En af de helt store marketing trends her i 2017 er influence marketing og med god grund, da denne form for markedsføring viser utrolige resultater. Jeg vil i dette indlæg give en kort introduktion til, hvad influence marketing er.
En influencer er en person, der har stor indflydelse på sine følgere på sine sociale medier. Det kan være en blogger, youtuber, snapchatter, instagrammer. Eksempelvis kan det være en fitnessblogger med 30.000 unikke besøg om måneden. Det er altså en person, som har daglig indflydelse på sine mange følgere.
Eksempler på danske influencers:
Youtuber, Rasmus Brohave, over 500.000 følgere på sociale medier
Snapchatter, ‘Lakserytteren’, over 50.000 følgere på snapchat
Blogger, Mascha Vang, prisvindende blogger i flere år
Hvad er influence marketing?
Ved influence marketing benytter man sig af SoMe-stars, det kan eksempelvis være bloggere eller youtubere. Disse influencers bruges til at sprede budskabet om virksomhedens brand eller produkt. Influencers er personer, der har stor indflydelse på deres mange følgere på sociale medier, og flere af dem lever af denne indflydelse og magt. Ved brug af influencers i en strategisk markedsføring er matchet mellem en blogger og virksomhed, altafgørende for en succesfuld kampagne.
Forbrugeren køber sig ikke kun ind på virksomheden, men snarre influenceren bag. Derfor er det vigtigt at bloggerens målgruppe og indhold stemmer overens med virksomheden. Bloggerens personlighed er nødt til at skinne igennem, og det er der, hvor modeblogs adskiller sig fra modeblade. Ved blogging er det personen, læseren køber ind på.
Giv influenceren frihed
Influencers kender deres følgere bedre end du gør, derfor fungerer en stramt styret kampagne af virksomheden sjældent godt. Som virksomhed skal du derfor skabe et stabilt fundament, som influenceren derefter kan bygge videre på. Inddrag dem i den kreative proces og hold en tæt dialog om overvejelser og målsætning. En vigtig opgave ligger i at integrere sponsoreret indhold i influencerens daglige content, således at det ikke skiller sig markant ud.
Det hjælper ikke at få en influencer til at være agressiv overfor sine følgere og presse dem til at købe det givende produkt. Målgruppen vil ikke finde personen troværdig. Dernæst er influencers meget kære overfor deres følgere og præsenterer ikke hvilket som helst indhold overfor dem. Målet er at opnå succes i fællesskab, begge parter skal se en gevinst i samarbejdet.
Der findes 3 kategorier af influencers: Mikro, makro og mega. Hver kategori afspejler influencerens mængde af følgere, og har hver deres fordele i form af reach, troværdighed og engagement. De 3 kategoriers forskellige styrker vil blive uddybet i et senere indlæg, da de hver i sær har unikke egenskaber, som bør bruges på forskellige måder
Specialist i Influence marketing
Nicolai driver konsulentbureauet MazurMedia, der er specialiseret i influence marketing. Her rådgiver og underviser han virksomheder i brugen af influencers i strategisk markedsføring. Nicolai tror på det perfekte match, mellem virksomhed og influencer ligger i, hvordan man i fælleskab skaber værdi.
Med en ambition om at blive Danmarks førende ekspert i influence marketing, tager han hver uge ud, og besøger influencers på deres job. Serien kalder han: ‘På job med’ og du kan se den, de fleste søndage på hans YouTube-kanal. Nicolai har nemlig den filosofi, at man ikke bliver ekspert af at sidde bag sit skrivebord.