Projektchef, IVÆKST
Direktør, Dansk Iværksætter Forening
05.02.2021
Finansieringsformen - Crowdfunding - kan være din vej til at låne penge uden om banken eller få donationer til dit iværksættereventyr. Men hvad skal du egentlig være opmærksom på, hvis du vælger denne finansieringsmodel? Og hvad er fordele og ulemper, hvis du er den, der står for finansieringen?
Projektgruppen bag projektet Crowdfunding i landdistrikterne mener, at det skal være meget mere udbredt, at den lokale befolkning hjælper de lokale iværksættere med finansieringen.
Vores nye projekt skal udbrede kendskabet til crowdfunding, som egner sig rigtig godt til landdistrikterne.
Iværksætterne er tilsyneladende klar til at låne penge ad den lidt alternative kanal. Det viser en helt ny undersøgelse blandt 706 iværksættere, som Dansk Iværksætter Forening har gennemført (Iværksætterundersøgelsen 2020).
16 procent af iværksætterne vil foretrække at rejse penge gennem crowdfunding. Men det er kun fire procent af dem, der har forsøgt skaffe kapital på denne måde, og derfor spår foreningen et snarligt gennembrud for finansieringsformen herhjemme.
- Man skal tænke på crowdfunding som det første og ikke det sidste, man prøver. I Danmark har det været sådan, at når banken og din skøre onkel med penge på kistebunden har sagt nej, så forsøger du med ”crowd'en”, siger formand for Dansk Iværksætter Forening.
Peter Kofler til Avisen Danmark.
Peter Kofler mener tilmed, at crowdfunding både er interessant for etablerede virksomheder og helt nye iværksættere. Den sidste gruppe vil dog få ekstra medvind, hvis de fra starten har skabt et engagement i et lokalsamfund.
Før du kaster dig over din egen kampagneudvikling, er det væsentligt at forstå, hvordan du kan bruge finansieringsformen crowdfunding.
Hvis du har en startup-virksomhed, kan du søge opstartskapital hos en række mindre investorer – som du kan bruge til for eksempel maskiner, markedsføring, produktudvikling og lignende.
Målet med denne nye finansieringsmodel er at samle kapital. Der er klare fordele ved at give sig i kast med Crowdfunding. Du får først og fremmest en fornemmelsen, om der overhovedet er nogen, der efterspørger dit produkt. Det vidner dine støtter eller såkaldte “backers” om.
Bliver din kampagne støttet? Allerede her har du opnået eksponering over for en masse potentielle kunder, men dem der støtter dig vil du også kunne anse som potentielle ambassadører. Mest af alt hvis du anvender dig af reward-baseret crowdfunding, hvor du giver dine støtter en modydelse.
Du bliver kort sagt klogere på din idé ved at bruge crowdfunding. Bliver din kampagne ikke støttet, så skal du nok hjem og genbesøge tegnebrættet og finde ud af, om problemet ligger i prissætningen, i selve produktet eller noget tredje.
Det siger sig selv, at du skal gøre dig umage med din kampagne. Du skal aktivere og mobilisere dine støtter. Derfor: Gør dig umage!
Din projektbeskrivelse skal være levende, fængende og informationsrig. Du kan ikke regne med, at folk læser hele din beskrivelse igennem, så det er vigtigt at strukturere informationen, så det allervigtigste budskab står først. En video kan gøres nemt og billigt. Her vil du kan præsentere dig selv og din idé.
Vi har samlet de vigtigste do's og don'ts nedenfor.
Do’s
Don’ts
Held og lykke med dit projekt!
Indstil din virksomhed til crowdfunding-projektet her