Bloggen

Stol ikke på din søgeordsanalyse!

Søgeordsanalyser er desværre sjældent fejlfrie. Man kan nemlig ikke altid stole på de data, man får fra søgeordsanalyse-værktøjerne. Bør man så helt droppe søgeordsanalysen, når man arbejder med SEO? Det synes jeg ikke. Men man skal være kritisk og løbende inddrage andre værktøjer, når man eksekverer på sin SEO-strategi, der tager afsæt i ens søgeordsanalyse.

Når man som mig er ansat hos et SEO-bureau, der udelukkende fokuserer på søgemaskineoptimering, bliver der diskuteret og snakket rigtig meget SEO.

En af de ting, som vi diskuterer flittigt på kontoret for tiden, er søgeordsanalysen. Den gode gamle søgeordsanalyse!

Analysen, som langt de fleste SEO-bureauer laver for deres kunder. Analysen, som typisk danner grundlag for hele SEO-strategien.

Vi diskuterer søgeordsanalysens kvaliteter og berettigelse, fordi vi gang på gang erfarer, at man ikke kan stole på de data, som man får via de forskellige søgeordsanalyse-værktøjer. Mere om det senere. Først og fremmest skal vi have defineret, hvad en søgeordsanalyse er.

Hvad er en søgeordsanalyse?

En søgeordsanalyse har til hensigt at skabe overblik over alle relevante søgeord inden for en niche relateret til ens virksomhed. Den gode søgeordsanalyse giver et overskueligt overblik over relevante søgeordsvolumer samt ens nuværende placeringer.

En søgeordsanalyse har typisk stor betydning for, hvilke søgeord man beslutter sig for at forsøge at rangere på.

Hvis man for eksempel er i tvivl om, hvorvidt man skal gå efter at rangere på 'sexdating' eller 'find en sex partner', vil søgeordsanalysen kunne hjælpe en med at træffe beslutningen, da analysen vil give en indsigt i, hvilken frase der har de fleste søgninger. Dog bør man også medtænke konkurrence og relevans, når man vælger sit primære søgeordsmål for en given landingsside.  

Søgeordsanalyser er sjældent helt pålidelige

Desværre erfarer vi gang på gang, at de søgeordsvolumer, der opgives af de forskellige søgeordsanalyse-værktøjer, ikke stemmer overens med virkeligheden.

Selv Google Keyword Planner, der om noget værktøj burde have indsigt i antallet af søgninger på Google, rammer helt forbi af og til.

Personligt synes jeg ikke dog, at man skal forkaste søgeordsanalysen, bare fordi den sommetider er unøjagtig.

For hvad er alternativet?

Man bliver jo nødt til at definere nogle mål for sin SEO-indsats, og det er svært at definere disse mål uden nogen søgeordsmål. Og valget af fokussøgeord skal jo ligesom motiveres, ikke?

Min anbefaling er derfor...

Få skabt et overblik over antallet af søgninger på alle de søgeord og -ordsfraser, som kunne være relevante for dig. Vær kreativ, sæt dig i kundens sted, og undersøg, hvad dine konkurrenter rangerer på.

På baggrund af søgeordsanalysen bør du vælge de søgeord, som du ønsker at rangere på. Valget skal tages på baggrund af overvejelser omkring relevans, søgeordsvolume og konkurrence.

Læg en plan for, hvordan du kommer til tops på søgeordene og gå i krig med det hårde rugbrødsarbejde. Vær omstillingsparat og brug løbende de data, som du får via Google Search Console. Disse data kan nemlig fortælle dig, om du er på rette vej, eller om bør du justere din plan.

Brug data fra Search Console løbende, når du eksekverer på din SEO-strategi

Via Google Search Console kan du se, hvilke ord din side rangerer på, samt hvor mange eksponeringer og klik du får på diverse ord.

Search Console kan derfor gøre dig bevidst om, hvis der er stor diskrepans imellem de søgeordsvolumer, Ahrefs, Google Keyword Planner og deslige har estimeret, og så virkeligheden.

Når man arbejder med sin SEO, vil man komme til at rangere på en masse søgeord, man ikke aktivt arbejder på at komme til tops på. Dette er en helt naturlig konsekvens af godt on-page indhold, indgående links og så videre.

Du bør løbende undersøge, om der er noget at hente på de søgeord og -ordsfraser, du endnu ikke har haft fokus på. Viser det sig at være tilfældet, kan det være, at du skal flytte dit hovedfokus til disse.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Bliv klogere på, hvorfor gæsteindlægsmetoden er blevet vanskelige at få succes med. Derudover får du også tips til at øge chancen for succes med metoden.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Tags:

I dette indlæg introducerer jeg dig til en ny tilføjelse til værktøjet Ahrefs. Den nye tilføjelse kan bidrage til, at du bliver klogere på dine potentielle kunders udfordringer.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Rigtig mange bruger WordPress. Derfor tænker jeg, at indlæg med tre anbefalinger til plugins er på sin plads.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Hvordan jagter du links? Er du kreativ nok i dine tilgange? Her får du tre bude på alternative tilgange til at fremskaffe links. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Alle taler content disse dage. Jeg kommer her med en central pointe om, at man skal huske at designe sit indhold, så dette kommunikerer på flere forskellige niveauer. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Det er ikke så ligetil at bedømme kvaliteten af et link i SEO-mæssig regi. Her får du indsigt i, hvilke fire parametre jeg vurderer kvaliteten af links ud fra.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Overvejer du at prøve influencer-marketing? Få her tre tips til at få succes med denne disciplin. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I denne artikel fremhæver jeg tre styrker ved webinarer. Artiklen indeholder tilmed en introduktion til disciplinen.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Hvis du bruger WordPress, bør du læse med her. I artiklen berører jeg nemlig skyggesiderne ved plugins. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I denne artikel brokker jeg mig en smule over, at for mange PR-specialister ikke ved nok om SEO og argumentere for, hvorfor de bør sætte sig ind i det felt også. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Det er ekstremt vigtigt, at den mobile udgave af ens hjemmeside fungerer upåklageligt. Giver man mobilbrugerne en dårlig oplevelse, skader det konverteringsraten samt ens placeringer på søgemaskinerne. Her får du indblik i, hvad du skal fokusere på for at få din hjemmeside til at spille på mobile enheder.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Sponsoreret indhold kan optræde i mange forskellige afskygninger. I dette indlæg får du en række inputs til fokuspunkter, du bør have, uanset hvilken type sponsoreret indhold du arbejder med.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Kundeloyalitet er vigtigt i enhver branche. Loyale kunder er nemlig mange, mange penge værd. I dette indlæg giver jeg dig fem tips til at få glade, loyale kunder. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Dette indlæg er lidt meta. Jeg blogger nemlig om at blogge. I indlægget får du tre tips til at øge kvaliteten af dine fremtidige blogindlæg. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I dette indlæg kan du se mit bud på tre SEO-trends, der bliver vigtige for måden, hvorpå man skal tænke SEO i fremtiden. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Overvejer du SMS-marketing til din annoncering? Det burde du måske. Læs her om fem forhold, der gør denne kanal interessant. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Mange taler om skabelsen af det værdifulde indhold - få taler om hvordan man skaber dette. Det prøver jeg. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Podcasts fylder mere og mere - her får du fem tips til at skærpe kvaliteten af din værtspræstation og podcast.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Jeg giver dig en guide til indsamling af effektive kundefeedback, som du kan bruge fremadrettet.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Spændende artikel, der fokuserer på, hvilke fordele der kan være forbundet med at implementere en eller flere prisberegner på sin side.