Tags: Administration, Tryghed
Netværksekspert, foredragsholder og konsulent
11.04.2014Da jeg for nyligt underviste i netværkskompetencer på HDO bad jeg en række ledelsesstuderende om at reflektere over deres egne netværkskompetencer og ikke mindst deres chefers netværkskompetencer.
Interessant nok fik de hurtigt reflekteret sig frem til, at de ledere som de syntes var rigtig dygtige netværkere, sjovt nok også var sammenfaldende med dem, de syntes, var de dygtigste ledere…. og jeg tænker, at det skal du, som har din egen virksomhed også være klar over, for den viden kan du bruge til din fordel…og slå to fluer med et smæk!
Hvis du arbejder aktivt med at blive en dygtig netværker vil du stå stærkt, når du skaber din virksomhed og samtidig fremtidssikre den, fordi de samme evner vil gøre dig til en bedre leder.
Hvorfor det?
Den dygtige netværker skaber stærke tillidsfyldte relationer, interesserer sig for, hjælper og anerkender andre, deler gerne ud af sin viden og sine kontakter og gør folk trygge gennem sin adfærd.
Det er altsammen gode medmenneskelige kompetencer, som vil gavne miljøet i din nye virksomhed og danne grobund for en en sund virksomhedskultur med et naturligt flow af viden og kompetencer.
Medarbejderne præges i langt højere grad af, hvad vi gør, end hvad vi siger, så hvis du har ambitioner med din virksomhed vil jeg opfordre dig til at tage netværksmedicinen og gå i gang med at finpudse dine netværkskompetencer!
De 6 universelle netværkskompetencer (Fra Netværkskogebogen):
Gavmildhed – invester dig selv! ”Jo mere du giver - jo mere får du igen!” Balancen er: Giv 60% Modtag 40%
Empati - den ægte interesse for andre! Brug aktiv lytning, vær nærværende og tilstede.
Omsorg – empati i handling! Husk at handle på det, du lytter dig frem til.
Respekt og rummelighed - vær åben for nye mennesker også selvom de er anderledes end dig! …og få adgang til nytænkning og innovation!
Engagement – netværk når du ikke har brug for det, det er for sent, når du har brug for det! Invester tid i dine relationer! Netværk skal plejes i arbejdstiden!
Autenticitet – vær den du er! Find en netværksstil der understøtter din personlighed.