Den 27. august 2013 opdaterede Facebook reglerne for at afholde konkurrencer og fjernede en stor del af de restriktioner, der tidligere har været. Her får du en hurtig gennemgang af, hvad ændringerne betyder.
Den største ændring i konkurrencereglerne er, at Facebook ikke længere stiller krav om, at konkurrencer skal administreres via en app. Det betyder, at du kan afholde konkurrencer direkte på din Facebook-side ved blot at lave et indlæg uden brug af ekstra værktøjer.
App’ens nødvendighed minimeres samtidig kraftigt af, at det nu er tilladt at kontakte vindere via Facebook, så du ikke behøver indsamle e-mails eller telefonnumre på deltagerne. Yderligere gør det, det meget lettere for brugerne at deltage, om end det kan være lidt sværere at få kontakt til vinderen via Facebook.
Og så til det vigtigste: Beskeder, likes og kommentarer på indlæg må nu bruges til deltagelse i konkurrencer. Det giver dig bl.a. mulighed for at bede brugerne like et bestemt billede eller svare på et spørgsmål i kommentarerne for at deltage. Du vil med andre ord nu kunne afholde lovlige konkurrencer, der lettere kan sprede sig til mange brugeres news feed, som de berygtede ”like & del”-konkurrencer. Men apropos ”del”…
Det er stadig ikke tilladt at bede brugerne om at dele et indlæg eller lave indlæg på privatpersoners tidslinjer for at deltage – og det skal du være glad for. Brugernes forskellige privatlivsindstillinger gør, at du ikke vil kunne få informationer om alle, der deltager, hvilket naturligvis giver problemer med at finde en vinder.
Det er desuden ikke tilladt, at bede folk tagge sig selv eller tagge andre på billeder, de ikke er på.
Facebook vil stadig ikke risikere at få noget i klemme og kræver derfor, at du gør det klart, at Facebook absolut intet har med din konkurrence at gøre. Sørg derfor for at tilføje en sætning, hvor du fraskriver Facebook ethvert ansvar og gør det klart, at konkurrencen ”på ingen måde er sponsoreret, støttet, administreret af eller forbundet med Facebook”, som de siger.
Med de langt mindre restriktive regler har Facebook-konkurrencer fået fornyet potentiale til at eksponere din virksomhed på Facebook, så nu er det vel bare med at slå sig løs? Både ja og nej.
Potentialet er der, og det er relativt let at få en masse eksponering med et par hurtige konkurrencer, men fordi det nu er så let, vil brugerne også se flere konkurrencer i deres news feed, hvilket kan blive trættende.
Laver du din fjerde ”like og kommentér”-konkurrence på en uge, vil spam-angivelserne sandsynligvis begynde at dukke op.
Sørg derfor som altid for ikke at blive blændet af kvantiteten af likes og kommentarer, at tænke på kvaliteten af dit indhold og din kommunikation, og at holde øje med negativ feedback.
Online Marketing
Uddannet fra Aalborg Universitet
Emil er især inspireret af kunde- og modtageroplevelsen gerne med indflydelse af branding og sociale medier. Gennem sin uddannelse i Medieformidlet Kommunikation har han tilegnet sig kompetencer indenfor dette område, som nu bliver udført i praksis i arbejdet hos Compell, hvor han planlægger og varetager adskillelige kunders kommunikation via sociale medier.
Compell er et webbureau med fokus på online markedsføring og forretningsudvikling.