Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Sådan bliver du en haj til at skrive tekster om tørre og kedelige emner

Hvis du arbejder med tekstforfatning, kommunikation eller markedsføring, er du formentlig stødt på opgaver, hvor du skal gøre et lidt (meget) tørt og kedeligt emne appetitvækkende og levende. 

Har du stået i sådan en situation, ved du også, at det kan virke som en evigt uoverskuelig opgave, og du har måske endda følt, at dine kreative evner kom til kort.

Men der er heldigvis hjælp at hente, hvis du bakser med at gøre et emne spændende, der for andre godt kan virke intetsigende eller svært at forstå. Det kan nemlig sagtens lade sig gøre at få en faglig tekst til at gå fra kedelig til fængende.

 

Der findes ingen kedelige emner - kun kedelige opsætninger

Om et emne er kedeligt og tørt kommer helt an på, hvem man spørger. Et emne, der for nogle er det kedeligste i verden, kan for andre være super interessant. Derfor kan vi alligevel godt blive enige om, at der er nogle emne, der ved første øjekast egner sig bedre til et en artikel end andre.

Derfor får du her fem råd til, hvordan du kan blive en haj til at skrive levende tekster om knapt så levende emner. Med dem in mente bliver det forhåbentlig også lettere for dig at kaste dig over tekstforfatningsopgaven i stedet for at skyde den til hjørne for tredje gang i denne uge. 

For at tydeliggøre pointen bruger jeg et eksempel, som jeg vil vove at påstå, at de fleste ikke forbinder med fest og farver - tilstandsrapporter. Et dokument, som mange af os kommer til at støde på én eller flere gange i løbet af livet. 

Selvom tilstandsrapporter er en rigtig vigtig ting at have styr ved køb og salg af hus, er det de færreste, der forbinder emnet med hyggelig fritidslæsning. Det gør dog ikke informationen mindre vigtig, når du skal have styr på alle rapporterne inden hussalget. 

Så lad os prøve at se, om ikke vi kan gøre en tekst om noget så sindsoprivende som tilstandsrapporter både letlæseligt og fængende.

 

1. Besvar de vigtigste spørgsmål først

Hvordan skriver man så en spændende tekst om tilstandsrapporter, der får folk til at læse selv de mest tørre detaljer om emnet? Det handler først og fremmest om, hvordan du præsenterer dit indhold. 

Hvis vi tager eksemplet med tilstandsrapporten, skal du starte med det vigtigste først og gemme de tunge paragraffer til senere i teksten. Glem alt om at smide de lovpligtige regelsæt ind i de første linjer. Sæt dig i din læsers sted og overveje, hvad han eller hun først og fremmest ønsker svar på. Det kunne for eksempel være:

  • Hvad er en tilstandsrapport, og hvad den bruges til?
  • Hvorfor skal læseren overhovedet vide noget om tilstandsrapporter?
  • Hvilke konsekvenser kan det have, hvis man fravælger den?

Du skal altså besvare de vigtigste spørgsmål først og vente med de lange juridiske og tekniske detaljer til længere nede i teksten, når læseren er blevet varm. I længere tekster kan det også være en god idé at tilføje en indholdsfortegnelse, fordi den kan hjælpe læseren med at finde præcist dét, han/hun søger nemt og hurtigt, uden at personen behøver at nærlæse hele teksten.

 

2. Kend din målgruppe

Det er en cliché, jeg ved det godt, men det er urimeligt vigtigt, at du sørger for at skrive teksten til en specifik type modtager, som du regner med skal læse teksten. Det kan hjælpe dig med at:

  • Undgå jargon og fagtermer uden forklaring
  • Holde en ensartet tone og sprog gennem teksten
  • Bruge det sprog, som dine modtagere bruger

Så for at gå fra en kedelig fagtekst til en spændende, informativ tekst, skal du højst sandsynligt ændre måden, du tænker på teksten på i første omgang. I stedet for at kigge på produktet, skal du tænke på din målgruppe. 

  • Hvem er de mennesker, der skal købe dit produkt eller gøre brug af din service? 
  • Hvilken situation er de i?
  • Hvorfor læser de din tekst lige nu, og hvad regner de med at få ud af det? Har de for eksempel fundet din tekst om tilstandsrapporter frem, er de højst sandsynligt i en situation, hvor de enten skal sælge et købe en bolig.

I det her tilfælde er det vigtigt, du ikke kun fortæller dine potentielle kunde, hvad en tilstandsrapport er, men også hvad de kan miste ved ikke at have den i et boligsalg. Det skal selvfølgelig ikke overdramatiseres, men det er helt okay at fortælle dem, hvilke konsekvenser det kan have at undlade at benytte din service eller dit produkt.

I tilfældet med tilstandsrapporten kan det for eksempel have en indvirkning på, hvorvidt køber vil være interesseret i at købe en bolig uden en tilstandsrapport. Husk derfor altid at have din målgruppe i tankerne, når du skriver din tekst. De har brug for at vide noget om emnet, så find ud af hvad det er og vær behjælpelig.

 

3. Væk læserens appetit med en overskuelig opsætning

Der findes næsten ikke noget mere uoverskueligt end at klikke sig ind på en side, hvor man bliver mødt af en mur af tekst uden et eneste opbrud. Det kan få selv de mest hardcore læsere til at klikke sig væk fra siden igen. Hvis emnet er en smule tørt, bliver en lang mur af tekst kun endnu mere afskrækkende for læseren.

Sidder du med en lang, faglig tekst om for eksempel tilstandsrapporter, er det derfor vigtig, at du tilføjer elementer, der kan gøre læseoplevelsen nemmere og sjovere.

