Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Når netværket sælger dig

Netværkssalg er et ord der let bliver misforstået!

Det er ikke dig, som skal ud og sælge i dit netværk - det er dit netværk, som sælger dig, helt af sig selv. Det gør de, fordi de har tillid til dig og fordi du har leveret noget, de har været tilfredse med.

Kender du det? Du står og mangler en dygtig grafiker, en mekaniker du kan stole på, en tandlæge som du kan være tryg ved, en babysitter, som du ved kan sit kram…

..og hvad gør du så? Går du ind og Googler, slår du op i telefonbogen?

– Næh vel! Langt de fleste af os spørger ud i vores netværk: ”Hvem kan anbefale mig en rigtig god, dygtig person”… Vi vælger nemlig oftest at bruge en person, som er blevet anbefalet af en, vi kender og har tillid til.

Og grunden til, at vi vil vælge den, som netværket anbefaler, er denne simple psykologi: Du ved, hvis du selv har modtaget en ydelse, som du var rigtig tilfreds med, ja, så anbefaler du gerne personen til højre og venstre. For vi mennesker er sådan indrettet, at vi gerne vil dele gode oplevelser med vores venner.

Det er faktisk lige præcis det, netværkssalg handler om. Netværkssalg er nemlig, når dit netværk anbefaler dig så effektivt, at det bliver til et salg.

Netværkssalg handler ikke om at sælge!

Netværkssalg er et ord, der let bliver misforstået! Det er ikke dig, som skal ud og sælge i dit netværk - det er dit netværk, som sælger dig, helt af sig selv. Det gør de, fordi de har tillid til dig og fordi du har leveret noget de har været tilfredse med.

Jeg vil gerne lige benytte lejligheden til at understrege, at du altid skal behandle dit netværk med største respekt og omsorg. Derfor er det er absolut ikke nogen god ide, at sælge direkte i dit netværk! Det kan
så nemt blive opfattet som ’spam’ eller at du udnytter folks tillid og gode vilje, hvis du bombarderer dit netværk med salgshenvisninger eller forsøge at sælge til direkte til dem.

Til gengæld kan du roligt bruge den viden, om måden folk anbefaler til hinanden på, til din fordel!

Det vi opnår gennem netværkssalg er tillid og tryghed omkring købet, fordi en person som du har tillid til anbefaler dig en person, som hun har tillid til.

Så når du skal til at arbejde med netværkssalg, så handler det altså mere om at skabe de gode tillidsfulde relationer i dit eksisterende netværk og til dine nye netværksrelationer, end det handler om direkte salg.

Og for mange, mig selv inklusive, er arbejdet med at opbygge det rigtige forretningsnetværk og pleje kunderne absolut en mere sjov, overskuelig og behagelig vej til salget.

IVÆKST Artikel: Netværk - en genvej til succes

Her er 5 gode tips, der fører til øget netværkssalg

1. Vær synlig, så folk tænker på dig, når de får brug for dig

Vi skal selvfølgelig være synlige overfor vores forretningsnetværk, dit netværk kan kun anbefale dig, hvis de ved hvad du laver og hvis de har en positiv opfattelse af dig. Derfor skal du orientere dit forretningsnetværk, efterhånden som du udvikler din forretning. En god måde at gøre dig positivt bemærket på og samtidig gøre opmærksom på din ekspertise er ved at dele ud af din viden og erfaring. ¨'

Skriv en artikel, lav blog, nyhedsbrev eller lign. hvor du giver gode ideer, råd og tips. Send derefter en mail til netværket, der gør dem opmærksom på, at der er god inspiration at hente. Det samme kan postes på Facebook, LinkedIn, Google+ og andre sociale netværk.

2. Familie og venner er også dine ambassadører

Mange i dit netværk kender dig ud fra alle mulige andre sammenhænge end arbejde, det kan være familie, venner, fritidsinteresser osv. Men derfor kan de stadig være rigtig gode ambassadører for dig, fordi du allerede har en tillidsfyldt relation til dem. Du skal derfor også huske at orientere dit familie/venne netværk, om hvad du arbejder med og hvilke ydelser du sælger.

Husk, at dit netværk interesserer sig for dig, og det er en orientering, ikke et salg! Der kan omvendt også ligge rigtig meget guld begravet for dig ved at blive klogere på dit familie/venne netværks arbejdsområder, så gør det til en vane at være nysgerrig og spørg ind!

3. Hjælp andre og del ud af dig selv!

Den hurtigste vej til at skabe en tillidsfyldt relation, er ved at hjælpe andre. Alt det du giver, får du tilbage i dit netværk… det sjove er, at du ikke altid får det tilbage af de samme mennesker, så der er ingen pointe i at holde købmandsregnskaber i netværk!

