Tags: Administration, Tryghed
I første blogindlæg i serien beskrev jeg, hvad de fire forskellige søgeordstyper dækkede over. Er du i tvivl om forskellen på søgeordstypen sætning og eksakt match, så kig på mit sidste indlæg.
Her er overblikket igen:
Det store spørgsmål er nu: Hvad skal jeg helt præcist vælge? Og skal jeg kun have søgeordet i en søgeordstype eller i flere? Dette indlæg handler om strategien for valg af søgeordstyper.
Først skal det siges, at der ikke er en 100% korrekt løsning. Der er smag og behag i valget, og det afhænger også af størrelsen af din konto samt hvilke værktøjer du har til rådighed.
Inden jeg beskriver mit forslag til, hvad der er det bedste for dig, så skal du kende baggrunden for, hvordan du skal vælge.
Google arbejder med et kvalitetsresultat for hvert søgeord. Det beregnes faktisk så præcist og ofte, at det er ved hver eneste søgning defineres et kvalitetsresultat. Den pris du betaler for brugerens klik afhænger af kvalitetsresultatet. Jo højere kvalitetsresultat, jo bedre.
Jo mere præcist, du har angivet dit søgeord, jo bedre bliver kvalitetsresultatet for søgningen.
Lad mig forklare med et eksempel. Brugeren søger på "slip let scanpan stegepande". Hvis du har det som modificeret bredt søgeord som:
+scanpan +stegepande
Så vil din annonce formentlig også blive vist.
Har du brugerens søgning som eksakt match, så vil din annonce også komme frem:
[slip let scanpan stegepande]
I begge tilfælde vil din annonce formentlig blive vist. Sagen er dog, at du vil betale mindre, hvis du har søgefrasen i eksakt match, fordi dit kvalitetsresultat bliver bedre.
Derudover er der større sandsynlighed for, at din annonce vises, da du viser at du ønsker det ved præcis den søgning.
Det er to rigtig gode grunde til at have søgeordstypen så præcis som mulig.
Din strategi for søgeordstyper
Jeg antager, at du har meget at se til og ikke har smarte scripts til AdWords, der hjælper dig. Ud fra denne antagelse vil jeg anbefale, at du i alle annoncegrupper har hvert søgeord som både sætning og eksakt match. Derudover skal du have et par modificerede brede søgeord.
Jeg vil anbefale IKKE at bruge brede søgeord. De brede søgeord er for dyre, da de matches alt for bredt. Du får rigeligt input af andre søgeord med dit modificerede brede søgeord, men du får mindre skrammel trafik.
Grunden til jeg anbefaler både eksakt match og sætning er, at du får det billigste klik på den måde. Hvis det ikke matcher præcis, så kan sætning måske ramme søgningen.
Endelig skal du bruge modificeret brede søgeord, for stadig at få inspiration og bredde i din synlighed. På sigt skal du måske lukke ned for denne bredere søgeordstype, men i starten er det et rigtig godt værktøj til at lave en søgeordsanalyse.
Så nu kender du søgeordstyperne og ved, hvordan du skal bruge dem.
Next step er at få det implementeret!
AdWords & Analytics Manager, Partner i Webjuice.dk
Jacob er AdWords & Analytics Manager samt partner i search bureauet Webjuice.dk. Han har netop udgivet sin bog nr 2: AdWords for Webshops. Derudover driver Jacob Gaboost.dk, der er en benchmark service for danske webshopejere. Han er en erfaren konsulent, foredragsholder og underviser.
Om AdWords for webshops
AdWords for webshops bogen er skrevet med udgangspunkt af Jacobs mangeårige erfaringer som AdWords-konsulent. Bogen går lige til stålet og du får præcise anbefalinger til, hvilke muligheder du skal vælge, for at få de bedste resultater.
Bogen viser, hvordan du skal sætte din AdWords annoncering op, og hvordan du optimerer, for at skabe det største overskud. Som en del af bogen er der en fuld guide til, hvordan du sætter de populære Google Shopping annoncer op.