Projektchef, IVÆKST
Direktør, Dansk Iværksætter Forening
18.02.2021
Denne artikel har til formål hurtigt at afklare enhver potentiel forvirring, når vi taler om belønninger såkaldt rewardbaseret crowdfunding, så du kan træffe den bedste beslutning om investering eller fundraising.
Alt efter typen af crowdfundingprojekt og –platform fungerer det sådan, at en given gruppe mennesker stimler sammen om at finansiere et særligt projekt økonomisk, hvilket enten kan foregå via donationer, aktietilegnelse eller via modtagelse af reelle produkter – når disse engang er færdigproducerede.
Crowdfunding handler helt essentielt om såkaldt ”mikro-finansering” af virksomheder, projekter eller produkter, foretaget af en gruppe mennesker via donationer eller betaling af en form for modydelse.
Der findes fire overordnede typer crowdfunding:
Lånebaseret crowdfunding: Her beder du et større antal af mennesker om at låne dig penge, for eksempel via en internetplatform.
Aktiebaseret crowdfunding: Her kan du i stedet for at gå til en enkelt investor, mange småinvestorer til at skyde penge efter dit projekt eller din virksomhed.
Donationsbaseret crowdfunding: Kender man mest fra velgørende organisationer, hvor de samler penge ind til en større sag.
Rewardbaseret crowdfunding: Her beder du mange om at støtte dit iværksætterprojekt, ofte på platforme som Indiegogo, Kickstarter eller Booomerang. Ved denne type crowdfunding får dem, der støtter dig så en belønning til gengæld for støtten. Det vil sige at alle dem, der støtter dig, får som belønning eksempelvis det produkt, du er i gang med at udvikle som en af de første. Det er rewardbaseret crowdfunding, der egner sig bedst til iværksættere i de tidlige stadier. Det er fysiske produkter, der egner sig bedst til denne type af crowdfunding.
Det er rewardbaseret crowdfunding, vi ønsker videre at uddybe i artiklen.
En iværksætter opretter et projekt, der skal finansieres på en crowdfunding-platform med en fast deadline.
Projektet bliver markedsføring på diverse medier. Særligt på sociale medier og salgsfremmende videoer bliver delt for at sprede budskabet og få mere opmærksomhed omkring kampagnen. Interesserede “backers” (bidragsydere) bidrager til projektet, mens de tiltrækker deres egne sociale medieforbindelser og trækker et bredere net af bidragsydere.
Det er altid oplagt at mobilisere sit eget netværk og nærmiljø. Særligt hvis du bor uden for de store byer, kan det være en fordel at få lokalmiljøet til at støtte sin crowdfunding-kampagne. Tænk i muligheder på sociale medier i divers fora og grupper hvor nærmiljøet er. De har også en interesse, at du lykkes med at etablere en virksomhed lokalt.
Forudbestillinger
Hvis crowdfunding-iværksætteren f.eks er en musiker, kan han / hun muliggøre et tidligt køb af et album. Flere iværksættere giver også bidragydere særlig tidlig adgang til produktet. F.eks. ved en ny digital løsning.
Produktet eller tjenesten selv
Dette kan være ethvert produkt med en stærk forbrugerappel, og jo mere innovativt og unikt produktet er, jo større er chancen for at projektet tiltrækker bidragsydere.
Unikke oplevelser
Nogle gange giver iværksættere deres bidragsydere eksklusiv adgang til virksomheden eller opfordrer dem til at deltage i bestemte aktiviteter, begivenheder eller endda ture. Kontorbesøg eller en særlig afsløring af prototype-demo er mindeværdige oplevelser, som bidragsydere utvivlsomt vil nyde godt af. Der findes andre eksempler på ydelser/rewards som lanceringsevents, kundeaftner, releasefester etc.
Det økonomiske bidrag er altid det vigtigste i en crowdfunding-kampagnen. Det er ikke belønningen/rewarden i sig selv. At tilbyde en ekstra belønning kan dog komme meget nyttigt ud af mange grunde fx kundevalidering. Dette ekstra niveau kan med tiden være en meget stærk taktik, der tjener til at få investorer med på din idé.
Det er ikke nok blot at starte en crowdfunding på en af de gængse platforme. En stor del af projekter, der oprettes, støttes ikke med en eneste krone eller med meget lidt. Det er afgørende for din succes, at du gør dig umage ved at udvikle en veltilrettelagt kampagne. Du skal lave fængende tekstmateriale og interessante videoer samt have styr på, hvordan du sikrer, at din kampagne når ud og fanger eksempelvis journalisters interesse.
Held og lykke med dit projekt!