Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

GUIDE: 4 gode råd til en effektiv PR-strategi

Stort set alle virksomheder har i dag fokus på online markedsføring og med god grund. Facebook Ads og Google Adwords er eksempelvis ofte “go-to” for mange virksomheder, store som små. Disse kanaler kan være en livskilde for din virksomhed, men kan også være et sort hul, hvor pengene forsvinder ned, hvis du ikke mestre brugen af disse. 

Et element som flere virksomheder, herunder startups, derimod kan glemme er vigtigheden af presseomtale - den gode slags. Denne disciplin kan være svær at mestre, men hvis det lykkes, kan den som ved online markedsføring være en vigtig ressource for din virksomhed.

Uanset hvilke kanaler du i dag bruger til din markedsføring, så er der som udgangspunkt to veje at gå. Du kan kaste dig ud i det selv og dermed håndtere det hele internt, eller du kan få eksterne eksperter til at hjælpe dig.

I dette indlæg vil jeg komme ind på hvordan du selv kan håndtere din PR og lave din egen PR-strategi.

Først og fremmest er det selvfølgelig vigtigt at sige, at ligesom ikke alle virksomheder er ens, er der heller ikke kun én måde at gribe din PR-strategi an på. Det er en kompleks størrelse og din strategi skal selvfølgelig tilpasses din virksomhed. Der er dog en række overvejelser du med fordel kan gøre dig, uanset hvilken størrelse virksomhed du sidder i og hvilken branche.

1. Hvad er din kernefortælling?
Det første du bør overveje er, hvad din kernefortælling er? Altså hvordan er dit brand defineret og hvordan er det du gerne vil have dit brand til at fremstå for dine kunder og andre interessenter. Du har helt sikkert gjort dig overvejelser omkring dette, men er du også tro mod dette i din kommunikation? Ønsker du at være kendt for god kvalitet? Ønsker du være kendt for markedet billigste priser? Ønsker du at være kendt for markedets bedste service? Din kernefortælling kan være mange ting, men det er vigtig du ved hvad du skal kommunikere udadtil. Hele din PR-strategi bygger på netop dit brand og din kernefortælling.

2. Planlæg din PR-strategi fremadrettet
Efter du har styr på din kernefortælling, bør du med din PR-strategi planlægge fremadrettet. Eller sagt med andre ord, tænke og agere proaktivt. Det betyder at du som udgangspunkt er på forkant med din PR-strategi. Hvis du planlægger fremad, ved du med stor sandsynlighed hvornår der er mulighed for at sende en relevant nyhed ud til medierne. Du har måske en produktlancering, som finder sted om 3 måneder? Måske har du et nyt og spændende tiltag op til Black Friday? Der kan være mange nedslagspunkter, hvor du har mulighed for at skabe en god historie og hvis du planlægger disse forud, vil du have større mulighed for at opnå succes.

3. Opbyg tillid - det tager tid!
Selvom du planlægger din PR-strategi fremadrettet og agere på din strategi i god tid, er det ikke givet du opnår succes med din strategi. Det viser sig måske at den gode historie, du troede du havde, ikke var så god alligevel? Eller måske var der tale om dårlig timing? Måske noget helt tredje. Uanset hvad, er det vigtig ikke at give op. Det kan være svært at få omtale i pressen og det kan tage lang tid før det lykkedes. Det handler ofte om at opbygge tillid til de rette medier og de rette journalister. De har måske aldrig hørt om dit produkt og højst sandsynligt heller aldrig om dig. Derfor tager det helt naturligt tid, at opbygge en god og sund relation.

4. Prøv dig frem
Du kan sagtens forsøge at kaste dig over dit PR arbejde selv. Hvis du følger de ovenstående tre råd, så kan du se at det bestemt er muligt at håndtere selv, så længe du er godt forberedt. Det kan dog være tidskrævende og det er op til dig selv at vurdere, hvordan du bruger din tid bedst muligt. Men hvis du vælger at forsøge selv, så er det ikke værre end du kan prøve dig lidt frem. Du behøver ikke sende din historie af sted til alle potentielle medier samtidig, men du kan prøve dig frem. Måske et medie og en journalist ad gangen. Blot for at se hvordan de reagere.

Hvordan du griber håndteringen af journalister an, er dog en helt anden snak, som jeg må uddybe en anden god gang. Held og lykke!

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

CEO og co-founder af VIGILANT

Christian Fuglsang har arbejdet intenst med iværksætteri og entreprenørskab de seneste 8 år. Lysten til at skabe har hele livet været tilstede og under hans tid på HHX begyndte de første projekter at spire, som hobbyiværksætter. 

I 2015 blev Christian færdiguddannet Cand. merc, hvorefter han startede konsulentvirksomheden Fuglsang&Co, som han har drevet siden. Her har fokus været undervisning og rådgivning i netop iværksætteri og entreprenørskab. Efterfølgende har Christian arbejdet med folkeskoler, gymnasier, små og store private virksomheder samt diverse offentlige organisationer.

I dag er Christian involveret i 3 virksomheder, hvoraf den primære tid bliver brugt i PR og kommunikationsvirksomheden VIGILANT. VIGILANT hjælper danske startups og scale-ups, med at skabe presseomtale.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Christian Fuglsang
CEO og co-founder af VIGILANT
Tags:

Hvorfor du skal bruge digital PRI en tid hvor den digitale verden fylder mere og de sociale medier har opnået større indflydelse, betyder det også, at PR er under konstant udvikling. 

computer_vigilant.dk
Christian Fuglsang
CEO og co-founder af VIGILANT
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

Du har en god historie omhandlende din virksomhed, dit produkt/service eller noget helt tredje, som du mener fortjener at komme i medierne. Her begynder spørgsmålene også at melde sig. For hvordan får du pressen til at interessere sig for netop din historie? Og hvordan skal du gribe det an, når du skal i kontakt med de rigtige journalister og medier?

CEO og co-founder af VIGILANT

Christian Fuglsang har arbejdet intenst med iværksætteri og entreprenørskab de seneste 8 år. Lysten til at skabe har hele livet været tilstede og under hans tid på HHX begyndte de første projekter at spire, som hobbyiværksætter. 

I 2015 blev Christian færdiguddannet Cand. merc, hvorefter han startede konsulentvirksomheden Fuglsang&Co, som han har drevet siden. Her har fokus været undervisning og rådgivning i netop iværksætteri og entreprenørskab. Efterfølgende har Christian arbejdet med folkeskoler, gymnasier, små og store private virksomheder samt diverse offentlige organisationer.

I dag er Christian involveret i 3 virksomheder, hvoraf den primære tid bliver brugt i PR og kommunikationsvirksomheden VIGILANT. VIGILANT hjælper danske startups og scale-ups, med at skabe presseomtale.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her