Bloggen

Hvordan vurderer man et links kvalitet?

Et link er ikke bare et link. Der er stor forskel på værdien af links i SEO-mæssigt regi. I denne artikel fortæller jeg, hvilke parametre jeg bruger, når jeg vurderer kvaliteten af et link.

Hvis man ved en smule om SEO, så ved man, at indgående links er vigtige for ens rangeringer. Et link skal ses som en anbefaling af ens indhold. Hvis jeg linker til en side, så anbefaler jeg indholdet på denne side – i Googles øjne.

Ligesom der er forskel på en anbefaling fra en flot fyr med CBS-hjelm, et dyrt jakkesæt og pæne smilehuller og så en anbefaling fra en forhutlet hjemløs, der stinker af sprit og urin, er der også forskel på links.

Det gælder om at få de gode links, men det kan være svært at vurdere kvaliteten af et link, og det er desuden også et felt, der diskuteres flittigt blandt SEO-specialister.

Derfor må jeg hellere skynde mig at sige, at det ikke er sikkert, at samtlige specialister er enige med mig i, at de fire parametre, jeg introducerer om lidt, er de rigtige at vurdere et link ud fra.
Jeg vurderer et links kvalitet ud fra følgende parametre

- Mængden af organisk trafik fra siden, der linker
Det er vigtigt, at siden, jeg får linket fra, har trafik. Trafik kan nemlig ses som et tegn på, at siden har kvalitetsindhold og et formål. Splogs og lignende har sjældent særligt meget trafik, hvorfor det er sandsynligt, at Google ikke tillægger links fra sider uden trafik særligt stor værdi

- Relevans
Jeg har endnu til gode at se en tydelig officiel udmelding fra Google, hvori de udtaler, at relevans er et vigtigt parameter. Alligevel er der rimelig bred konsensus om, at links fra sider med relevant indhold er de bedste, hvilket jeg også erfarerer igen og igen. Med andre ord vil det være en fordel for dig at få et link fra en side, der beskæftiger sig med træningsudstyr, hvis du opererer i fitnessnichen.  

- Tredjeparts-metrics
Der findes en række værktøjer, der rater linkprofiler. Dette er dejligt konkret og håndgribeligt, men man skal huske, at de evalueringer, som tredjepartsværktøjerne kommer med, ikke er nogle som Google opererer med. Det mest populære værktøj til evalueringer af linkprofiler er Ahrefs, og de opererer med noget, der kaldes Domain Rating. En sides Domain Rating bestemmes af en kompleks algoritme, der blandt andet kigger på antallet af indgående links og kvaliteten af disse. Desto højere DR, desto bedre linkprofil.

- Placeringen af linket
Desto færre klik væk fra forsiden, desto stærkere er linket, er en tommelfingerregel. Umiddelbart skyldes det, at den meste linkjuice typisk sendes til forsiden, da den har flest indgående links. Fra forsiden løber juicen videre til de nærliggende sider.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Bliv klogere på, hvorfor gæsteindlægsmetoden er blevet vanskelige at få succes med. Derudover får du også tips til at øge chancen for succes med metoden.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Tags:

I dette indlæg introducerer jeg dig til en ny tilføjelse til værktøjet Ahrefs. Den nye tilføjelse kan bidrage til, at du bliver klogere på dine potentielle kunders udfordringer.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Rigtig mange bruger WordPress. Derfor tænker jeg, at indlæg med tre anbefalinger til plugins er på sin plads.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Hvordan jagter du links? Er du kreativ nok i dine tilgange? Her får du tre bude på alternative tilgange til at fremskaffe links. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Alle taler content disse dage. Jeg kommer her med en central pointe om, at man skal huske at designe sit indhold, så dette kommunikerer på flere forskellige niveauer. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Søgeordsanalysen er en vigtig del af SEO. Men søgeordsanalysen er ikke uproblematisk. Læs her hvorfor. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Overvejer du at prøve influencer-marketing? Få her tre tips til at få succes med denne disciplin. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I denne artikel fremhæver jeg tre styrker ved webinarer. Artiklen indeholder tilmed en introduktion til disciplinen.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Hvis du bruger WordPress, bør du læse med her. I artiklen berører jeg nemlig skyggesiderne ved plugins. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I denne artikel brokker jeg mig en smule over, at for mange PR-specialister ikke ved nok om SEO og argumentere for, hvorfor de bør sætte sig ind i det felt også. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Det er ekstremt vigtigt, at den mobile udgave af ens hjemmeside fungerer upåklageligt. Giver man mobilbrugerne en dårlig oplevelse, skader det konverteringsraten samt ens placeringer på søgemaskinerne. Her får du indblik i, hvad du skal fokusere på for at få din hjemmeside til at spille på mobile enheder.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Sponsoreret indhold kan optræde i mange forskellige afskygninger. I dette indlæg får du en række inputs til fokuspunkter, du bør have, uanset hvilken type sponsoreret indhold du arbejder med.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Kundeloyalitet er vigtigt i enhver branche. Loyale kunder er nemlig mange, mange penge værd. I dette indlæg giver jeg dig fem tips til at få glade, loyale kunder. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Dette indlæg er lidt meta. Jeg blogger nemlig om at blogge. I indlægget får du tre tips til at øge kvaliteten af dine fremtidige blogindlæg. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I dette indlæg kan du se mit bud på tre SEO-trends, der bliver vigtige for måden, hvorpå man skal tænke SEO i fremtiden. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Overvejer du SMS-marketing til din annoncering? Det burde du måske. Læs her om fem forhold, der gør denne kanal interessant. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Mange taler om skabelsen af det værdifulde indhold - få taler om hvordan man skaber dette. Det prøver jeg. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Podcasts fylder mere og mere - her får du fem tips til at skærpe kvaliteten af din værtspræstation og podcast.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Jeg giver dig en guide til indsamling af effektive kundefeedback, som du kan bruge fremadrettet.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Spændende artikel, der fokuserer på, hvilke fordele der kan være forbundet med at implementere en eller flere prisberegner på sin side. 

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.