Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Optimer din AdWords med negative søgeord

Typisk vil vi gerne gøre søgeordene lidt brede for at få flere besøg og salg. Men det kan ske, at din annonce vises på tidspunkter, der ikke er relevante. Det kan man undgå ved at tilføje negative søgeord. Hvis du tilføjer et negativt søgeord, så kommer din annonce ikke frem, hvis søgningen indeholder dette ord.

Bruger du ikke negative søgeord i dag, så kan jeg garantere, at du får bedre resultater med din AdWords annoncering, hvis du læser dette indlæg og derefter tilføjer de rigtige negative søgeord.

Et eksempel på brug af et negativt søgeord: Du har opsat: "Scanpan stegepande" som sætning og "billig" som negativt søgeord. Din annonce kommer derfor ikke frem, hvis brugeren søger på "billig scanpan stegepande".

Negative søgeord er et stærkt værktøj, som desværre ofte overses eller bliver glemt. Ved at tilføje de rigtige søgeord kan du øge din klikrate markant, og det giver bedre kvalitetsresultat og dermed bedre klikpriser.

Du kan tilføje søgeord på konto-, kampagne- og annoncegruppeniveau. Tilføjer du på kampagneniveau, så gælder det negative søgeord for alle annoncegrupperne i denne kampagne. Hvis det ikke er ønsket, så kan du tilføje det til den eller de annoncegrupper, hvor det skal være.

Et negativt søgeord angives med minus foran:

-rød

Negative søgeord er super værdifulde, da de giver dig mulighed for at have nogle relativt brede søgeord og stadig sikre, at din trafik er relevant.

Find negative søgeord ved systematisk tilgang

Når du arbejder med søgeordslisten, så overvej, om der er nogle søgninger, du IKKE ønsker. Hvis du fx tilføjer "sort" foran stegepanderne, så overvej om nogle søger på andre farver, som du ikke har i sortimentet.

Start med at lave en liste over ord, du ikke vil findes på. Hvis du ikke har gode priser, så undgå søgninger med "billig", "rabat", "udsalg" og andre relaterede. Har du kun 2 ud af 10 brands, der laver stegepander, så sæt brands, du ikke har, som negative søgeord i din brede annoncegruppe. På den måde sparer du en masse visninger og også klik.

Andre søgeord, der bør frasorteres, er ord som "guide", "download" og "test". Ofte er resultaterne ringe, hvis brugeren søger en test, og du ikke har noget om dette på sitet. Hvis du sælger en vaskemaskine, der har vundet en test, så brug det i annoncen, og gør det muligt at sammenligne. Sælger du ikke reservedele, covers eller andet tilbehør til produkterne du sælger, så skal dette også tilføjes som negativt søgeord.

I nogle tilfælde er det også relevant med byer og områder som negative søgeord.

Trick - eksakt match negativt søgeord

Som udgangspunkt angiver du et negativt søgeord med minus foran, og du undgår alle søgninger, hvor ordet indgår. Der er et konkret tilfælde, hvor det ikke er nok. Du vil gerne være synlig, når brugeren søger på "stegepande" i kombination med noget andet. Du angiver derfor "stegepande" som sætning. Problemet er, at det også matcher søgninger, der kun er "stegepande".

Måden, du løser dette, er at lave et eksakt match negativt søgeord. Det gør du på denne måde:

-[stegepande]

På den måde fjerner du kun præcis den søgning, og du kan angive "stegepande" som en sætning.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

AdWords & Analytics Manager, Partner i Webjuice.dk

Jacob er AdWords & Analytics Manager samt partner i search bureauet Webjuice.dk. Han har netop udgivet sin bog nr 2: AdWords for Webshops. Derudover driver Jacob Gaboost.dk, der er en benchmark service for danske webshopejere. Han er en erfaren konsulent, foredragsholder og underviser.

Om AdWords for webshops

AdWords for webshops bogen er skrevet med udgangspunkt af Jacobs mangeårige erfaringer som AdWords-konsulent. Bogen går lige til stålet og du får præcise anbefalinger til, hvilke muligheder du skal vælge, for at få de bedste resultater.

Bogen viser, hvordan du skal sætte din AdWords annoncering op, og hvordan du optimerer, for at skabe det største overskud. Som en del af bogen er der en fuld guide til, hvordan du sætter de populære Google Shopping annoncer op.

Du kan finde Jacobs bog her

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jacob Kildebogaard
AdWords & Analytics Manager, Partner i Webjuice.dk
Tags: Administration, Tryghed

På sigt skal du måske lukke ned for denne bredere søgeordstype, men i starten er det et rigtig godt værktøj til at lave en søgeordsanalyse.

Jacob Kildebogaard
AdWords & Analytics Manager, Partner i Webjuice.dk
Tags: Administration, IT

Har du styr på alle elementer i AdWords? Få styr på søgeordstypen her. 

AdWords & Analytics Manager, Partner i Webjuice.dk

Jacob er AdWords & Analytics Manager samt partner i search bureauet Webjuice.dk. Han har netop udgivet sin bog nr 2: AdWords for Webshops. Derudover driver Jacob Gaboost.dk, der er en benchmark service for danske webshopejere. Han er en erfaren konsulent, foredragsholder og underviser.

Om AdWords for webshops

AdWords for webshops bogen er skrevet med udgangspunkt af Jacobs mangeårige erfaringer som AdWords-konsulent. Bogen går lige til stålet og du får præcise anbefalinger til, hvilke muligheder du skal vælge, for at få de bedste resultater.

Bogen viser, hvordan du skal sætte din AdWords annoncering op, og hvordan du optimerer, for at skabe det største overskud. Som en del af bogen er der en fuld guide til, hvordan du sætter de populære Google Shopping annoncer op.

Du kan finde Jacobs bog her


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her