Linkbuilding. En svær, men meget vigtig disciplin i jagten om topplaceringerne på Google. Vil du have dit domæne til at stå stærkt, er linkbuilding (og dit valg af strategi ift. at bygge links) ganske enkelt ikke til at komme udenom. Det kan imidlertid være en svær disciplin at mestre, og der er mange forskellige tilgange til det.
Her bliver du introduceret for ni forskellige linkbuilding-strategier, der, med en masse knofedt og en lille smule held, sparker dig til tops på Google. God fornøjelse.
#1: Outreach
Outreach går – som navnet også indikerer – ud på at række ud til folk for at få dem til at linke til dig. Har du for eksempel netop udviklet et smart værktøj eller skrevet et dybdegående indlæg på din business blog, gør du din omverden opmærksom på dette igennem outreach. Du kan nemlig have lavet verdens bedste indhold, men hvis ingen ved, at det eksisterer, ja, så får du sjældent nogen links.
Du får næppe succes ved at skyde med spredehagl og sende en mail til 10.000 forskellige, tilfældige mennesker i håbet om, at de har lyst til at linke til din side. Derimod gælder outreach om at præsentere dig selv for folk, der sandsynligvis faktisk er interesserede i det indhold, du har at byde på. Det kan for eksempel være andre i din branche eller folk, der tidligere har linket til din side.
Tag dig tid til at lave en personlig mail og kig noget af det øvrige indhold på deres hjemmeside igennem, så du ikke bare fremstår som en, der kun er ude efter et link.
#2: Gratis links
Ja, den er god nok, der findes faktisk gratis links, som ikke kræver, at du bruger mange timer på at kreere godt content. Du kan for eksempel linke til dit domæne fra forumprofiler, offentlige registre eller lignende.
Du bør ikke udelukkende fokusere på gratis links som linkkataloger eller kommentarlinks i din linkbuildingstrategi, men det er omvendt også tosset ikke at gøre brug af dem, da de netop ikke koster dig en krone. Du kan finde en liste over gratis links i denne Linkbuilding guide.
#3: Broken linkbuilding
Du har helt sikkert prøvet af lande på en 404-side – altså en side, der ikke længere virker. Linket er broken, og dette kan du udnytte til linkbuilding.
Eksempel: Vi forestiller os, at du netop har lavet en guide til valg af CMS. Du kan nu med fordel finde frem til sider, der har linket til lignende guides, som imidlertid ikke længere er tilgængelige. Der findes forskellige værktøjer, som gør det nemt at finde sådanne broken links, fx Ahrefs.
Når du har fundet frem til sider, der har linket til et broken link, skriver du ganske enkelt til sidens ejere, at du har skabt noget indhold, de passende kan linke til i stedet. Ingen er interesserede i at have broken links på deres sider, og derfor vil du med stor sandsynlighed kunne få en del links ved på denne måde at møve dig ind, da du jo faktisk hjælper den pågældende hjemmeside.
#4: Gæsteblogindlæg
Grundet din viden og faglighed inden for et bestemt område kan du få lov til at skrive blogindlæg til diverse eksterne medier, hvorved du får links til dit eget domæne. Har du positioneret dig som ekspert på dit felt, kan du opleve at blive bedt om at skrive blogindlæg, og ellers gælder det om selv at opsøge gæsteblogindlæggene.
På mange sider kan du se, at de tager imod gæsteindlæg, og selv hvis ikke de skilter med det, tager de ofte imod indhold, hvis de bliver tilbudt noget relevant. Du skal altså ikke være bange for at tilbyde at skrive indlæg på platforme, du finder relevante – i værste fald får du blot afslag.
#5: Link-bait
Vil du fokusere på link-bait, skal du producere indhold, der handler om et emne, der er særligt oppe i tiden, eller et emne, hvor der (endnu) ikke findes meget indhold.
Særligt hvis du er en af de første, der berører en særlig trend, kan du opleve at få rigtig mange links ved at udforme content omhandlende denne trend. Derfor er det relevant for dig at holde øje med, hvad der rører sig dels i samfundet generelt og dels inden for din branche, fx via Google Trends.
Fremfor blot at famle i blinde i forhold til, hvilken type indhold du skal skabe, kan du målrettet producere content, der rammer ind i en trend og dermed med stor sandsynlighed vil kunne få megen omtale ved at have denne tilgang til linkbuilding.
#6: Advertorials
Advertorials er betalt indhold på diverse medier såsom nyhedshjemmesider. Denne type indhold blender ind sammen med det redaktionelle indhold, men er angivet som reklame eller sponsoreret indhold.
