Bloggen

Derfor skal din hjemmeside være mobiloptimeret

Tags: IT, Salg

Vi er blevet mobile – punktum.

Jeg kan godt forstå, at det er lidt af et sats for en lille virksomhed at investere mange ressourcer i at følge en trend. Dog kan man ikke længere kalde det en ”trend”, at vi bruger mobilen til at gå på nettet. Det har vi nemlig gjort i en del år efterhånden, og tendensen har været støt stigende. Faktisk overgik antallet af mobile søgninger antallet af søgninger fra computer allerede i 2014 på verdensplan, og ifølge Google kommer over 50% af alle søgninger nu fra en mobil enhed. Med andre ord – dine kunder bruger med stor sandsynlighed en mobil eller tablet til at gå på nettet, og det påvirker deres forventninger til din hjemmesides design og funktionalitet.


Mobilvenlighed giver en god brugeroplevelse

Når man besøger en ikke-mobil hjemmeside fra en smartphone, kommer man på overarbejde. Man skal ofte zoome ind og ud på siden for at kunne læse teksten og bruge mange ”scrolls” og ”kliks” på at bevæge sig rundt på siden for at finde det man søger, hvilket skaber et irritationsmoment. Da vi ofte er på farten når vi bruger en mobil til at gå på nettet, er vores tålmodighed dog hurtigt opbrugt. Derfor er vi meget tilbøjelige til hurtigt at forlade hjemmesider, som ikke giver os en god oplevelse. Faktisk siger hele 79% af mobilbrugere i en undersøgelse foretaget af Google, at de vil søge efter en ny hjemmeside, hvis den hjemmeside de er endt på ikke er mobilvenlig!

Hvis du ikke vil miste hjemmesidebesøgende (og potentielle kunder), bør du derfor have en mobiloptimeret hjemmeside, så du giver dine besøgende en god oplevelse med din hjemmeside og din virksomhed.


Google favoriserer mobile hjemmesider

Den 21. april i år ændrede Google sin mobile søgealgoritme til at favorisere mobilvenlige hjemmesider i søgeresultaterne. Google har længe understreget vigtigheden af at have en mobil hjemmeside, for at sikre en god brugeroplevelse for det voksende antal mobile brugere i verden, men det har hidtil blot været en opfordring. Nu har søgemaskinegiganten dog taget konsekvensen af udviklingen og gjort mobiloptimering til en vigtig del af din hjemmesides SEO. Det har derfor betydning for din hjemmesides placering i søgeresultaterne, om den er mobilvenlig eller ej. Du kan teste om din hjemmeside opfylder Google’s krav til mobilvenlighed her.

For at gøre en lang historie kort betyder ændringen, at du kan opnå en bedre placering i Google’s mobile søgeresultater med en mobilvenlig hjemmeside i forhold til ikke-mobile hjemmesider. Omvendt vil hjemmesider som ikke er mobiloptimerede få en ringere placering.


Flere mobile besøgende

Når vi søger på Google kigger 75% af os kun på den 1. side med søgeresultater inden vi vælger et resultat, og hele 60% klikker på en af de første 3 mulige resultater på listen. Jo længere ned i søgeresultaterne en hjemmeside lander, jo mindre er chancen altså for at få besøgende.

Da Google placerer mobiloptimerede hjemmesider højere i de mobile søgeresultater, har disse sider dermed langt bedre chance for at opnå høj organisk trafik end ikke-mobile hjemmesider. Derudover viser undersøgelser, at 74% af mobilbrugere er mere tilbøjelige til at vende tilbage til en hjemmeside, hvis den er mobil. Mobilvenlige hjemmeside har altså større chance for både at få nye og tilbagevendende besøgende!


Større mulighed for online og offline salg

I takt med at brugen af tablets og smartphones bliver en større og større del af danskernes hverdag, stiger forventningen også til at kunne bruge mobile enheder til at shoppe online. 

Hele 3 ud af 4 danskere har en smartphone, ca. 1 mio. danskere har en tablet, og i 2013 brugte 423.000 danskere en smartphone eller tablet til at foretage et køb. Derudover viser en nyere undersøgelse foretaget af Adobe at brugen af smartphones til web-shopping i Danmark er stigende. Hver femte onlinekøb er nu fra en smartphone, hvilket svarer til 18.9%, og disse tal er steget 56% siden sidste år! Virksomheder må derfor sørge for, at det er så nemt som muligt at købe virksomhedens produkter fra en smartphone eller tablet, hvis de vil øge muligheden for salg nu og i fremtiden.

Statistikken peger også tydeligt på, at det også kan være en fordel at have en mobiloptimeret hjemmeside, hvis man har en fysisk butik. Eksempelvis har 65% af mobile brugere brugt deres mobil eller tablet til at finde en butik, hvor de ville gøre et køb, og 80% af smartphone-ejere bruger mobilen til at shoppe, og de ønsker sig mere mobiloptimeret information, imens de shopper. Derudover siger 49% af danskerne i en undersøgelse at de bruger mobilen til at finde den bedste pris på et produkt, inden de foretager et køb. Læs flere mobil-statistikker her.


Få en mobiloptimeret hjemmeside

Du kan nemt få en mobiloptimeret hjemmeside, som du selv kan designe og redigere med det danske hjemmesideværktøj mono.net. Igennem IVÆKST sparer du 40% på et årsabonnement, så du kun betaler 45kr. om måneden for din hjemmeside. Er du i tvivl om det er noget for dig? Så tilmeld dig workshoppen ”Lær at lave en professionel hjemmeside”, hvor vi gennemgår hvordan du kommer i gang helt fra bunden med en gratis prøveperiode.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Marketingskoordinator hos Mono

Til daglig arbejder Line med at markedsføre det danske hjemmesideprogram mono.net, hvor hun blandt andet har stor erfaring med SEO, SEM, Google Analytics, e-mail marketing og markedsføring på sociale medier. Hun har fingeren på pulsen når det kommer til hjemmesider for små virksomheder, og hun er derfor hovedskribent på Monos blog, hvor hun hver uge skriver om emner, der kredser om den lille virksomheds online tilstedeværelse.

Line har en bachelor i Erhvervsøkonomi & virksomhedskommunikation samt en kandidat i Branding & Communications Management med speciale i online branding og markedsføring fra Copenhagen Business School.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Line Nymand Hansen

Marketingskoordinator hos Mono

Annoncerer du med Google AdWords. Læs med her og få mere ud af dine AdWords kroner. 

Line Nymand Hansen

Marketingskoordinator hos Mono

7 tips til at øge din hjemmesides troværdighed

 

Marketingskoordinator hos Mono

Til daglig arbejder Line med at markedsføre det danske hjemmesideprogram mono.net, hvor hun blandt andet har stor erfaring med SEO, SEM, Google Analytics, e-mail marketing og markedsføring på sociale medier. Hun har fingeren på pulsen når det kommer til hjemmesider for små virksomheder, og hun er derfor hovedskribent på Monos blog, hvor hun hver uge skriver om emner, der kredser om den lille virksomheds online tilstedeværelse.

Line har en bachelor i Erhvervsøkonomi & virksomhedskommunikation samt en kandidat i Branding & Communications Management med speciale i online branding og markedsføring fra Copenhagen Business School.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.