Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Medarbejdertilfredshed vil ramme din virksomhed som en positiv boomerang

For at sige det enkelt, så er medarbejdere en virksomheds vigtigste ressource. Utilfredse medarbejdere er umotiverede og skaber negativ energi. Det går ud over virksomhedens samlede performance, og påvirker i sidste ende bundlinjen negativt.

Du skal behandle dine medarbejdere, som du ville behandle dine kunder

Ligesom en kunde forventer at modtage den vare eller ydelse, de har betalt for, forventer medarbejdere rettidig og problemfri betaling for den ydelse de leverer. En banal pointe måske, men overvej lige dette tal: Hver anden dansker oplever fejl på lønsedlen.

Jeg var på et tidspunkt inviteret ind hos et større medie for at svare på spørgsmål fra læserne. En stor skare mistænkte virksomhederne for bevidst at besværliggøre lønsedlerne. Det er i mange tilfælde uberettiget, men der er en årsag til mistroen: De mange fejl, der opstår på lønsedlerne, uforståelige forkortelser, ulogiske tekster og manglende gennemsigtighed mellem fraværsregistreringer og hvad lønsedlerne viser.

Fejlfri lønsedler bør ikke være en bonus, men derimod noget alle medarbejdere kan stole på. At du har styr på basis, såsom korrekt løn og god intern kommunikation, vil indiskutabelt være godt for virksomheden som helhed. Trygge medarbejdere er bedre rustede til at levere dét nødvendige ekstra for en virksomhed i vækst.

Få tilfredse medarbejdere med klare KPI’er og interne procedurer

Med det mindset vil det være indlysende, at medarbejdertilfredshed er lige så nødvendigt for en virksomhed som kundetilfredshed. At imødekomme medarbejdernes behov bliver som følge heraf en prioritet. Det kan gøres igennem KPI’er, at minimere manuelle processer og at styrke fejlhåndteringsprocedurerne. Eksempelvis kan der sættes konkrete mål for, hvor lang tid man bruger på at reagere på fejl i lønkørslen, eller at offentliggøre hvor mange medarbejdere, der henvender sig med spørgsmål og hvilken type. 

Det er vigtigt, at det er henvendelserne - ikke kun fejlene - som registreres. At en medarbejder bliver nødt til at henvende sig, er i sig selv en fejl og en faktor til spildtid i organisationen. Så registrér månedligt hvor mange henvendelser der er og tilføj en årsagskategori. Det kan være kategorier som; forkert tidsregistrering, manglende godkendelse hos chef, forkert lønregulering, forkert skattekort og behov for forklaring til flexsaldo. Jeg anbefaler gruppering af årsagsforklaringerne efter hyppigst forekommende, og at man herefter laver handlinger, der eliminerer henvendelsestypen.

Denne månedlige rapport kan bruges som en del af kommunikationen til medarbejderne. Strukturerede handlinger eksekveres ret nemt, fordi organisationen får en forståelse for forandringerne. Det målbare KPI sikrer højere kvalitet og tilfredse medarbejdere, på grund af mere korrekt løn og aktiv handling for at udbedre fejl, der alligevel måtte opstå.

Frem engagementet

At fremme engagement hos sine medarbejdere er ikke blot et spørgsmål om etablering af en fredagsbar eller sociale arrangementer. Det handler endnu mere om at skabe tryghed – f.eks. med gennemsigtighed og korrekt løn.

Indblik i lønkørslen øger kvaliteten, medarbejdernes tilfredshed og skaber yderligere engagement. Altså: Hvis du skaber tilfredshed og engagement hos dine medarbejdere, vil det ramme dig, din virksomhed og dine medarbejdere igen som en boomerang af tilfredshed.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

CEO og Founder, Gratisal og CapWorks

Frants er iværksætter med stort I.V.Æ.R.K.S.Æ.T.T.E.R. Som kun 27-årig solgte han sin første virksomhed, Exsis Network, til KPMG. Siden da har han været partner i PWC og ejer nu i dag virksomhederne Gratisal og CapWorks, der henholdsvis er Danmarks billigste lønsystem og et konsulenthus der hjælper virksomheder med at optimere deres økonomifunktion. Her på IVÆKST-bloggen deler han sine tanker om økonomi, digitalisering og automatisering. Han bidrager med tips og tricks til hvordan du optimerer din forretning med alt fra digitale værktøjer til større forandringsmæssige tiltag.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Frants Moraitis
CEO og Founder, Gratisal og CapWorks
Tags:

Med den nye ferielov bliver det mindre økonomisk attraktivt for vækstvirksomheder at ansætte medarbejdere. Det har både konsekvenser for virksomheden, samfundet og nyuddannede.

CEO og Founder, Gratisal og CapWorks

Frants er iværksætter med stort I.V.Æ.R.K.S.Æ.T.T.E.R. Som kun 27-årig solgte han sin første virksomhed, Exsis Network, til KPMG. Siden da har han været partner i PWC og ejer nu i dag virksomhederne Gratisal og CapWorks, der henholdsvis er Danmarks billigste lønsystem og et konsulenthus der hjælper virksomheder med at optimere deres økonomifunktion. Her på IVÆKST-bloggen deler han sine tanker om økonomi, digitalisering og automatisering. Han bidrager med tips og tricks til hvordan du optimerer din forretning med alt fra digitale værktøjer til større forandringsmæssige tiltag.

167 indlæg
37 indlæg
74 indlæg
17 indlæg
52 indlæg
176 indlæg
203 indlæg
38 indlæg
RELEVANTE INDLÆG

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her