Tags: Salg
Customer Relationsship Management, eller kort og godt CRM, er både et koncept men også betegnelsen for en hel række IT-løsninger, hvor du kan holde styr på dine kunder og, ikke mindst, kommende kunder.
Mange har allerede prøvet kræfter med CRM, men ofte fejler indsatsen - og det med god grund.
Der er nemlig en række forudsætninger, der skal være på plads, som du ofte ikke kan læse dig frem til, eller få hjælp til fra CRM-fagmanden.
Et CRM-system - såfremt det skal løfte din virksomhed, og ikke sinke den - bør være bindeleddet mellem din strategi og din eksekvering. At anskaffe og opsætte et CRM-system er derfor kun en lille del af processen.
Rigtigt implementeret kan et CRM-system give din virksomhed et kæmpe løft, både hvad angår kundeservice, muligheder for mersalg og styring af nye potentielle kunder. Det er med andre ord et område, virksomheder i vækst, alvorligt bør overveje at ofre ressourcer på.
Lad mig give dig et par bud på, hvad du bør have på plads for at få succes med CRM:
1. Nøgletal for omsætning og omsætningsmål, samt andelen fordelt på nye og eksisterende kunder
2. Analyse og efterfølgende segmentering af dine kunder, så du kan kende forskel og målrette din indsats for maksimal effekt
3. En formaliseret salgsproces - din succesformel for salg skal beskrives. Så kan du senere analysere flaskehalse og optimere din salgsindsats
Ovenstående er 3 eksempler på ting, du bør have på plads, men reelt kan der være mange flere. Har du en god salgs- og marketingplan bør du allerede være godt på vej, erfaringen viser dog, at mange mindre virksomheder desværre forsømmer netop denne del af forretningsplanen. Det kan derfor være en god idé, at få sparket gang i disse tanker som en del af processen med at implementere CRM.
Cand.mag. og selvstændig
Anders Nielsen hjælper små- og mellemstore virksomheder med at blive mere lønsomme. Som underviser og salgschef har han rådgivet om men også i praksis afprøvet professionel B2B salg.
Anders har haft sin egen rådgivningsvirksomhed siden 2012 hvor fokus er på salg i praksis.