Tags: Administration, Økonomi
At springe ud som iværksætter betyder, at man er nødt til at sætte sig ind i en masse nye ting som kan virke helt fremmede og måske lidt kedelige. En af disse ting er bogføring.
Man startede trods alt ikke virksomheden for at beskæftige sig med tør og kedelig økonomi.
Men med lidt gåpåmod og et par hjælpemidler, kan bogføringen faktisk gå hen og blive helt sjov.
Tror du mig ikke? Så læs med her.
Lad os først og fremmest slå fast, at det er en kæmpe fordel at have styr på virksomhedsøkonomien som iværksætter
Og hvorfor så det?
Jo, når man har overblik over virksomhedens økonomi, undgår man ubehagelige overraskelser og sikrer, at man ikke bliver nødsaget til at lukke på grund af fejl i eksempelvis moms- og skattehåndteringen. Derudover er det fedt at kunne vise et flot regnskab for sine samarbejdspartnere, kunder og investorer.
At lave sit eget regnskab som iværksætter giver desuden indsigt i virksomhedens resultater og man får en reel fornemmelse for, hvordan virksomheden performer.
Det vigtigste skridt du kan tage for at komme i gang med bogføringen er:
• kom i gang!
Hvis du udskyder det, ender det nemlig med at blive uoverskueligt.
En let måde at komme i gang på er at anskaffe sig et af de mange regnskabsprogrammer, der findes på markedet. Vælg et program med gode muligheder for support, så du er sikker på at få en god start.
En af de største begynderfejl er at komme dårligt fra start og få lavet tingene forkert. Det giver masser af dobbeltarbejde og frustration over at skulle gå tilbage og lave det hele om.
Når du går i gang med bogføringen, kan det være en god ide at sætte nogle delmål.
Start for eksempel med at bogføre dine regninger og kvitteringer. På den måde får du overblik over en enkelt funktion af gangen. Derefter kan du gå videre med at bogføre indtægter, løn osv.
Når det gælder bogføring er det en god ide at indarbejde nogle gode vaner. Planlæg for eksempel en fast dag om ugen eller måneden, hvor du bogfører.
På den måde sikrer du dig, at kvitteringer og fakturaer ikke hober sig op.
En anden god vane er, at bankafstemme ofte. Når du bankafstemmer, sammenholder du dit regnskab med din bankkonto og tjekker, at beløbene stemmer.
Hvis du får gjort det til en vane at bankafstemme ofte, fanger du hurtigere eventuelle fejl, som derfor er lettere at rette.
Nu er du forhåbentlig klar til at komme i gang med at bogføre!
God fornøjelse!
Marketingassistent
https://billy.dk
Billy gør livet lettere for iværksættere og selvstændige. Med det brugervenlige regnskabsprogram kan du klare al din bogføring med få klik, og du kan spare timevis af tastearbejde. Så kan du i stedet bruge tid på det, du er allerbedst til: Nemlig at drive din virksomhed.