Tags: Administration, IT
HUSK - AdWords Dagen. Ekspert Jacob Kildebogaard hjælper dig og viser, hvordan du kan slå dine konkurrenter. Du får insidertips fra de dygtigste, mulighed for at få 1:1 sparring med de bedste og en uundværlig netværksmulighed. Tilmeld dig nu
Vil du i gang med AdWords? Prøv IVÆKSTs gratis workshop. Vi kommer rundt i Danmark og hjælper dig i gang - se mere her.
AdWords er bygget op omkring søgeord. Det helt grundlæggende element er at angive hvilke søgeord du ønsker at være synlig på, altså hvornår din annonce skal vises. Det er vigtigt at vælge de rigtige søgeord, men der er et andet element, der er mindst lige så vigtigt, nemlig søgeordstypen!
Som konsulent ser jeg mange forskellige AdWords konti, og en af de fejl jeg serm koster flest penge, er valget af søgeordstype.
Jeg vil derfor gerne forklare, hvad de forskellige søgeordstyper dækker over, så du har de bedste forudsætninger for at vælge det, der passer bedst til dig.
Der findes fire søgeordstyper: Fleksible, modificeret brede, sætninger og eksakt match.
Fleksible søgeord - bredt men dyrt
Det er den bredeste søgeordstype, og her har Google ret frie hænder til at matche dit søgeord med en søgning, der blot minder om. Har du fx sat søgeordet "stegepande" op, så bliver din annonce måske også vist ved en søgning på "stegeso". Husk at Google gerne vil give relevante resultater til deres brugere, men de vil også meget gerne tjene flere penge på AdWords annoncerne. Så derfor er der et klart økonomisk incitament til at vise din annonce.
Når du skal angive et søgeord som fleksibelt, så skal du blot skrive søgeordet, uden nogle tegn omkring:
Scanpan pande
Dette kan matche søgninger som "gryde fra scanpan", "gryder", "stegepande", "scanpan stegepander".
Det gode ved fleksible søgeord er, at du sparer tid og får en masse værdifulde input.
Det mindre gode er, at Google desværre ofte matcher med søgeord, der ligger ret langt fra det, vi ønsker.
Det har to direkte konsekvenser: Din klikrate bliver lav, og du bruger en masse penge uden at få salg. Den lave klikrate betyder også hurtigt, at prisen pr. klik bliver højere, så du kommer hurtigt til at betale ret meget for besøg, der ikke giver værdi.
For at det ikke er nok, så medfører det til tider så lave kvalitetsresultater, at det er et stort problem for kontoen. Google stopper med at vise annoncerne, fordi det er så ringe, og du får problemer med at få synlighed på relevante søgeord igen.
Modificerede brede søgeord
Selv Google har indset, at den brede søgeordstype er lige lovlig brede til tider. Derfor indførte de for nogle år siden modificerede brede søgeord.
De modificerede brede søgeord giver Google frie hænder til at matche, men under nogle konkrete betingelser. Du kan vælge at et eller flere søgeord SKAL indgå i søgningen, men ellers er der ret frie tøjler.
Du kan fx angive, at ordene "Scanpan" og "pande" skal indgå, og på den måde matche mange forskellige søgninger, der relaterer sig til din webshop med panderne. Måden, du angiver det på, er ved at sætte et + foran de ord, som skal indgå. Der skal ikke mellemrum mellem + og søgeordet (det har jeg set nogle gange), men angives således:
+Scanpan +pande
Dette vil matche søgninger som "køb scanpan pande", "pande fra scanpan" og "scanpan 28 cm pande".
Det gode ved modificerede brede søgeord er, at du kan vækste trafikken, men stadig have indflydelse på, hvilke søgeord der matches med.
Det mindre gode ved modificeret bredt søgeord er, at det stadig er relativt bredt, så husk at være meget opmærksom på, hvad det matches med.
Sætning som søgeordstype
Udgangspunktet for søgeordssætninger er, at dit søgeord skal indgå, som du skriver det, i den samme rækkefølge. Der må gerne stå noget før og efter, men din søgefrase skal stå "urørt".
Så angiver du "scanpan pande", så vil det matche "sort scanpan pande" og "28 cm scanpan pande". Men det vil ikke matche "scanpan 28 cm pande" - for her er der pludselig tekst midt i din søgefrase.
