Boxbudget.dk er en mindre dansk virksomhed som tilbyder depotrum til private og erhverv. De ville gerne have hjælp til SEO fra os i SEO Bureauet ApS, og da vi ikke laver ulovlig linkbuilding, så skulle vi arbejde med noget PR der naturligt skal skaffe dem links fra aviser, blogs og andre medier. Vi skulle kort sagt lave spændende historier som at andre helt naturligt får lyst til at læse om.
Og når at alt man laver er at udleje 10m2 depotrum i en stor, kedelig lagerbygning i udkanten af provinsby, så er det altså op ad bakke, tænkte jeg til vores første møde. Men ejeren af Boxbudget.dk Anne Dorthe Schelander viste sig at kunne diske op med en masse spændende historier om livet indenfor udlejning af depotrum.
Her kunne hun for eksempel fortælle om de samtaler hun havde med dem der skulle have deres ting til opbevaring. Der var næsten altid en spændende historie om nogle der stod ved en skillevej i livet. Nogle der var flyttet på grund af job, på grund af ny kæreste, på grund af skilsmisse, på grund af dødsfald og mange andre livsforandrende situationer. Hun fortalte også om at de ret ofte fik folk ind der ville opbevaret deres værdifulde samlinger. Det behøvedes ikke være økonomisk værdifulde samlinger, men samlinger med stor affektionsværdi.
Jeg fik taget en masse notater til det møde, og efterfølgende fik vi flere samtaler til hvordan at vi kunne vinkle de historier, så at de blev mere interessante for andre at læse. En af de historier der kom ud af det, er den artikel du læser nu her. Den giver boxbudget.dk en lille smule opmærksomhed, og den fpr endnu mere senere hen i andre medier, men vigtigt af alt så kan den være med til at inspirere andre iværksættere, store som små, til at se på alle de spændende historier der gemmer sig i deres virksomhed.
Mit tip som at du kan tage med dig her og nu er at du sætter nogle timer af til at sidde i stilhed, med et stykke papir og en kuglepen (eller et åbent Word dokument) og så starter du bare med at skrive stikord omkring din virksomhed. Spændende og sjove ting du har oplevet. Der er også rigtigt mange spændende historier i de triste historier. Skriv dem ned, bare stikord til at starte med.
Nu har du så en liste med stikord, som at du kan vende tilbage til dagen efter, mens du stadig er i det fokus, og så udbygger du de stikord til nogle sætninger. Du udvikler historien, ligesom en forfatter ville gøre. Senere hen kan du findpudse historierne igen og igen, og du kan målrette dem til diverse medier.
For eksempel er den historie om Boxbudget.dk målrettet iværksættere, fordi at Ivækst.dk er et site for iværksættere.
Når du så har din skarpe historie, så handler det om at skrive til journalisterne, bloggerne og ejerne af de hjemmesider som at du tænker kunne være interesseret i dit fantastiske content. Hvordan at man gør det bedst, er et helt kapitel for sig selv, men kort kan det siges at du skal være forberedt på mange afslag, da de største medier og blogs er meget kritiske. Men du behøver heller ikke meget mere end 1-2 links om året, når at du får så gode links som at god PR vil give dig.
Vi ser hele tiden hjemmesider med kun 10-15 links der outperformer sites med 300 links, fordi at de der 10-15 links bare er af så meget højere kvalitet. Så lad være med at tro at du skal ud og skaffe 200 vilde PR links. Det er oldschool SEO at gå efter mængden af links, gå efter kvaliteten af links i stedet for, og slå alle dine konkurrenter online.
Online Marketing Manager og Ejer hos Online Marketing Bureauet
Stifter og ejer af OnlineMarketingBureauet.dk. Til dagligt ansvarlig for marketing- og salg, og for
udarbejdelse af idder til content til eget firma, og til klienter. Ekspertblogger på diverse større fagblogs, og
bruges af aviser og fagmagasiner som borsen.dk, version2.dk, politiken.dk, ekstrabladet.dk, bt.dk m.fl.