fordi relationen er på plads. Tænk relationen, holdspillet og den ægte hjælp ind i dit næste salg og se, om ikke processen bliver sjovere og relationen stærkere.
Stifter og direktør, Webly
Rued Caspar Riis er stifter og direktør i Webly, der laver forklarende animationsvideoer til virksomheder.
Rued har en kandidat i Organizational Innovation and Entrepreneurship, og har professionel erfaring med marketing og kommunikation. Denne viden er udgangspunktet for indlæg om videomarketing, content creation, salg, ledelse og konceptualisering her på bloggen.