Bloggen

Gæsteblogindlæg-strategien er udfordret: Sådan øger du dine chancer for at få succes med metoden

Gæsteblogindlæg er en hyppigt nævnt strategi i forbindelse med linkbuilding. Det er dog desværre min erfaring, at det i løbet af de seneste år er blevet sværere og sværere at slippe igennem med et gæsteblogindlæg. Heri artiklen giver jeg mit bud på hvorfor, og derudover giver jeg tips til at øge chancen for at få succes med gæsteblogindlægsmetoden.

Der er rigtig mange forskellige måder, hvorpå man kan få links som SEO-mand. I denne her artikel vil jeg fokusere på metoden, der vedrører gæsteblogindlæg.

Det er en metode, der kan resultere i enormt stærke links, men også en metode, der har set bedre tider; den er nemlig langt fra så let at få succes med, som den har været.

Lad os allerførst se på, hvad metoden indebærer.

Hvad kendetegner gæsteblogindlægsmetoden?

Kort fortalt så handler metoden om, at man forfatter et indlæg til en ekstern platform, og at man – som kreditering for sit arbejde – får lov at indsætte et link til sin hjemmeside et sted i indlægget.

Folk er til tider nogle hovne skiderikker – hvorfor?

Metoden er ganske udbredt og vel nærmest kendt af enhver SEO-ekspert efterhånden, og lige netop dette anser jeg som værende problematisk.
Mit indtryk er nemlig, at det er en metode, som rigtig, rigtig mange har benyttet sig af, hvilket har ført til, at vi har ramt et mæthedspunkt hos gatekeeperne, hvorfor det i dag kan være temmelig udfordrende at opnå tilladelse til at udgive et gæsteindlæg.

Dels skyldes det utvivlsomt, at gatekeeperne i dag er blevet skarpere på SEO og derfor ved, at det link, som SEO-manden ønsker, er værdifuldt. Det vidste alle ikke førhen.
Nogle gatekeepere vil i dag føle, at de giver mere, end de får ved at sige ja tak, og det tror jeg desværre i nogle sammenhænge er sandt.

Jeg frygter nemlig, at lidt for mange klamphuggere har besværliggjort metoden for os, der rent faktisk sætter en ære i at skrive et gæsteblogindlæg. For mange har formentlig leveret indhold, som ikke bragte tilstrækkeligt med værdi, og derfor har metoden fået et lidt blakket ry.

Når gatekeepere i dag får outreach-mails omkring gæsteblogindlæg, vil mange af dem derfor desværre tænke og føle, at de er ved at blive lokket til at begå en dårlig handel.
Jeg ønsker ikke at lyve for nogen og sige, at man som SEO-mand ikke har nogen dagsorden, når man forsøger at få tilladelse til at udgive et gæsteindlæg, for det har man da i allerhøjeste grad. De links, man jagter, via gæsteindlægsmetoden vil nemlig ofte være ekstremt værdifulde.

Dog vil jeg gerne udfordre et perspektiv, som mange gatekeepere pr. automatik indtager: SEO-manden får mere ud af det end os.
Selvfølgelig vil dette desværre være sandt i nogle tilfælde, nemlig i de tilfælde, hvor SEO-manden ikke er muligheden for at gæsteblogge tilstrækkeligt taknemmelig og derfor leverer et halvsløjt indlæg som ikke rigtig bringer værdi. Heldigvis er alle SEO-folk ikke på den måde.

Nogle SEO-folk er nemlig også content-specialister, og de investerer gerne meget tid og mange kræfter i at kreere noget kick ass-content, som virkelig bringer værdi for den platform, der lader SEO-manden gæsteblogge. Faktisk er nogle SEO-folk så dygtige til content-delen, at i visse sammenhænge får platformen, der tillader et gæsteindlæg, mere ud af samarbejdet end SEO-manden.

Hvordan kan man øge chancen for succes?

I al beskedenhed mener jeg selv, at jeg tilhører den gruppe af SEO-folk, der altid leverer varen, når det kommer til content. Tillader en platform mig at udgive noget, investerer jeg altid en masse tid og kræfter i projektet, da jeg ser det som en stor ære, at en virksomhed giver mig taletid på deres platform.

Derudover er jeg også overbevist om, at hvis jeg virkelig leverer noget fremragende content, vil chancen for et samarbejde senere være ganske realistisk. Det vil det næppe være, hvis jeg leverer et indlæg med et sprogligt niveau, der matcher 50 Shades of Grey-bøgernes.

For en gatekeeper kan det dog være svært at gennemskue, hvorvidt en SEO-mand formår at indfri de løfter, som vedkommende aflægger i sit pitch.

