Bloggen

Do's and don'ts med Crowdfunding


Do's and don'ts med Crowdfunding


Finansieringsformen - Crowdfunding - kan være din vej til at låne penge uden om banken eller få donationer til dit iværksættereventyr. Men hvad skal du egentlig være opmærksom på, hvis du vælger denne finansieringsmodel? Og hvad er fordele og ulemper, hvis du er den, der står for finansieringen?


Projektgruppen bag projektet Crowdfunding i landdistrikterne mener, at det skal være meget mere udbredt, at den lokale befolkning hjælper de lokale iværksættere med finansieringen. 

Vores nye projekt skal udbrede kendskabet til crowdfunding, som egner sig rigtig godt til landdistrikterne. 

 

Iværksættere skal tænke på Crowdfunding som det første

Iværksætterne er tilsyneladende klar til at låne penge ad den lidt alternative kanal. Det viser en helt ny undersøgelse blandt 706 iværksættere, som Dansk Iværksætter Forening har gennemført (Iværksætterundersøgelsen 2020). 

16 procent af iværksætterne vil foretrække at rejse penge gennem crowdfunding. Men det er kun fire procent af dem, der har forsøgt skaffe kapital på denne måde, og derfor spår foreningen et snarligt gennembrud for finansieringsformen herhjemme.

- Man skal tænke på crowdfunding som det første og ikke det sidste, man prøver. I Danmark har det været sådan, at når banken og din skøre onkel med penge på kistebunden har sagt nej, så forsøger du med ”crowd'en”, siger formand for Dansk Iværksætter Forening.
 Peter Kofler til Avisen Danmark.

Peter Kofler mener tilmed, at crowdfunding både er interessant for etablerede virksomheder og helt nye iværksættere. Den sidste gruppe vil dog få ekstra medvind, hvis de fra starten har skabt et engagement i et lokalsamfund.

 

Derfor skal du gøre det

Før du kaster dig over din egen kampagneudvikling, er det væsentligt at forstå, hvordan du kan bruge finansieringsformen crowdfunding. 
Hvis du har en startup-virksomhed, kan du søge opstartskapital hos en række mindre investorer – som du kan bruge til for eksempel maskiner, markedsføring, produktudvikling og lignende. 

Målet med denne nye finansieringsmodel er at samle kapital. Der er klare fordele ved at give sig i kast med Crowdfunding. Du får først og fremmest en fornemmelsen, om der overhovedet er nogen, der efterspørger dit produkt. Det vidner dine støtter eller såkaldte “backers” om. 

Bliver din kampagne støttet? Allerede her har du opnået eksponering over for en masse potentielle kunder, men dem der støtter dig vil du også kunne anse som potentielle ambassadører. Mest af alt hvis du anvender dig af reward-baseret crowdfunding, hvor du giver dine støtter en modydelse. 

Du bliver kort sagt klogere på din idé ved at bruge crowdfunding. Bliver din kampagne ikke støttet, så skal du nok hjem og genbesøge tegnebrættet og finde ud af, om problemet ligger i prissætningen, i selve produktet eller noget tredje.

 

Do's & Don'ts 

Det siger sig selv, at du skal gøre dig umage med din kampagne. Du skal aktivere og mobilisere dine støtter. Derfor: Gør dig umage! 

Din projektbeskrivelse skal være levende, fængende og informationsrig. Du kan ikke regne med, at folk læser hele din beskrivelse igennem, så det er vigtigt at strukturere informationen, så det allervigtigste budskab står først. En video kan gøres nemt og billigt. Her vil du kan præsentere dig selv og din idé. 

Vi har samlet de vigtigste do's og don'ts nedenfor. 


Do’s 

  • Start i god tid: At planlægge en kampagne tager altid længere tid, end man regner med, og alt skal gerne være klar til den dag, du lancerer din kampagne. Få i god tid styr på kampagnen og på alt det i din virksomhed, som kunderne kommer til at møde via din kampagne.
  • Saml e-mails ind op til lanceringen: Sørg for at have indsamlet en masse e-mails, så du allerede har potentielle købere klar på lanceringsdagen. På den måde har du langt større chance for at nå kampagnens mål på den første dag, hvilket kan åbne mange døre for resten af kampagnens forløb.
  • Tro ikke, at du kan alt selv: Det er essentielt, at du allierer dig med folk. Snak med eksperter inden for de forskellige discipliner, der er på Kickstarter og få dem til at hjælpe dig. Derudover skal du snakke med nogen, der har gjort det før. Lær af andres fejl i stedet for at begå dem selv og bliv inspireret af deres succes.

 
Don’ts  

  • Pas på med PR: Der er en del medier, der ikke vil skrive om crowdfunding-kampagner længere, fordi der tidligere er blevet skrevet om kampagner, der ikke holdt, hvad de lovede eller aldrig blev til noget, hvilket dermed gik ud over mediernes troværdighed. Sørg derfor for at have en performance aftale, hvis du bruger et PR-bureau. Undtagelsen kan dog være med niche-produkter i niche-medier, som ikke før har skrevet om Kickstarter. Her kan PR være rigtig værdifuldt.
  • Tro ikke, at Crowdfunding gør arbejdet i sig selv: Lad være med at tro, at en kampagne bare er en formel, som automatisk gør dit produkt til en succes. Selvom det ikke er rocket science at lave en kampagne, så kræver det lang tid og en masse arbejde at lave en god en.
  • Søg efter kvalitet frem for kvantitet i leads: Lad være med at gå efter de billigste leads i månederne op til lanceringen. Send det i stedet gennem nogle e-mail flows for at se, om brugerne har en købsintention og er interesserede. Det kan godt være, de 13-årige er de billigste leads, du får, men hvis de ikke har pengene til at købe dit produkt, så er du nødt til at rykke længere op i alder, så du får dem, der har råd til at købe det.

 

Held og lykke med dit projekt! 

Indstil din virksomhed til crowdfunding-projektet her

 
 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Alex

Projektchef, IVÆKST 

Direktør, Dansk Iværksætter Forening 

 

 

Din guide til effektiv fundraising

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.