Der er dog en vigtig tilføjelse: I mere end 7 % af alle søgninger laver brugeren en stave-/slåfejl.
Derfor har Google valgt at have mulighed for alligevel at matche din søgefrase med søgninger, der ikke er 100 % ens. Det kalder de nære varianter.
Nære varianter dækker over stavefejl, entals- og flertalsformer, akronymer, ordstammevarianter (f.eks. ro og roning), forkortelser og accenter. Det betyder, at søgningen "scanpand stegepander" også får din annonce.
Det gælder både for søgeordssætninger og eksakt match søgeord. Du kan læse mere om det her: webanalytiker.dk
Når du skal angive et søgeord som sætning, så skal du skrive søgeordet med " " omkring:
"Scanpan pande"
Det gode ved denne søgeordstype er, at du har ret god kontrol og stadig får flere søgninger end blot på præcis det ord, du har angivet.
Det mindre gode er, at det er lidt som at spise en madpandekage. Ikke rigtig mad og ikke rigtig kage. Vi får lidt flere søgninger med, men slet ikke så mange som ved de to typer af brede søgeord. Men alligevel er det slet ikke præcist, og vi kan let få annoncen frem ved søgninger, vi ikke ønsker.
Eksakt match
Eksakt match søgeordtyper betyder, at din annonce kun kommer frem, hvis brugeren skriver præcis det samme, som du har angivet som søgeord. Hvis du angiver søgeordet "scanpan pande", så vil din annonce dermed ikke komme frem ved søgning på "sort scanpan pande", "scanpan stegepande" eller "scanpan pande 28 cm". Det er KUN på søgningen "scanpan pande".
Dog er der igen en lille, men vigtig tilføjelse. For samme måde ved sætninger, så gælder det, at nære varianter også vil blive matchet ved eksakt match. Altså igen stavefejl, entals- og flertalsformer, akronymer, ordstammevarianter (f.eks. ro og roning), forkortelser og accenter. Selv i eksakt match skal du være obs på, hvad din annonce matches med. Jeg har set eksempler, hvor jeg ikke mener, det er en nær variant.
Søgeordet, der var sat op som eksakt match, var "skitøj", og annoncen blev vist på søgningen "skiløjpe".
Så eksakt match er, når brugeren har søgt på præcis det ord eller frase, som du har angivet samt nære varianter.
Når du skal angive et søgeord som eksakt, så skal du skrive søgeordet med [ ] omkring:
[Scanpan pande]
Dette vil matche søgninger som "scanpan pande", " scanpand pande" og "scanpan stegepande".
Det gode med eksakt match tager du kontrollen i din hånd. Du undgår at få vist din annonce på brands, farver og lignende, som du ikke har i sortimentet. Du får samtidig de bedste klikpriser, når du matcher så præcist, fordi Google ved, at du har valgt præcist det ord, og dermed må det være meget relevant.
De nære varianter skal du være obs på, specielt ental og flertal, da det kan konvertere meget forskelligt.
Det mindre gode ved at have så præcis en søgeordstype er, at det sætter store krav til din liste over søgeord. Mangler du det søgeord, der har høj trafikvolumen og god konvertering, ja så får du ikke den trafik ind.
Her er et overblik over de forskellige søgeordstyper:
Som du kan se er der stor forskel på de 4 søgeordstyper, og vælger du for bredt bliver det dyrt, vælger du for præcist, så får du måske meget lidt trafik.
I det næste blogindlæg vil jeg komme nærmere ind på, hvilke søgeordstyper du skal vælge i din opsætning.
AdWords & Analytics Manager, Partner i Webjuice.dk
Jacob er AdWords & Analytics Manager samt partner i search bureauet Webjuice.dk. Han har netop udgivet sin bog nr 2: AdWords for Webshops. Derudover driver Jacob Gaboost.dk, der er en benchmark service for danske webshopejere. Han er en erfaren konsulent, foredragsholder og underviser.
Om AdWords for webshops
AdWords for webshops bogen er skrevet med udgangspunkt af Jacobs mangeårige erfaringer som AdWords-konsulent. Bogen går lige til stålet og du får præcise anbefalinger til, hvilke muligheder du skal vælge, for at få de bedste resultater.
Bogen viser, hvordan du skal sætte din AdWords annoncering op, og hvordan du optimerer, for at skabe det største overskud. Som en del af bogen er der en fuld guide til, hvordan du sætter de populære Google Shopping annoncer op.