Når jeg pitcher, gør jeg en række ting med henblik på at overbevise gatekeeperen om, at min løfter ikke er varmluft.

Jeg medsender eksempler på tidligere indlæg, som jeg har forfattet. Derudover opremser jeg kort min erhvervs- og uddannelsesmæssige baggrund, så gatekeeperen får dokumentation på, at jeg rent faktisk er en af de tungere drenge i gamet.

Ydermere ved jeg, at det er en stor fordel, hvis jeg kan finde platforme, der beskæftiger sig med temaer, som jeg ved en masse om. Når det lykkes, vil jeg nemlig ikke blot kunne bidrage med kompetencer, men også en masse viden.

Derudover sørger jeg for altid at være 100 % fleksibel. Jeg kommer altid med et bud på et tema til en artikel, men lader gatekeeperen forstå, at temaet naturligvis er til forhandling.

Det er dog stadigvæk svært…

Selvom jeg i den grad tager mine forholdsregler, og jeg virkelig mener, at jeg bringer noget til bordet, får jeg stadigvæk en masse nej’er. Sådan er det bare; det skal man indstille sig på.

Heldigvis får jeg også en masse succesoplevelser, blandt andet for nyligt, hvor jeg – efter en fin dialog – fik lov at kreere indhold til Nordiskspil.dk, hvilket både var til stor begejstring for dem og mig.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Tags:

I dette indlæg introducerer jeg dig til en ny tilføjelse til værktøjet Ahrefs. Den nye tilføjelse kan bidrage til, at du bliver klogere på dine potentielle kunders udfordringer.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Rigtig mange bruger WordPress. Derfor tænker jeg, at indlæg med tre anbefalinger til plugins er på sin plads.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Hvordan jagter du links? Er du kreativ nok i dine tilgange? Her får du tre bude på alternative tilgange til at fremskaffe links. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Alle taler content disse dage. Jeg kommer her med en central pointe om, at man skal huske at designe sit indhold, så dette kommunikerer på flere forskellige niveauer. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Søgeordsanalysen er en vigtig del af SEO. Men søgeordsanalysen er ikke uproblematisk. Læs her hvorfor. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Det er ikke så ligetil at bedømme kvaliteten af et link i SEO-mæssig regi. Her får du indsigt i, hvilke fire parametre jeg vurderer kvaliteten af links ud fra.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Overvejer du at prøve influencer-marketing? Få her tre tips til at få succes med denne disciplin. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I denne artikel fremhæver jeg tre styrker ved webinarer. Artiklen indeholder tilmed en introduktion til disciplinen.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Hvis du bruger WordPress, bør du læse med her. I artiklen berører jeg nemlig skyggesiderne ved plugins. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I denne artikel brokker jeg mig en smule over, at for mange PR-specialister ikke ved nok om SEO og argumentere for, hvorfor de bør sætte sig ind i det felt også. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Det er ekstremt vigtigt, at den mobile udgave af ens hjemmeside fungerer upåklageligt. Giver man mobilbrugerne en dårlig oplevelse, skader det konverteringsraten samt ens placeringer på søgemaskinerne. Her får du indblik i, hvad du skal fokusere på for at få din hjemmeside til at spille på mobile enheder.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Sponsoreret indhold kan optræde i mange forskellige afskygninger. I dette indlæg får du en række inputs til fokuspunkter, du bør have, uanset hvilken type sponsoreret indhold du arbejder med.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Kundeloyalitet er vigtigt i enhver branche. Loyale kunder er nemlig mange, mange penge værd. I dette indlæg giver jeg dig fem tips til at få glade, loyale kunder. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Dette indlæg er lidt meta. Jeg blogger nemlig om at blogge. I indlægget får du tre tips til at øge kvaliteten af dine fremtidige blogindlæg. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I dette indlæg kan du se mit bud på tre SEO-trends, der bliver vigtige for måden, hvorpå man skal tænke SEO i fremtiden. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Overvejer du SMS-marketing til din annoncering? Det burde du måske. Læs her om fem forhold, der gør denne kanal interessant. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Mange taler om skabelsen af det værdifulde indhold - få taler om hvordan man skaber dette. Det prøver jeg. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Podcasts fylder mere og mere - her får du fem tips til at skærpe kvaliteten af din værtspræstation og podcast.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Jeg giver dig en guide til indsamling af effektive kundefeedback, som du kan bruge fremadrettet.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Spændende artikel, der fokuserer på, hvilke fordele der kan være forbundet med at implementere en eller flere prisberegner på sin side. 

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.