Bloggen

Vær kreativ, når du jagter links - 3 alternative tilgange til at skaffe links

Når man linkbuilder, skal man være kreativ i sin fremgangsmåde. Man skal tænke ud af boksen og ikke altid blot forsøge at få links via de traditionelle metoder. Jeg giver her et par bud på et par kreative tilgange, som ofte vil have høje succesrater.

Hvis man arbejder med SEO, så ved man, at indgående links er ekstremt vigtige for ens placeringer. Sådan er det nu, og sådan vil det stensikkert også være fremadrettet.

Det kan dog være ganske svært at skaffe links - særligt kvalitetslinks. Der findes naturligvis en række klassiske fremgangsmåder såsom outreach, placeringslinks og PR. Disse fremgangsmåder er bestemt fine, og de kan også være ganske effektive.

Dog bør man ikke begrænse sig til blot de traditionelle fremgangsmåder. Gør man det, går der i hvert fald nogle lette links tabt.

Herunder giver jeg et par forslag til alternative fremgangsmåder, der ofte vil resultere i stærke, lette links.

Få links via anbefalinger

Rigtig mange virksomheder elsker at få anbefalinger af deres produkter og ydelser. Dette skyldes uden tvivl, at kundeudtalelser i dag betyder rigtig meget i vores købsadfærd.

Hvis en virksomhed bliver svinet til på Trustpilot eller deslige, er vi meget tilbøjelige til at undlade at handle med virksomheden. Derfor skal man have stort fokus på at pleje sin hjemmesides digitale omdømme, og positive kundeudtalelser kan være styrkende for ens autoritet og troværdighed.

Dine positive ord kan være guld værd for den virksomhed, du anbefaler - og et link værd for dig.

Du skal naturligvis aldrig anbefale et produkt eller en service, du ikke har været begejstret for, men hvis du har været yderst tilfreds med et produkt eller en service, så kan både du og leverandøren af produktet/servicen vinde en masse ved, at du kommer med en positiv udtalelse. Rigtig mange er nemlig villige til at integrere et link i en positiv kundeudtalelse.

Derfor... Få lavet en liste over de services, du bruger med stor tilfredshed, og undersøg, om kundeudtalelser fra dig om disse services vil være kærkomne.

Få links via cases

Mange virksomheder producerer cases, der demonstrerer deres evne til at løse opgaver og skabe resultater.

Hvis du har samarbejdspartnere, du er yderst tilfreds med, så er der intet i vejen for at spørge, om de er interesserede i at skrive en case om jeres samarbejde. Har du ressourcerne, kan du sågar foreslå at skrive udkastet til casen.

En case vil være yderst værdifuld for din samarbejdspartner, da den vidner om, at de er dygtige til deres job og i stand til at levere resultater.

For dig vil casen være en mulighed for at introducere din virksomhed, og i den forbindelse vil det være ganske naturligt at tilføje et link.

Interne links i kategori- og produkttekster kan give indgående links

Ja, det lyder vildt, men det er rent faktisk sandt...

Hvis du skriver gode kategori- produkttekster, der rangerer fornuftigt, er der en chance for, at du vil kunne få links ved at tilføje interne links i dine kategori- og produkttekster.

Men hvordan og hvorfor?

Det skyldes ganske måden, hvorpå langt de fleste tekstforfattere arbejder. Hvis en tekstforfatter skal skrive om a-kasser, vil vedkommende sandsynligvis google ‘a-kasser’ og kopiere noget af teksten fra de øverste resultater og omskrive den kopierede tekst.

Nogle tekstforfattere er ikke så teknisk kyndige, hvorfor de ikke får formateret teksten. Det betyder, at det hænder, at de kopierer en række interne links, og hvis de ikke skriver alt indhold om, men stjæler et par passager og vendinger, er der chancer for, at linksne ender på de sider, hvor den omskrevne tekst er tiltænkt.

Jeg har personligt set et par eksempler på links, der er opstået på den måde, men det kræver som sagt, at man rangerer fint på søgemaskinerne i forvejen.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Bliv klogere på, hvorfor gæsteindlægsmetoden er blevet vanskelige at få succes med. Derudover får du også tips til at øge chancen for succes med metoden.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Tags:

I dette indlæg introducerer jeg dig til en ny tilføjelse til værktøjet Ahrefs. Den nye tilføjelse kan bidrage til, at du bliver klogere på dine potentielle kunders udfordringer.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Rigtig mange bruger WordPress. Derfor tænker jeg, at indlæg med tre anbefalinger til plugins er på sin plads.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Alle taler content disse dage. Jeg kommer her med en central pointe om, at man skal huske at designe sit indhold, så dette kommunikerer på flere forskellige niveauer. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Søgeordsanalysen er en vigtig del af SEO. Men søgeordsanalysen er ikke uproblematisk. Læs her hvorfor. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Det er ikke så ligetil at bedømme kvaliteten af et link i SEO-mæssig regi. Her får du indsigt i, hvilke fire parametre jeg vurderer kvaliteten af links ud fra.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Overvejer du at prøve influencer-marketing? Få her tre tips til at få succes med denne disciplin. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I denne artikel fremhæver jeg tre styrker ved webinarer. Artiklen indeholder tilmed en introduktion til disciplinen.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Hvis du bruger WordPress, bør du læse med her. I artiklen berører jeg nemlig skyggesiderne ved plugins. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I denne artikel brokker jeg mig en smule over, at for mange PR-specialister ikke ved nok om SEO og argumentere for, hvorfor de bør sætte sig ind i det felt også. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Det er ekstremt vigtigt, at den mobile udgave af ens hjemmeside fungerer upåklageligt. Giver man mobilbrugerne en dårlig oplevelse, skader det konverteringsraten samt ens placeringer på søgemaskinerne. Her får du indblik i, hvad du skal fokusere på for at få din hjemmeside til at spille på mobile enheder.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Sponsoreret indhold kan optræde i mange forskellige afskygninger. I dette indlæg får du en række inputs til fokuspunkter, du bør have, uanset hvilken type sponsoreret indhold du arbejder med.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Kundeloyalitet er vigtigt i enhver branche. Loyale kunder er nemlig mange, mange penge værd. I dette indlæg giver jeg dig fem tips til at få glade, loyale kunder. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Dette indlæg er lidt meta. Jeg blogger nemlig om at blogge. I indlægget får du tre tips til at øge kvaliteten af dine fremtidige blogindlæg. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I dette indlæg kan du se mit bud på tre SEO-trends, der bliver vigtige for måden, hvorpå man skal tænke SEO i fremtiden. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Overvejer du SMS-marketing til din annoncering? Det burde du måske. Læs her om fem forhold, der gør denne kanal interessant. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Mange taler om skabelsen af det værdifulde indhold - få taler om hvordan man skaber dette. Det prøver jeg. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Podcasts fylder mere og mere - her får du fem tips til at skærpe kvaliteten af din værtspræstation og podcast.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Jeg giver dig en guide til indsamling af effektive kundefeedback, som du kan bruge fremadrettet.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Spændende artikel, der fokuserer på, hvilke fordele der kan være forbundet med at implementere en eller flere prisberegner på sin side.