Giv derfor noget af dig selv i dit netværk og vær forvisset om, at har du hjulpet andre med praktisk hjælp, viden, vigtige kontakter etc. vil de også huske dig, og de vil anbefale dig til andre. Jeg skal lige understrege, at jeg ikke opfordrer folk til at arbejde gratis. Prøv at se det i et markedsføringsperspektiv og hold det i en fornuftig balance. Kan folk lide det de får, kommer de tilbage og vil købe hos dig.

4. Plej dit forretningsnetværk!

Dit netværk af kunder, samarbejdspartnere og underleverandører skal du passe godt på.

Tænk på, at den tillid der allerede er opbygget er meget værdifuld for dig. Husk derfor ind i mellem bare at tage en snak, invitere til frokostmøde og andet, som gør at I får mulighed for at lære hinanden at kende …helt uformelt. Det er meget lettere at skabe en afslappet stemning, når du ikke prøver på at sælge noget, men blot bliver klogere på kundens behov.

Research, interviews og kundeseminarer er også en god måde at skabe et loyalt netværk på. Du leverer noget som kunderne ser som brugbart og meningsfyldt, du indgår i en konstruktiv dialog
med kunderne, du lærer af kunderne, du deler din viden med dem = kunderne vil anse dig for at være seriøs og sympatisk og det vil styrke både dit netværkssalg og gensalg.

IVÆKST Artikel: Netværksrekruttering

5. Volumen skaber også netværkssalg

Jo flere der kender dig for noget positivt, jo flere vil anbefale dig. Derfor er der god logik i at bruge tid på at udvikle dit netværk med nye kontakter. Det kan du fx gøre ved at komme ud til konferencer, receptioner og arrangementer i brancheforeninger, erhvervsforeninger netværksgrupper osv. Endelig må vi ikke glemme alle de spændende muligheder for at udvide dit netværk gennem sociale medier, som jo er en gave til at skabe volumen i netværkssalget.

Se fx Fabiola Christensen blog for at få inspiration til at arbejde med de sociale medier.

Ved at tage disse 5 skridt er du godt på vej med at skabe netværkssalg. Det er en proces der tager tid og som man skal sætte tid af til. Der er ingen genveje når man arbejder med netværk, men pludselig vil din
investering komme tilbage i overvældende grad.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Netværksekspert, foredragsholder og konsulent

Marina Hjørdie har arbejdet med netværk i mere end et årti og har stor erfaring med at hjælpe folk med at finde og udvikle deres egen individuelle netværksstil og strategi og i facilitering og organisering af netværk og klynger.

Marina er forfatter til to bøger om netværk; ”Netværkskogebogen, 2006” og ”Løven og Margueritruten – find din netværksstil, 2008”.

Hun er unik indenfor netværksarbejde bl.a. på grund af nytænkende kursusforløb baseret på hendes bøger, specialudviklede visuelle værktøjer, arketypearbejde og bevidst arbejde med netværksenergi.

Marina Hjørdie har haft adskillige selvstændige virksomheder og også arbejdet hos bl.a. LEGO, Oracle Danmark, Erhvervs- og Videncenter Vestsjælland og Væksthus Hovedstadsregionen.

Marina Hjørdie tilbyder korte intensive netværksuddannelser, foredrag, facilitering af netværk, opstartsproces af netværk og tilstandsanalyse og revitalisering af eksisterende netværk.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Marina Hjørdie
Netværksekspert, foredragsholder og konsulent
Tags: Administration, Tryghed

Få styr på de universielle netværkskompetencer. De vil gøre dig til en fremtidig god leder! 

Marina Hjørdie
Netværksekspert, foredragsholder og konsulent
Tags: Administration, Tryghed

Hvordan finder du den rette netværksmetode for dig? Marina Hjørdie giver dig et par råd til at blive en stærkere netværker.

Netværksekspert, foredragsholder og konsulent

Marina Hjørdie har arbejdet med netværk i mere end et årti og har stor erfaring med at hjælpe folk med at finde og udvikle deres egen individuelle netværksstil og strategi og i facilitering og organisering af netværk og klynger.

Marina er forfatter til to bøger om netværk; ”Netværkskogebogen, 2006” og ”Løven og Margueritruten – find din netværksstil, 2008”.

Hun er unik indenfor netværksarbejde bl.a. på grund af nytænkende kursusforløb baseret på hendes bøger, specialudviklede visuelle værktøjer, arketypearbejde og bevidst arbejde med netværksenergi.

Marina Hjørdie har haft adskillige selvstændige virksomheder og også arbejdet hos bl.a. LEGO, Oracle Danmark, Erhvervs- og Videncenter Vestsjælland og Væksthus Hovedstadsregionen.

Marina Hjørdie tilbyder korte intensive netværksuddannelser, foredrag, facilitering af netværk, opstartsproces af netværk og tilstandsanalyse og revitalisering af eksisterende netværk.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her