Har du planer om at lave en konkurrence på Facebook, skal du som det første glemme alle konkurrencer, du før har set på Facebook. Danske virksomheder bryder næsten dagligt Facebooks konkurrenceregler, og gør du ”som de andre”, er der overhængende fare for, at du bryder reglerne.
Ryst dem ud af hovedet, og læs så reglerne herunder.
1. Du må ikke bruge Facebooks funktioner som tilmelding
Det er ikke tilladt at lave konkurrencer, hvor brugerne tilmelder sig ved at gøre brug af Facebooks almindelige funktioner. Det vil sige, at du f.eks. ikke må lave en konkurrence, hvor brugerne tilmelder sig ved at like din side, tagge et billede eller lægge en bestemt kommentar på et indlæg.
2. Brug af Facebooks funktioner må ikke være en betingelse for at deltage
3. Du må ikke kontakte vinderne via Facebook
Det er ikke tilladt at give vinderne besked ved hjælp af Facebooks kommunikationskanaler. Du må altså ikke skrive på John Vinders væg, at han har vundet. Du må heller ikke kontakte ham via private beskeder og chat eller ved at annoncere vinderen på din side.
Det betyder, at du skal sørge for at indsamle kontaktinformation fra alle deltagere, så du har mulighed for at kontakte dem uden om Facebook. Du kan f.eks. bede om deres e-mail, når de deltager.
4. Du skal fraskrive Facebook ethvert ansvar
Facebook vil ikke risikere at få noget i klemme. Derfor kræver de, at du udtrykkeligt fraskriver Facebook ethvert ansvar og gør det tydeligt, at deltagerne giver information til dig og ikke Facebook. Samtidig skal du gøre opmærksom på, at konkurrencen ikke afholdes af Facebook, men af dig.
5. Du skal administrere konkurrencen i en app
Facebook kræver, at alle konkurrencer administreres i en app på en Canvas Page eller en Page App. Det gør konkurrencer noget mere komplicerede at afholde, men samtidig gør det det muligt reelt at afholde en konkurrence på Facebook, der lever op til de krav, regel 1-4 stiller.
Ved hjælp af systemer som ShortStack kan du nemt lave konkurrencer, hvor det er muligt at kommentere, like, uploade billeder, stemme m.v. Samtidig bliver det nemt at indsamle anden kontaktinformation og få plads til afsnittet, der fraskriver Facebook ansvaret.
Likes, kommentarer og lignende handlinger foretaget i en ShortStack-app vil dog ikke dukke op i brugernes newsfeed, fordi de – for at leve op til regel nr. 2 – ikke gør brug af Facebooks almindelige funktioner.
Hvad er risikoen?
Langt de fleste, der bryder reglerne, bliver aldrig opdaget af eller anmeldt til Facebook. Bliver Facebook opmærksom på din konkurrence, der er i strid med reglerne, vil du som regel modtage en besked fra Facebook, hvor de beder dig stoppe al aktivitet forbundet med konkurrencen.
Der er dog en risiko for, at Facebook vælger simpelthen at slette både din side og din profil på Facebook. Vælger du at lave en ulovlig konkurrence, risikerer du altså at miste din side, dine fans, dit indhold, dine private billeder og hvad du nu ellers måtte have på Facebook.
Kan konkurrencer overhovedet betale sig, så?
Du vil næppe nå samme eksponering med en konkurrence, der følger reglerne, som du kan nå med én, der bryder dem. Reglerne er lavet for at mindske ”falsk” aktivitet og spam. Det, der dukker op i folks newsfeed, skal bunde i en reel interesse fra brugerens side og ikke bare et håb om en præmie.
Reglerne mindsker antallet af historier, en konkurrence skaber, men kvaliteten kan meget vel være højere. Brugerne deler konkurrencen, fordi de har et reelt ønske om, at deres venner skal se den – ikke fordi det er et krav. Værdien af konkurrencen, der følger reglerne, er altså mere på linje med konkurrencer administreret via andre medier end de spammende Facebookkonkurrencer.
Potentialet er der stadig, men det stiller større krav til indhold og kreativitet end tidligere.
Har du erfaringer med Facebookkonkurrencer? Respons modtages gerne på Google+
Online Marketing
Uddannet fra Aalborg Universitet
Emil er især inspireret af kunde- og modtageroplevelsen gerne med indflydelse af branding og sociale medier. Gennem sin uddannelse i Medieformidlet Kommunikation har han tilegnet sig kompetencer indenfor dette område, som nu bliver udført i praksis i arbejdet hos Compell, hvor han planlægger og varetager adskillelige kunders kommunikation via sociale medier.
Compell er et webbureau med fokus på online markedsføring og forretningsudvikling.