Influence marketing kræver ikke enorme budgetter for at komme i gang. Naturligvis giver det flere muligheder, hvis der er et større budget, det er dog de færreste små virksomheder der har det.
Som jeg skrev i mit tidligere indlæg,(introduktion til influence marketing) deler vi influencers op i 3 segmenter, alt efter mængden af følgere på sociale medier:
Ønsker man som virksomhed at bruge mega influencers, er det rigtigt at de ofte tager sig godt betalt. Dette grundet deres store reach, og stor indflydelse på målgruppen. De lever som regel af deres sociale medier, og det er svært at betale huslejen med produkter, altså skal de have kontant betaling.
Bevæger vi os ned i mikro-segmentet, finder vi typisk personer der deler indhold på sociale medier som en del af deres hobby. Lad os tage et eksempel:
Lad os antage at jeg var helt vild med at træne. (Der er altså tale om et fiktivt eksempel her). Så glad for det, at jeg bruger rigtig mange timer om ugen på at løbe. Min Instagram er fuld af “sunde” billeder, typisk af mig der dyrker motion.
Jeg har 1142 følgere på min Instagram. Hver dag følger de med i min sunde livstil. Jeg har en høj engagement rate på ca. 12%. Sammenligner vi det med mega-influenceren Mascha Vang, så har hun 186.894 følgere, og en engagement rate på 1.57%. Der har aldrig været noget sponsoreret indhold i mit instagram-feed, da jeg bare synes det er sjovt at dele mine træninger! Jeg er en mikro-influencer, med troværdig og autentisk content.
En dag kontakter en virksomhed mig, og spørger om jeg kunne tænke mig et par løbesko gratis, mod at jeg deler et billede af mig selv i løbetøj + mine nye sko. Jeg skal tagge virksomheden, og får også min egen rabatkode på -15%, således at mine følgere også kan købe et par sko magen til billigere.
Det har kun kostet virksomheden indkøbsprisen for løbeskoene, og de har fået en personlig afsender på. Ved at lave rabatkoden, kan virksomheden direkte måle hvor stor effekt dette giver i forhold til salg. Dernæst er der den awarenes det skaber. Jeg anbefaler, at man alt efter virksomheds størrelse og type, prøver sig frem med en håndfuld influencers. Start evt. med forskellige typer: f.eks. en trænningsfreak, nybegynderens kamp om at tabe 10 kilo, eller en fashion-instagrammer. Test det af, og tilpas derefter din næste kampgane ud fra dine resultater og erfaringer.
Der er selvfølgelig mange måder at gribe det an på. Dette var blot et lille eksempel på, hvordan man med et lavt budget engagerer mikro-influencers. Der er altså ingen der siger, at det kræver store budgetter for at komme i gang med influence marketing. Har du et produkt eller en service, der passer ind mikro-influencerens content, så er du langt! Held og lykke, og lad mig endeligt høre jeres erfaringer.
Send mig evt. en mail med inputs fra din mikro-influencer kampagne.
Nicolai Mazur
nicolai@mazurmedia.dk
Specialist i Influence marketing
Nicolai driver konsulentbureauet MazurMedia, der er specialiseret i influence marketing. Her rådgiver og underviser han virksomheder i brugen af influencers i strategisk markedsføring. Nicolai tror på det perfekte match, mellem virksomhed og influencer ligger i, hvordan man i fælleskab skaber værdi.
Med en ambition om at blive Danmarks førende ekspert i influence marketing, tager han hver uge ud, og besøger influencers på deres job. Serien kalder han: ‘På job med’ og du kan se den, de fleste søndage på hans YouTube-kanal. Nicolai har nemlig den filosofi, at man ikke bliver ekspert af at sidde bag sit skrivebord.