Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Print marketing 2021 - er tryk ved at uddø?

Print marketing 2021 - er tryk ved at uddø?

Hvis du arbejder i marketing- eller kommunikationsbranchen, har du måske hørt folk argumentere for, at printreklamernes tid er forbi. Digital kommunikation og reklame er af mange set som den eneste mulige vej i fremtiden og den mest effektive vej til at udbrede sit budskab og kendskab til ens virksomhed på.

Men selvom der er mange fordele ved digital markedsføring, er print ikke en død reklamesøjle - langtfra.

Faktisk viser en undersøgelse, at print udkonkurrerer andre former for markedsføring i nogle henseender. Så hvis du har begravet ideen om print, kan du godt grave den frem igen. For tryksager er mindst ligeså relevant i dag som tidligere - hvis ikke mere. Lad os se lidt nærmere på, hvorfor print stadig er så relevant et reklameværktøj i dag.

 

Tryksager får folk til at huske dig

Ikke nok med at folk brugere længere tid, når de læser en reklame på papir, så husker folk også dit budskab langt bedre. Det er der selvfølgelig en række gode grunde til.

For det første er folk langt mere fokuserede, når de læser en printreklame, i forhold til når de læser digitale reklamer. Det skyldes, at man, når man læser online, ofte bliver forstyrret af mange ting såsom andre reklamer, pop up beskeder og notifikationer, der gør det svært at koncentrere sig. På print får du derimod læserens fulde opmærksomhed.

Tryksager har også den fordel, at de er mere sanselige. Det at folk kan røre ved materialet, gør, at de husker budskabet bedre, da de får lov til at aktivere flere af deres sanser.

Så hvis du gerne vil have folk til at huske dit budskab og din virksomhed, kan det være en god idé at inkludere tryksager i din marketingstrategi.

 

Print marketing gør dig mere troværdig

Mange har i dag vendt print ryggen og satser i stedet alt på digital markedsføring. Men det er ikke nødvendigvis en ulempe for dig, der bruger print - tværtimod.

Det betyder blot, at du skiller dig ud fra mængden ved at gå imod strømmen og bruger print til at markedsføre din virksomhed. Når du benytter dig af tryksager viser du, at du er villig til at gå lidt længere end andre.

Print skaber derfor større tillid mellem dig og din målgruppe, da det kræver mere at producere tryksager end at opsætte et reklamebanner på nettet. Derfor vil folk have større tillid til dine produkter og budskaber, hvilket i sidste ende kan øge loyaliteten til dit brand. Det vil samtidig også give indtryk af, at dine produkter er mere eksklusive, hvilket også øger entusiasmen omkring dit brand.

 

Ulemper ved tryksager

Print reklame og tryksager er ikke det rigtige værktøj for alle. Derfor har jeg her tilføje en liste over de ulemper du måske vil finde ved tryksager. På den måde kan du tage en velovervejet belsutning om din virksomheds marketingsstrategi med udgangspunkt i både fordele og ulemper ved tryksager.

  • Hvis du primært henvender dig til et globalt publikum, er det ikke tilstrækkeligt kun at benytte dig af print reklame. Her vil det enten være en idé at kombinere de to platforme eller primært fokusere på digital markedsføring.
     
  • Det er svære at gennemskue hvilke af dine salg, der kommer fra print. Med digital reklame kan du nemt se, hvilke bannere eller SoMe opslag, der har genereret mest trafik til din website. Med print er det derimod svært at gennemskue, om de, der tilgår din hjemmeside, køber eller udføre en helt tredje handling, skyldes printreklamen eller en anden årsag.
     
  • Der er ikke lige så mange forskellige måder at lave reklame på med print. Det ligger lidt i ordet, at print reklame kun foregår på papir. Det giver dig derfor et begrænset antal muligheder, når det kommer til valg af reklameform. I modsætning til digital reklame kan du på print hverken lave video reklame eller tilføje interaktive elementer.

 

Print marketing set i lyset af Covid-19

God hygiejne har aldrig været vigtigere, og vi er mere opmærksomme på at spritte af og røre ved så lidt “fremmede” objekter som muligt. Derfor kan tryksager også virke som en ikke-optimal reklameløsning set i et Covid-19 perspektiv. Men det er der heldigvis en løsning for.

Trykkerier er selvfølgelig opmærksomme på problemet og udvikler nye materialer, der sikrer en sikker brug af tryksager for både dig og din målgruppe. Et af de trykkerier, der allerede tilbyder tryksager med en antibakterielt lak er Flyeralarm. Det er et af Europas førende online trykkerier, og de har udviklet en vandbaseret lak, der dræber de fleste kendte bakterier.

Flyeralarms antibakterielle lak er blot et af de mange nye tiltag der sker i print industrien, og nye innovative løsninger, der skal sikrer en god hygiejne og sundhed, skyder hele tiden frem.

Husk dog altid, det er vigtigt at den lak, der bruges, er testet, og at den virke er videnskabeligt bevist. Hvis du vil læse mere om Flyeralarms produkts videnskabelige evidens, kan du læse mere om dette på Dansk Markedsførings hjemmeside her.

 

Print virker godt i sammenspil med andre platforme

Tryksager fungerer godt i sammenspil med andre platforme. Hvis du derfor tænker, at du ikke kan undvære din digitale markedsføring, har du sikkert ret. Men ved at tilføre tryksager til din markedsføringsstrategi, kan du få endnu bedre resultater, da print understøtter og styrker andre reklameplatforme. Tryksager er stadig en af grundstenen i god reklame, da det skaber langvarig reklame, der hænger fast i folks hukommelse. Dette gør print til et yderst værdifuldt reklameværktøj - også i 2021.

 

Primær kilde:

Office of Inspector General, United States Postal Office

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

‎SEO Specialist

Lasse Grønnegaard er SEO Specialist hos magasinforretningen, Benjamin Media, hvor han arbejder med nogle af landets største sites som Bo Bedre, Idényt og Bilmagasinet. Foruden titlen som SEO Specialist er Lasse uddannet cand.merc.kom fra CBS. På Ivaekstbloggen vil Lasse skrive artikler om SEO, online markedsføring, udviklingen inden for digital markedsføring og virksomhedskommunikation, viderebringe sine egne undersøgelser og opdagelser samt helt generelt sørge for masser af interessant læsestof.

Du kan læse mere om Lasse på hans Linkedin-profil.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Lasse Grønnegaard
‎SEO Specialist
Tags: Tryghed

Går du med en iværksætter i maven? Så bør tage et kig på grafikken. Husk på, at din virksomheds overlevelse kan afhænge af at undgå disse klassiske fejl.

‎SEO Specialist

Lasse Grønnegaard er SEO Specialist hos magasinforretningen, Benjamin Media, hvor han arbejder med nogle af landets største sites som Bo Bedre, Idényt og Bilmagasinet. Foruden titlen som SEO Specialist er Lasse uddannet cand.merc.kom fra CBS. På Ivaekstbloggen vil Lasse skrive artikler om SEO, online markedsføring, udviklingen inden for digital markedsføring og virksomhedskommunikation, viderebringe sine egne undersøgelser og opdagelser samt helt generelt sørge for masser af interessant læsestof.

Du kan læse mere om Lasse på hans Linkedin-profil.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her