Advertorial links er som regel meget relevante, men de koster selvfølgelig også en skilling. Særligt hvis du vil have links fra større mediehuse, kan det blive en dyr fornøjelse i længden, og denne type linkbuilding kan derfor med fordel kombineres med flere andre tiltag, så du ikke tømmer sparegrisen.
#7: ”Linktyveri”
Der findes rigtig meget dårligt content derude, som, den ringe kvalitet til trods, har en del backlinks. Det er nærliggende at antage, at folk hellere vil linke til godt end dårligt indhold. Derfor kan du ”stjæle” en hel del links ved at producere kvalitetscontent, der lige er en smule bedre end konkurrentens.
Forestiller vi os, at du skriver et lækkert, langt blogindlæg om outreach, vil du sandsynligvis kunne få links til dette fra en lang række platforme, som tidligere har linket til et dårligt og mindre fyldestgørende blogindlæg om det samme emne. Du skal altså finde frem til sider, der har linket til outdatet, uspecifikt eller utilstrækkeligt content om outreach og venligst foreslå disse sider, at de i stedet linker til dit indlæg, som vil skabe langt mere værdi for deres læsere.
#8: Mentions linkbuilding
Bliver din side nævnt på en anden hjemmeside, er du allerede godt på vej til at få et link. Rundt omkring på nettet bliver der tit og ofte refereret til for eksempel brands og firmaer uden, at der bliver linket til det pågældende brand eller firmas domæne. Ved hjælp af forskellige værktøjer kan du finde frem til steder, hvor du bliver nævnt på den ene eller anden måde, men uden at du har fået et link.
Når du har fundet alle dine mentions, der ikke er blevet til et link, går du slet og ret i gang med at kontakte ophavsmændene og spørge dem, om ikke de kunne være interesserede i at indsætte et link til dit domæne. Har de allerede nævnt dig, er der gode chancer for, at de er villige til at give dig et link også.
#9: Genopbygning af tabte links
Du opbygger hele tiden links, men du mister sandsynligvis også nogle af dem igen. Det kan for eksempel ske, hvis en side, der linkede til dit domæne, ikke længere er tilgængelig. Det kan også ske, fordi linket til din side er blevet fjernet, hvilket der kan være forskellige grunde til.
Er dit link blevet fjernet fra et aktivt domæne, kan du undersøge, hvad grunden er – for eksempel kan du måske se på siden, at indholdet er blevet lavet om, hvorfor dit link er forsvundet. Har du tidligere haft et link fra denne side, kan du passende opsøge dem, der står bag siden og forsøge at overtale dem til igen at linke til dit domæne. De har gjort det før, så de vil med stor sandsynlighed være villige til at gøre det igen.
Sådan får du succes med linkbuilding
Jeg har nu introduceret dig for ni forskellige linkbuilding-strategier, der kan bidrage til, at din linkprofil bliver stærkere, men du må endelig ikke blot vælge én af dem og sætte alt ind på denne. Det gælder altid om at have en naturlig linkprofil, og derfor bør du kombinere flere forskellige linkbuilding-strategier. På den måde får du links fra forskelligartede domæner og opnår dermed netop en naturlig linkprofil.
For at finde frem til de forskellige linkmuligheder, kræver det, at du har et værktøj til formålet ved hånden. Skal du finde frem til for eksempel broken links og mentions manuelt, når du aldrig at komme i gang med selve linkbuildingen.
Et værktøj som Ahrefs fungerer glimrende, når der skal findes linkmuligheder. Når først linkmulighederne er lokaliseret, er det op til dig at skaffe dig et link. Det vil typisk kræve, at du rækker ud til dem, der står bag siden. Så længe du henvender dig høfligt og ikke presser alt for meget på, vil du typisk kunne få held med at skaffe dig mange gode links ved at tage sagen i egen hånd.
Medmindre du har opbygget et renommé af dimensioner, skal du næppe forvente at få en masse links uden at måtte arbejde for dem, så det er blot om at komme i gang med at kontakte mulige ”linkere”. Har du relevant indhold at byde på, vil du med stor sandsynlighed kunne overtale dem til at linke til din side.
Ellers er der blot tilbage at hoppe i arbejdstøjet, og find din indre håndværker frem – held og lykke med din linkbuilding-strategi.
Head of Affiliate Marketing, s360 A/S
Mit navn er Daniel Østergaard, og jeg er i skrivende stund 29 år gammel. Jeg sidder til dagligt som Head of Affiliate Marketing hos s360 A/S. Jeg har interesseret mig for, og arbejdet med online markedsføring siden jeg var 19, hvor især affiliate marketing og søgemaskineoptimering har min interesse.