Bloggermarkedsføring kan være yderst værdiskabende for din virksomhed, men det kræver, at du er villig til at investere i din relation til bloggerne. Hvad kan du opnå med bloggerne, hvad skal der til, og hvor skal du passe på?
Hvad er bloggermarkedsføring?
Bloggermarkedsføring er, som du allerede har gættet, markedsføring via bloggere. Typisk vil bloggermarkedsføring foregå ved, at du som virksomhed indgår i et samarbejde med bloggere, der skriver om emner, der har en forbindelse til dit produkt.
Samarbejdet skal naturligvis være til gavn for begge parter. For bloggeren kan samarbejdet for eksempel være til gavn ved, at du leverer gæsteartikler til deres blog, som deres læsere vil finde interessante, eller at du giver dem noget særligt at skrive om, så som et nyt produkt, de kan anmelde.
Hvad får jeg ud af bloggermarkedsføring?
Den sikreste værdi du kan få, er dog SEO-værdi. Hver gang en blog linker til din hjemmeside, gavner det din søgemaskineoptimering. Derfor bør du som udgangspunkt altid sørge for, at bloggeren linker til din hjemmeside. Det er din garanti for, at bloggermarkedsføringen skaber værdi for dig, lige meget hvordan indholdet i blogindlægget ellers er udformet.
Hvad kræver bloggermarkedsføring?
Bloggermarkedsføring kræver:
1. at du er i stand til at finde relevante blogs, som du ønsker omtale fra eller som du gerne vil have skal linke til din hjemmeside.
2. at du er i stand til at opbygge en relation til bloggerne bag dine udvalgte blogs, så de er klar på at samarbejde med dig.
3. at du formår at skabe en profitabel balance mellem det, du tilbyder bloggerne, og det de giver dig igen.
Hvor skal jeg passe på?
Et af problemerne ved bloggermarkedsføring er, at du ikke er i fuldstændig kontrol. Det er bloggeren der laver indlægget, men det er dit ansvar, at indlægget overholder markedsføringsloven.
Som med al markedsføring i Danmark skal det tydeligt fremgå, at der er tale om reklame, hvis du ikke vil risikere en bøde. Sørg derfor altid for at informere bloggerne om, at de skal markere tydeligt, at indlægget er sponsoreret, hvis du for eksempel har sendt dem et produkt til anmeldelse.
Et andet problem kan være bloggere, der ukritisk skriver sponsorerede indlæg om hvad som helst. Der er mange virksomheder der gør brug af bloggermarkedsføring, og nogle gange resulterer det i, at en blog fyldes med indlæg, der egentlig ikke er relevante for læserne. Her mister bloggeren hurtigt sin indflydelse på læserne så snart indlægget er sponsoreret, så undgå denne type blogs.Begge problemer omgås lettest ved at opbygge en relation til gode, relevante bloggere. Jo stærkere din relation er til bloggeren, des større indflydelse kan du få.
Hvordan kommer jeg i gang?
Det er såmænd ganske enkelt: Du finder nogle blogs, der er relevante for din virksomhed, finder kontaktinformationer på bloggeren og tager kontakt. Start eventuelt med blot at spørge, om de kunne være interesserede i en eller anden form for samarbejde med dig, og tag så dialogen stille og roligt derfra. Simpelt.
Held og lykke!
Online Marketing
Uddannet fra Aalborg Universitet
Emil er især inspireret af kunde- og modtageroplevelsen gerne med indflydelse af branding og sociale medier. Gennem sin uddannelse i Medieformidlet Kommunikation har han tilegnet sig kompetencer indenfor dette område, som nu bliver udført i praksis i arbejdet hos Compell, hvor han planlægger og varetager adskillelige kunders kommunikation via sociale medier.
Compell er et webbureau med fokus på online markedsføring og forretningsudvikling.