Bloggen

Tre tips til at få succes med influencer-marketing

Bloggere, YouTubere og deslige har enormt dedikerede følgere, og det kan derfor være rigtig effektivt at få en af disse såkaldte influencere til at reklamere for ens produkter. Men tag dig i agt. Det kræver viden og kompetencer at lave en god influencer-kampagne. Her får du tre skarpe tips, der kan hjælpe dig med at få succes med influencer-marketing.

Selvom det kan være lidt svært for os voksne helt at begribe, hvad dælen det er, der foregår på YouTube med alle de dersens 'YouTubere', så nytter det altså ikke noget at vende det blinde øje til udviklingen. Slet ikke vist man arbejder med marketing.

Der er nemlig et rigtig stort markedsføringsmæssigt potentiale, hvad angår YouTubere og bloggere, og det er muligt, at en YouTuber eller en blogger er den helt perfekte formidler af ens budskab.

Der er da efterhånden også en del, der har fået øjnene op for det markedsføringsmæssige potentiale, som bloggere og YouTubere har, og derfor findes der i dag følgende udtryk: Influencer-marketing.

Influencer-marketing kan være ekstremt effektivt i nogle sammenhænge, men ligesom med alt andet marketing skal man tænke sig grundigt op, inden man kaster en masse penge i et projekt. Man skal ligeledes huske, at influencer-marketing ikke nødvendigvis er det mest optimale og profitable valg i ens situation, bare fordi det er nyt, hot og lyder fedt.

Herunder får du tre tips til at få succes med influencer-marketing.

1) Sørg for et perfekt match mellem dit brand og influenceren, du samarbejder med:

Der er stor forskel på, hvem der følger de forskellige influencere. Derfor er det vigtigt, at du orienterer dig i markedet og vælger at samarbejde med en influencer, der har samme målgruppe, som du har.

Hvis en influencer-kampagne skal være rigtig effektiv, skal den kommercielle del nedtones. Du skal lege med på influencerens præmisser og tillade, at han/hun skaber indhold, som passer ind i vedkommendes univers. Dine produkter må aldrig fylde for meget i det content, der udarbejdes. Det er influenceren, der skal være midtpunktet.

Hvis I får produceret indhold, der minder om det sædvanlige content, influenceren producerer, vil det bidrage til, at modtagerne er engagerede, og typisk vil modtagerne ikke opfatte kommercielt indhold, der er produceret på influencerens præmisser, som værende synderligt kommercielt.

De mest succesfulde influencer-samarbejder er, når influenceren reklamerer for et produkt, som virker naturligt i influencerens univers. 

Hvis du for eksempel har udviklet et mirakelmiddel mod bumser, som du gerne vil have gjort opmærksom på, bør du derfor finde en influencer, som i forvejen går op i hudpleje, da det ikke vil virke forceret, hvis influenceren en dag taler om dit produkt, og dette er afgørende for modtagerens velvillighed til at engagere med indholdet. 

2) Spil med åbne kort:

Lad for guds skyld være med at skjule, at der er tale om kommercielt indhold. Bliver din virksomhed og influenceren afsløret i at have lavet kommercielt indhold uden at have gjort opmærksom på dette, lider både dit brand og influenceren store tab. Det være sig både på den økonomiske front og den branding-mæssige.

3) Hav en klar plan for produktionen og distributionen:

Det er vigtigt, at I bruger kræfter og energi på produktionen, og at I tydeligt får afstemt krav og forventninger.

Når indholdet skal produceres, bør I lade influenceren have det sidste ord, da han/hun ved, hvad følgerne vil have, men samtidig skal I selvfølgelig sørge for, at kvaliteterne for jeres produkt fremhæves, som I ønsker.

Spar meget gerne med jeres samarbejdspartner omkring distributionen. I skal naturligvis bestræbe jer på at få indholdet ud til så mange i målgruppen som muligt.

Hvilke medier egner sig mon bedst til det? Det ved din samarbejdspartner sikkert alt om, da han/hun stræber efter at ramme samme målgruppe som dig, hvis du har valgt den rette influencer.

Det øger effekterne af stort set enhver kampagne, hvis virksomheden, der har betalt for produktionen, også bruger penge på distributionen. Det er de færreste kampagner, der får succes organisk, men det hænder dog. 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Bliv klogere på, hvorfor gæsteindlægsmetoden er blevet vanskelige at få succes med. Derudover får du også tips til at øge chancen for succes med metoden.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Tags:

I dette indlæg introducerer jeg dig til en ny tilføjelse til værktøjet Ahrefs. Den nye tilføjelse kan bidrage til, at du bliver klogere på dine potentielle kunders udfordringer.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Rigtig mange bruger WordPress. Derfor tænker jeg, at indlæg med tre anbefalinger til plugins er på sin plads.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Hvordan jagter du links? Er du kreativ nok i dine tilgange? Her får du tre bude på alternative tilgange til at fremskaffe links. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Alle taler content disse dage. Jeg kommer her med en central pointe om, at man skal huske at designe sit indhold, så dette kommunikerer på flere forskellige niveauer. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Søgeordsanalysen er en vigtig del af SEO. Men søgeordsanalysen er ikke uproblematisk. Læs her hvorfor. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Det er ikke så ligetil at bedømme kvaliteten af et link i SEO-mæssig regi. Her får du indsigt i, hvilke fire parametre jeg vurderer kvaliteten af links ud fra.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I denne artikel fremhæver jeg tre styrker ved webinarer. Artiklen indeholder tilmed en introduktion til disciplinen.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Hvis du bruger WordPress, bør du læse med her. I artiklen berører jeg nemlig skyggesiderne ved plugins. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I denne artikel brokker jeg mig en smule over, at for mange PR-specialister ikke ved nok om SEO og argumentere for, hvorfor de bør sætte sig ind i det felt også. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Det er ekstremt vigtigt, at den mobile udgave af ens hjemmeside fungerer upåklageligt. Giver man mobilbrugerne en dårlig oplevelse, skader det konverteringsraten samt ens placeringer på søgemaskinerne. Her får du indblik i, hvad du skal fokusere på for at få din hjemmeside til at spille på mobile enheder.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Sponsoreret indhold kan optræde i mange forskellige afskygninger. I dette indlæg får du en række inputs til fokuspunkter, du bør have, uanset hvilken type sponsoreret indhold du arbejder med.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Kundeloyalitet er vigtigt i enhver branche. Loyale kunder er nemlig mange, mange penge værd. I dette indlæg giver jeg dig fem tips til at få glade, loyale kunder. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Dette indlæg er lidt meta. Jeg blogger nemlig om at blogge. I indlægget får du tre tips til at øge kvaliteten af dine fremtidige blogindlæg. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I dette indlæg kan du se mit bud på tre SEO-trends, der bliver vigtige for måden, hvorpå man skal tænke SEO i fremtiden. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Overvejer du SMS-marketing til din annoncering? Det burde du måske. Læs her om fem forhold, der gør denne kanal interessant. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Mange taler om skabelsen af det værdifulde indhold - få taler om hvordan man skaber dette. Det prøver jeg. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Podcasts fylder mere og mere - her får du fem tips til at skærpe kvaliteten af din værtspræstation og podcast.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Jeg giver dig en guide til indsamling af effektive kundefeedback, som du kan bruge fremadrettet.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Spændende artikel, der fokuserer på, hvilke fordele der kan være forbundet med at implementere en eller flere prisberegner på sin side.