Tags:
I en tid hvor den digitale verden fylder mere og de sociale medier har opnået
større indflydelse, betyder det også, at PR er under konstant udvikling. Hvor PR
førhen blev brugt i traditionel forstand i de trykte medier, har digitale metoder
nu vundet større indpas i måden at kommunikere på. Det betyder også, at du
ikke længere kan nøjes med den traditionelle PR til branding af din virksomhed.
Det handler derimod om at flette de to sammen og sørge for en flydende
strategi, der både rammer de trykte og de digitale medier. På den måde sikrer
du faktisk også en større promovering, idet du herigennem kan ramme et
større publikum. Hvor én målgruppe nås gennem de sociale medier, her især
det unge publikum, kan du nå det lidt ældre publikum gennem de trykte
medier.
Både den traditionelle og digitale PR har til formål at skabe opmærksomhed
omkring og styrke virksomhedens image. Forskellen ligger i det platforme, der
benyttes til PR. Den traditionelle PR er fokuseret omkring den trykte presse
gennem pressemeddelelser og artikler, mens den digitale skaber omtale via
relevante digitale medier, platforme som Facebook og Instagram. Herigennem
kan du styrke virksomhedens online tilstedeværelse. En effektiv PR-strategi vil i
dag derfor være en aktiv plan, der både henvender sig til de trykte formater
samt skaber opmærksomhed via de digitale kanaler.
Den succesfulde strategi indeholder derfor både artikler, blogindlæg,
pressemeddelelser, events, content marketing, SEO og opslag på diverse
sociale medier. Der er således mange måder at gribe den digitale strategi an
på, og uanset hvordan du former den, er det en god idé at overveje følgende:
- Mål – hvad er formålet med din PR? Hvordan vil du gerne påvirke
omverdenen?
- Målgruppe – hvem vil du gerne ramme med din PR? Hvordan er deres
digitale adfærd?
- Platforme – hvor vil din digitale PR give mest mening? Hvad foretrækker
din målgruppe?
- Opsamling, evaluering og optimering – hvad fortæller din indsats?
Hvordan gør du din digitale PR bedre? Husk at udføre forbedringerne i
praksis
Blandet med den traditionelle PR står du stærkere i promoveringen af dit
brand. Der er ingen facitliste for, hvad der er rigtigt og forkert. Hvad der
fungerer for en virksomhed, fungerer ikke nødvendigvis for din – så det er bare
at kaste sig ud i det og prøve sig frem.
CEO og co-founder af VIGILANT
Christian Fuglsang har arbejdet intenst med iværksætteri og entreprenørskab de seneste 8 år. Lysten til at skabe har hele livet været tilstede og under hans tid på HHX begyndte de første projekter at spire, som hobbyiværksætter.
I 2015 blev Christian færdiguddannet Cand. merc, hvorefter han startede konsulentvirksomheden Fuglsang&Co, som han har drevet siden. Her har fokus været undervisning og rådgivning i netop iværksætteri og entreprenørskab. Efterfølgende har Christian arbejdet med folkeskoler, gymnasier, små og store private virksomheder samt diverse offentlige organisationer.
I dag er Christian involveret i 3 virksomheder, hvoraf den primære tid bliver brugt i PR og kommunikationsvirksomheden VIGILANT. VIGILANT hjælper danske startups og scale-ups, med at skabe presseomtale.