Bloggen

outreach

Sådan skalerer du din outreach-strategi

Tags:

Som webshopejer eller marketingansvarlig i en digital forretning har du nok at lave, når det kommer til markedsføring på nettet. Google Ads, YouTube, e-mail marketing og SEO. Det er umuligt at være specialist i samtlige discipliner.

Ønsker du selv at arbejde med linkbuilding/outreach, der er en mindre, men dog vigtig del af SEO, kan du hurtigt få fyldt din hverdag ud, især i takt med at forretningen (og mængden af indhold) vokser.
I denne artikel får du mine tips til at skalere din outreach-strategi, efterhånden som du går fra et par kategorisider til tonsvis af indhold på tværs af platforme.

Når indholds- og arbejdsmængden vokser, skal du prioritere

Det er i og for sig en smal sag at pushe dit indhold, hvis du blot har et par kategorisider eller nyttige blogindlæg med tips og tricks samt et mindre netværk at række ud til. Når du pludselig har flere hundrede landingssider, en kæmpe vidensportal, snesevis af infografikker, video guides, opskrifter eller en hel sjette indholdstype, er det, at outreach begynder at blive svært og tidskrævende.

Der er nemlig en række faldgruber, du skal styre udenom, hvis du også har andre opgaver i løbet af hverdagen i webshoppen.

Hvis du kun skal tage én pointe med fra dette indlæg, så er det erkendelsen af, at du kun har 24 timer i døgnet. Det er umuligt at pushe alt dit indhold hele tiden. Du skal derfor prioritere dine indsatser og tid der, hvor det giver mest mening, og hvor du får mest mulig eksponering for pengene.

I din prioritering kan du blandt andet inddrage følgende i dine overvejelser:

  1. Hvor forretningskritisk er en god placering på Google og eksponering for det pågældende indhold?
  2. Hvor stor er konkurrencen? Er det realistisk at vinde kampen?
  3. Hvor mange timer skal du bruge pr. bygget link?
  4. Hvor attraktiv er den målgruppe, indholdet eksponeres over for?
  5. Hvor mange links kunne du bygge til et tilsvarende stykke indhold på samme tid?

At bevare overblikket, når du skalerer

Det værste, der kan ske, når du skalerer, er, at du mister overblikket. Hvis du kun kontakter fire forskellige mennesker og har fem landingssider, er det let nok at holde styr på det hele. Når du derimod arbejder med flere hundrede landingssider og modtagere, kan du ikke bare lige sådan tjekke op på, hvornår du sidst har kontaktet forskellige mennesker.

Der er få ting, der er mere uprofessionelt og ineffektivt, end hvis du ved en fejl pusher det samme indhold mange gange i streg eller kontakter folk på din e-mailliste, som dit indhold ikke har relevans for. Sørg derfor kort og godt for at få sat alting i system, inden din indholdsmængde boomer.

Der findes en lang række forskellige værktøjer, du kan gøre brug af til dette formål. De kan hjælpe dig med alt lige fra at verificere e-mails til at holde styr på, hvornår du sidst har kontaktet forskellige personer. Om du benytter nogle af de moderne værktøjer, eller om du holder dig til eksempelvis Google Sheets, der er simpelt og gratis, er underordnet.

Pas på med (direkte) betaling

Tiderne, hvor de færreste vidste, hvad eksponering og et link var værd, er long gone. I dag ved langt de fleste influencers, blogejere og magasiner godt, hvad klokken er slået, og hvad de kan tillade sig at tage for ulejligheden – især hvis din shop er stor og velkendt.

Det er vigtigt, at du som webshop ikke med det samme drejer din henvendelse over på eller indikerer, at du er villig til at betale, selvom du måske er det. Jo større værdi et link eller en henvisning har for dig, des højere pris kan vedkommende alt andet lige tillade sig at kræve i kompensation.

Omvendt kan det også virke naivt at forvente, at ALLE links igennem godt indhold er ”gratis”. Du kan komme langt, men for nogle er det ikke nok. Ved ikke fra første henvendelse at have kortet oppe af lommen kan du dog gøre dit til, at dit indhold i sig selv trænger igennem, sekundært at du får en god aftale.

De fleste webshops foretrækker desuden at betale igennem produkter, hvilket typisk er en win-win – du får reklame til kostpris, modtageren får glæde af dit produkt og kan mere autentisk promovere dig.

Templates er nødvendige, men...

Der skal altid være personlighed i dine e-mails. Der er ingen, der gider pushe dit indhold, hvis de får en besked, der tydeligvis er blevet sendt til 300 andre mennesker. Sørg derfor for at skabe nogle templates, som du nemt kan redigere i og personliggøre.

Skal du kontakte mange hundrede mennesker, er det klart, at du ikke kan skrive en personlig e-mail til dem allesammen. Ved hjælp af redigerbare skabeloner kan du dog i en fart få dine beskeder til at virke personlige. Gør derfor dig selv den tjeneste at få lavet nogle gode og redigerbare templates.

Automation i din outreach-strategi

Det kan være fornuftigt at gøre brug af automation i din outreach-strategi, fx igennem tools som Active Campaign eller lignende. Får du først bygget et gennemført system op, behøver du stort set aldrig mere at løfte en finger for at promovere dit indhold.

Ved at automatisere dine e-mails kan du eksempelvis sørge for, at en bestemt besked kun bliver sendt til dem, der svarede på din sidste e-mail. Du kan også sikre, at en e-mail udelukkende bliver sendt til folk, der har været i dit flow i mere end seks måneder eller omvendt kun bliver sendt til dem, der lige er kommet på din e-mailliste.

Har du lyst til at læse mere om hvem jeg er, kan du finde min personlige blog her danielostergaard.dk.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Head of Affiliate Marketing, s360 A/S

Mit navn er Daniel Østergaard, og jeg er i skrivende stund 29 år gammel. Jeg sidder til dagligt som Head of Affiliate Marketing hos s360 A/S. Jeg har interesseret mig for, og arbejdet med online markedsføring siden jeg var 19, hvor især affiliate marketing og søgemaskineoptimering har min interesse.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Daniel Østergaard

Head of Affiliate Marketing, s360 A/S

Som studerende kan det være angstprovokerende at bevæge sig nærmere afslutningen på sin uddannelse. Selvom det er en glædelig begivenhed at færdiggøre sin uddannelse, er det for mange også frygten for at ende i arbejdsløshed, der gør det lidt ambivalent.

Daniel Østergaard

Head of Affiliate Marketing, s360 A/S

Her bliver du introduceret for ni forskellige linkbuilding-strategier, der, med en masse knofedt og en lille smule held, sparker dig til tops på Google.

Head of Affiliate Marketing, s360 A/S

Mit navn er Daniel Østergaard, og jeg er i skrivende stund 29 år gammel. Jeg sidder til dagligt som Head of Affiliate Marketing hos s360 A/S. Jeg har interesseret mig for, og arbejdet med online markedsføring siden jeg var 19, hvor især affiliate marketing og søgemaskineoptimering har min interesse.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.