Crowdfunding i landdistrikterne

Iværksættere vil crowdfunde sig til succes

Projektets partnere

Christiane fra Ailefo

På Bornholm har Christiane Larsen i virksomheden Ailefo skabt en lille erhvervssucces med økologisk modellervoks til børn. Nu vil hun tage skridtet videre og crowdfunde sig til den kapital, der skal finansiere næste satsning: Allergivenlig ansigtsmaling.

- Vi er tæt på at finde den helt rigtige opskrift på ansigtsmalingen, og når den er helt klar, skal den på tube, derfor har vi brug for kapital til tubemaskinen. Jeg håber, at rigtig mange vil investere i at gøre børns leg mere bæredygtig og allergivenlig. Det er vigtigt, ikke alene for vores børns sundhed, men også for vores alle sammens klode, fortæller Christiane.

Jakob og Mads fra Skovhaver.dk

Ved Gislev på Midtfyn ligger en lille planteskole med store ambitioner. Ejerne Jakob Jessen og Mads Krarup har en passion for spiselige planter og skovhaver, og den vil de nu dele med danskerne. Derfor skyder de gang i en crowdfunding-kampagne.

Nu vil makkerparret tage skridtet videre og crowdfunde sig til den kapital, der skal finansiere ambitionerne: En udvidelse af planteskolen og ikke mindst en udbredelse af kendskabet til denne nye og bæredygtige måde at tænke sin have på.

- Vi vil tage planteskolen til næste stadie, så vi selv kan producere de sjove og spiselige planter til danskerne.

Jakob fra Årø Vingård

I seks år har ægteparret Jakob og Lisbeth Lei produceret vin på det danske klimas betingelser fra deres vingård på Årø. Nu vil de tage skridtet videre og crowdfunde sig til den kapital, der skal finansiere næste satsning: Brændevin.

Det smukke håndfremstillede kobberdestilleri står allerede klar til at fremtrylle gin, rom og Calvados i høj kvalitet, men miljøet omkring og ikke mindst containeren, det står i, kalder på en investering. 

- Jeg vil gerne invitere alle, der har en interesse i lokale kvalitetsprodukter med ind i fællesskabet omkring Årø Vingård, siger Jakob

Formålet med projektet

Udvikling, vækst og iværksætteri forudsætter idérigdom, handlekraft og arbejdsomhed – og det er der masser af i landdistrikterne. Særligt på landet er det bare svært at tiltrække risikovillig kapital. Det skisma skal det fælles projekt ”Crowdfunding i landdistrikterne” ændre på. Det fælles projekt vil vise vejen for nye finansieringsmuligheder, så iværksættere og nyetablerede virksomheder kan realisere deres forretningsidéer og indfri deres drømme.

I landdistrikterne er der en stærk tradition for at gå sammen og bakke op om lokale initiativer. Det potentiale, hvor investeringsbehov og investeringslyst går hånd i hånd, har projektpartnerne - Landdistrikternes Fællesråd, Dansk Iværksætter Forening og Dansk Industri – en fælles ambition om at forløse i tæt samarbejde med lokale iværksættere, lokale vækst- og erhvervsmiljøer samt politikere med interesse for at skabe vækst i landdistrikterne.
 

Do's and don'ts med Crowdfunding

Få de gode råd til din crowdfunding-kampagne

Er crowdfunding vejen til hurtige penge?

En succesfuld kampagne er ikke ‘a walk in the park’

Cases

I løbet af februar ansøgte 60 om at blive en case-virksomhed til projektet. Ud fra dette kompetente felt blev tre case-virksomheder valgt.

Ailefo - www.ailefo.dk
Christiane på Bornholm producerer økologisk modellervoks, og nu er turen kommet til at skabe allergivenligt ansigtsmaling. Det kræver en særlig tubemaskine, som hun gerne vil finansiere ved hjælp af crowdfunding.

Skovhaver.dk - www.skovhaver.dk
På Fyn ved Gislev knokler Jakob og Mads med at udbrede konceptet om Skovhaver - et havedesign, hvor natur og spiselige planter stemmer overens. De ønsker at skabe en levende planteskole i midten af Danmark.

Årø Vingård - www.aaro-vin.dk
Hvad laver en vinbonde om vinteren? Ikke det store faktisk, og det vil Jakob fra Årø Vingård gerne gøre op med. Han bruger sommerhalvåret på at producere vin og servere det for sine gæster. Nu drømmer han om at udvide sæsonen ved at invitere crowden indenfor til at destillere spiritus.

Tidslinje for de udvalgte casevirksomheder

 

marts

Casevirksomheder bliver udvalgt og kontaktet

marts - april

Udarbejdelse af kampagner

maj - juni

Lancering og udførslen af Crowdfunding-kampagnen

juni - september

Deltagelse i lokal event

november

Deltagelse i konference på Christiansborg

 

marts

marts - april

maj - juni

juni - september

november

Casevirksomheder bliver udvalgt og kontaktet

Udarbejdelse af kampagner

Lancering og udførslen af Crowdfunding-kampagnen

Deltagelse i lokal event

Deltagelse i konference på Christiansborg

Har du nogle spørgsmål til projektet?

Kontakt Peter Vilstrup fra Dansk Iværksætter Forening på petervilstrup@d-i-f.dk

Eller ring til +45 71 99 25 24