Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Når idealisme spænder ben for eksekvering af digitale forandringer

Mange virksomheder har et ideal om at levere resultater af højeste kvalitet i første hug. Men idealismen kan stå i vejen for eksekveringsrate og workflow, som har negativ indflydelse på virksomhedens produktivitet. Samtidig kan det påvirke modet til at gå i gang med større digitale forandringsprocesser, fordi det virker uoverskueligt. Hvor skal du starte? Det korte svar er, at du altid bør reservere tid til forandringer, uanset hvor travlt der er. 

Kom ud over stepperne 

Det gælder om ikke at overkomplicere projekterne og huske, at der kan optimeres løbende. Du bør forholde dig kritisk og monitorere udviklingen undervejs. Du skal turde tænke stort, men måske starte i det små. Det er ikke hensigtsmæssigt at gå til bestyrelsen, bede om en stor check til implementering af et væld af digitale løsninger og tale om alt den optimering, det vil føre med sig. Spørg i stedet om et mindre beløb, så I kan komme i gang, eksperimentere og så se den konkrete effekt. Så skal resten nok komme.  Tilsidesæt idealistiske mål og komme ud over stepperne. Det vil sikre, at der er effektivitet i stedet for stilstand.

Begynd med at digitalisere økonomifunktionen 

Der findes mange digitale værktøjer, som kan sørge for, at virksomheder eksekverer på baggrund af relevant data. Datadrevne beslutninger understøtter de forretningsmæssige forandringer, så digitale løsninger implementeres på det bedst mulige grundlag. Virksomheder kan netop afspejle den digitale udvikling ved at erstatter gammeldags og ineffektivt bogholderi med digitale løsninger. Her gælder det igen om ikke at lade sig skræmme af, hvordan de implementeres i praksis. 

Hvor skal jeg starte? 

Begynd  at digitalisere dele af din økonomifunktion. Fjern f.eks. alle papirbaserede processer eller skift til systemer, som nemmere kan kommunikere med andre systemer. Husk: det er en bekymrende fremtid, du går i møde, hvis du ikke tilpasser arbejdsgangene til den teknologiske udvikling. Ved at automatisere manuel, datatung og repetitiv administration med integrerbare systemer kan du bruge dine ressourcer mere effektivt og fokusere på at forbedre din bundlinje.

Sådan kommer du i gang

Der findes flere systemer, som kan hjælpe dig med at optimere din økonomifunktion. Håndtering af kvitteringer bliver f.eks. enklere med firmakortet og app’en Pleo. Hjælpeværktøjer som Edilion gør scanning, godkendelse og betaling af fakturaer og kvitteringer nemmere.  Du får effektive arbejdsgange og et hurtigere overblik over virksomhedens økonomi. 

Lønsystemet er også en oplagt mulighed, da indlæsning af løndata, godkendelsesflow, bankoverførsler og bogføring optimeres. Et eksempel er Gratisal, hvor det åbne API og automation sikrer, at dine data bliver globale og derfor forståelige i de andre systemer, du benytter. Det gør udvekslingen af data nemmere, og de er troværdige at arbejde med.

Inddrag medarbejderne i forandringerne 

Det er vigtigt, at medarbejdere inddrages i implementeringen af de nye digitale løsninger, så de ved, hvad der sker. Det er trods alt dem, der udfører arbejdet, og de er virksomhedens vigtigste ressource. Medarbejderne vil være mere tilbøjelige til at acceptere (digitale) forandringsprocesser, når de inddrages. Især når de opdager effekten af at automatisere arbejdsprocesserne, hvor deres arbejdsgange gøres enklere og optimeres markant. 

De digitale forandringer kan altså ikke kun ses på virksomhedens bundlinje, men vil også have effekt i forhold til medarbejdertilfredshed.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

CEO og Founder hos Gratisal
Senior Partner hos ECIT Services

Frants er iværksætter med stort I.V.Æ.R.K.S.Æ.T.T.E.R. Som kun 27-årig solgte han sin første virksomhed, Exsis Network, til KPMG. Siden da har han været partner i PWC og ejer nu i dag virksomhederne Gratisal og ECIT Services, der henholdsvis er Danmarks billigste lønsystem og et konsulenthus, der hjælper virksomheder med at drifte og optimere deres økonomifunktion. Her på IVÆKST-bloggen deler han sine tanker om løn, økonomi, digitalisering og automatisering. Han bidrager med tips og tricks til, hvordan du optimerer din forretning med alt fra digitale værktøjer til større forandringsmæssige tiltag.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Frants Moraitis
CEO og Founder hos Gratisal Senior Partner hos ECIT Services
Tags:

For at sige det enkelt, så er medarbejdere en virksomheds vigtigste ressource. Utilfredse medarbejdere er umotiverede og skaber negativ energi. Det går ud over virksomhedens samlede performance, og påvirker i sidste ende bundlinjen negativt.

Frants Moraitis
CEO og Founder hos Gratisal Senior Partner hos ECIT Services
Tags:

Med den nye ferielov bliver det mindre økonomisk attraktivt for vækstvirksomheder at ansætte medarbejdere. Det har både konsekvenser for virksomheden, samfundet og nyuddannede.

CEO og Founder hos Gratisal
Senior Partner hos ECIT Services

Frants er iværksætter med stort I.V.Æ.R.K.S.Æ.T.T.E.R. Som kun 27-årig solgte han sin første virksomhed, Exsis Network, til KPMG. Siden da har han været partner i PWC og ejer nu i dag virksomhederne Gratisal og ECIT Services, der henholdsvis er Danmarks billigste lønsystem og et konsulenthus, der hjælper virksomheder med at drifte og optimere deres økonomifunktion. Her på IVÆKST-bloggen deler han sine tanker om løn, økonomi, digitalisering og automatisering. Han bidrager med tips og tricks til, hvordan du optimerer din forretning med alt fra digitale værktøjer til større forandringsmæssige tiltag.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her