Det kan du gøre ved at indsætte illustrative elementer såsom billeder, der understøtter teksten, infografik, en indholdsfortegnelse, der guider læseren gennem teksten, videoer og informative underoverskrifter. 

De fleste kan godt lide illustrative eksempler, fordi det er med til at bryde svære emner op, så vi lettere kan forholde os til dem. Hvis dit emne derfor er tørt, kan layoutet virkelig hjælpe dig på vej til at lave en spændende tekst.

 

4. Husk den fængende overskrift og masser af underoverskrifter

Overskrifter kan nemt gå hen og blive noget, vi laver som det allersidste uden rigtig at tænke over det. Men hvis du skal skrive en tekst om et tørt emne, må du endelig ikke glemme overskriftens magt. 

Husk på, at før folk overhovedet læser din spændende tekst, skal du have dem ind på din hjemmeside, og det kan du ofte med en interessant overskrift. 

Lad os tage eksemplet med tilstandsrapporten. Hvilken af disse to overskrifter ville for eksempel med størst sandsynlighed få dig til at klikke dig ind på artiklen?

 

Fem grunde til, at en tilstandsrapport kan være afgørende for dit boligsalg

Eller

Information om tilstandsrapporter

 

Du skal selvfølgelig hverken lyve eller overdrive i din overskrift, men du må gerne sætte tingene lidt på spidsen for at vække folks interesse. Husk derfor, at den spændende tekst starter med en fængende overskrift.

Derudover er det en klar fordel at bruge mange underoverskrifter undervejs. Det har tre klare fordele: 

  1. Du hjælper dig selv med at bryde teksten op og får en mindre tung opsætning
  2. Teksten bliver lettere for modtageren at scanne, hvorved det bliver lettere for modtageren at finde præcist den del, der interesserer ham/hende.
  3. Gode, beskrivende overskrifter gør det lettere at bryde det tunge emne op i flere lettere spiselige dele.

 

5. Sænk lixtallet

Selvom du er ekspert på det emne, du skriver om, er det ikke sikkert, at dine læsere er det. Det er vigtigt at huske på, at læseren højst sandsynligt er tilgået din side for at blive klogere. Specielt hvis du skriver om et svært eller fagligt emne. 

Hvis du gerne vil sikre, at dine læsere ikke straks hopper videre til en anden side, er det vigtigt, at du skriver i et letlæseligt og spændende sprog. 

Gør brug af et varieret sprog, der gør det nemt og sjovt at læse din tekst, og drop de lange sætninger fyldt med fagsprog og tunge ord. Det vil gøre det meget lettere for folk at nå til bunds i din tekst.

 

Bonus tip

Husk, husk, husk at gøre teksten mobilvenlig. De fleste brugere læser i dag alt på mobilen, og ville det ikke være ærgerligt, hvis din spændende tekst om tilstandsrapporter ikke virkede optimalt på mobilen? 

Det ødelægger hele oplevelsen, hvis layout ikke fungerer, og det er noget, der hurtigt får folk til at klikke sig væk fra din side og videre til den næste. Sørg derfor altid for at tjekke, at din tekst fungerer optimalt på mobilen, inden du publicerer den.

Her er nogle ting du kan gøre for at mobiloptimere din tekst:

  1. Sørg for ikke at skrive for lange tekstblokke. Selvom et stykke tekst måske ikke ser langt ud på computeren, kan det sagtens blive til en massiv mur af tekst på mobilen.
  2. Bryd teksten op med punktforme og læg masser af afstand ind mellem afsnittene.
  3. Sørg for at alt infografik, billeder og videoer virker på mobilen samt at de passer i størrelsen.
  4. Tjek at tekststørrelsen ikke er for lille eller for stor (det gælder både for brødtekst og overskrifter).
Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

‎SEO Specialist

Lasse Grønnegaard er SEO Specialist hos magasinforretningen, Benjamin Media, hvor han arbejder med nogle af landets største sites som Bo Bedre, Idényt og Bilmagasinet. Foruden titlen som SEO Specialist er Lasse uddannet cand.merc.kom fra CBS. På Ivaekstbloggen vil Lasse skrive artikler om SEO, online markedsføring, udviklingen inden for digital markedsføring og virksomhedskommunikation, viderebringe sine egne undersøgelser og opdagelser samt helt generelt sørge for masser af interessant læsestof.

Du kan læse mere om Lasse på hans Linkedin-profil.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Magasiner på bord med print reklamer
Lasse Grønnegaard
‎SEO Specialist
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring, Tryghed

Bliv klogere på print marketing og brugen af tryksager i kommunikation og marketing anno 2021.

Lasse Grønnegaard
‎SEO Specialist
Tags: Tryghed

Går du med en iværksætter i maven? Så bør tage et kig på grafikken. Husk på, at din virksomheds overlevelse kan afhænge af at undgå disse klassiske fejl.

‎SEO Specialist

Lasse Grønnegaard er SEO Specialist hos magasinforretningen, Benjamin Media, hvor han arbejder med nogle af landets største sites som Bo Bedre, Idényt og Bilmagasinet. Foruden titlen som SEO Specialist er Lasse uddannet cand.merc.kom fra CBS. På Ivaekstbloggen vil Lasse skrive artikler om SEO, online markedsføring, udviklingen inden for digital markedsføring og virksomhedskommunikation, viderebringe sine egne undersøgelser og opdagelser samt helt generelt sørge for masser af interessant læsestof.

Du kan læse mere om Lasse på hans Linkedin-profil.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her