Første step på vejen mod et succesfuldt Amazon eventyr i Europa er naturligvis at oprette en Seller Central Account. Min klare anbefaling er, at man vælger en “Professional Seller Account”. Denne koster 25 GBP (39 EUR) pr. måned, og giver dig alle de nødvendige redskaber og muligheder, som du får brug for.
Når du har opretter en Seller Central Account, så vil Amazon automatisk igangsætte godkendelsesprocessen. Denne skal sikre, at du er den legale ejer/repræsentant af virksomheden. Typisk vil du skulle uploade diverse dokumenter, pas og bankpapirer, som understøtter din position som repræsentant af virksomheden.
Terminologien blandt sælgere på Amazon er lidt anderledes, end hvad man normalt kender fra den gængse e-commerce verden i Danmark. En “Product Listing” er selve produktsiden, som kunden lander på, når vedkommende klikker sig ind på dit produkt.
Denne listing kan laves på flere forskellige måder. Min klare anbefaling er dog, at du laver den via en “flat file” - altså, et Excel-ark, hvor alle informationerne tastes ind. Det kan synes meget uoverskueligt ved første øjekast, og medmindre man har prøvet det før, anbefaler jeg at få assistance til at sætte denne fil korrekt op.
Vi bevæger os nu over i et område, som er meget omdiskuteret blandt sælgere på Amazon. Ligesom man i SEO-verden har forskellige teorier, så findes der også et hav af teorier indenfor launch af produkter på Amazon. Jeg vil ikke komme nærmere ind på, hvad de forskellige teorier og best-practices lyder på, da det er et helt blogindlæg for sig. I første omgang skal du blot være opmærksom på, at der er noget, der hedder en “product launch” på Amazon.
Du er nu klar til at sælge på Amazon. Ovenstående indlæg havde til formål at give dig et lynhurtigt overblik over, hvilke steps du skal foretage dig, for at komme i gang med at sælge på Amazon.
Stifter af Weisio ApS
Micky Weis har arbejdet med SEO, Facebook og Content igennem de sidste 8 år. Hans arbejde med bl.a. platformen Tattoodo har resulteret i artikler på bl.a. TechCrunch, Uncrate og Børsen. Ligeledes har Micky haft fingeren med i et hav af start-ups og mellemstore virksomheder som digital konsulent hos bl.a. Thornico A/S, smykkekoncernen Hvisk, Youtube-successen SlikhaarTV m.fl.
Senest har Micky fungeret som CMO i Firtal Web A/S, hvor han har påtaget sig rollen som digital chef for 8 forskellige webshops og en omsætning på den gode side af 80 millioner kroner. I dag er Micky vendt tilbage til konsulentlivet efter 2 års pause og har startet konsulentfirmaet Weisio ApS, der varetager det meste af online-paletten for en lang række danske og udenlandske virksomheder. Den resterende tid bruger han på at vejlede over 5.000 månedlige læsere på hans personlige blog, Mickyweis.com.