Bloggen

Opråb til PR-specialister: Sæt jer ind i SEO

Jeg har erfaret, at mange dygtige PR-specialister ikke har sat sig det fjerneste ind i SEO. Det er en kæmpe fejl, hvis du spørger mig, da en PR-specialist med få justeringer af sit arbejde vil kunne tilføre dette en masse SEO-værdi foruden al PR-værdien.

Min hidtidige jobrejse har berørt destinationer, hvor både PR og SEO har været en del af min daglige arbejdsgang. Derfor har jeg et ganske godt indblik i begge verdener, hvilket har visse fordele.
Jeg ved for eksempel, hvordan jeg skal få den maksimale SEO-værdi ud af mit PR-arbejde, og min erfaring fortæller mig, at det i disse dage ikke er givet for PR-specialister at have kendskab til SEO, og det er altså en fejl. Det vil du stensikkert også være enig med mig i, når du er i mål med denne artikel.

Grunden til, at PR-arbejde kan have enorm stor værdi for ens SEO, skyldes, at indgående links stadigvæk er et hamrende vigtigt parameter her i 2018, og særligt ’earned’ links er værdifulde. Og den type links får man blandt andet via PR-arbejde. 

Hvis jeg allerede har tabt dig, beklager jeg. Jeg vil nu forsøge at samle dig op igen ved at give en kort introduktion til linkbuilding og forklare, hvorfor dette element er vigtigt i et SEO-mæssigt aspekt.

En god linkprofil er afgørende for ens placeringer i Google

Når Google skal afgøre en hjemmesides placeringer, tager Google udgangspunkt i 200 rangeringsfaktorer. En række af de allervigtigste faktorer er en sides on page-indhold, altså indholdet på en sides landingssider, samt sidens linkprofil.

Hvis man skal have en god linkprofil, kræver det gode, indgående links. Desto flere, jo bedre. Der er flere forskellige kriterier, der afgør kvaliteten af et link. Herunder følger de vigtigste:

- Kvaliteten af linkprofilen for siden, man får linket fra
- Trafikmængden for siden, man får linket fra
- Relevans – er der emneoverlap mellem siden, man får linket fra, og ens egen side? Hvis ja, er det smaddergodt
- Placeringen af linket. Desto færre klik væk fra forsiden, desto bedre er linket

De links, man laver via PR-indsatser, vil stort set altid være ekstremt gode, stærke links, da det formentlig vil være fra nyhedsblade og fagmagasiner, som i forvejen har mange indgående links og dermed stærke linkprofiler.

Tilmed vil siderne også ofte have fine mængder trafik, og i flere tilfælde vil links, optjent via PR-arbejde, være relevante links, da ens PR-indsats ofte indebærer, at man forsøger at få ens historier i fagmagasiner, der beskæftiger sig med de samme emnefelter som en selv.

Hvis man for eksempel sælger plus size-tøj til kvinder af mærket Zizzi, vil man stensikkert forsøge at få historier i kvindeblade og modemagasiner, da ens målgruppe har snuden i den type magasiner.

Opsøg linket – det er mange penge værd og tilføjer stor SEO-værdi

Jeg har flere PR-specialister i netværket, og de ved, for at sige det mildt, ikke en drøjt om SEO.

Flere gange har jeg over for dem slået på tromme for, at de skal huske at forsøge at få links, når de får PR-materiale publiceret, men da linkbuilding er et lidt komplekst og mudret felt, er det ikke alle, som forstår hvordan og hvorfor.

Sågar var der en af dem, som for nyligt stolt viste mig, at hun havde tilføjet et link i en advertorial, som kun udkom på et trykt medie… Jaja, tanken var da sympatisk og sød nok, men et link skal altså være på digitale platforme, hvis det skal have en SEO-mæssig effekt.

Selvom Google efterhånden er en hyperintelligent søgemaskine, crawler deres bot altså ikke de trykte medier.

Min anbefaling er altid, at man tilføjer minimum et link i sit PR-materiale. Det mest oplagte er at tilføje linket med virksomhedens navn som ankertekst.

Hvis man tilføjer links til ens pressemeddelelser, vil indsatsen stensikkert kaste en del links af sig, sæt man er dygtig til at udforme PR-indhold.

Journalister har nemlig ekstremt travlt, og hvis pressemeddelelsen sidder lige i skabet, vil de ofte bringe den, som den er.

Hvis du får publiceret omtale, der ikke indeholder et link, bør du altid forhøre dig om muligheden for at få tilføjet et.

Du bør dog aldrig bringe SEO på banen i den sammenhæng, da du i så fald minder journalisterne om, at de har en eksklusive vare, der er penge værd. Prøv i stedet at få linket med argumenter om, at det øger brugervenligheden med et link.

Hvad koster et link?

Google er utvetydige i deres retningslinjer angående køb og salg af links; det må man ikke, og hvis Google finder ud af, at et link er købt og betalt, forsvinder linkværdien.

Selvom Google er imod køb og salg af links, foregår handlen i stor stil, hvilket særligt skyldes, at det er meget svært for Google at finde ud af, hvorvidt et link er købt og betalt.

Hvis man ønsker at købe et link via et SEO-bureau hos enten Børsen, EB, BT, Søndagsavisen, Nordjyske, ChriChri, ALT for damerne, Euroman, Connery eller et andet stort magasin, vil prisen være på mellem 2000 og 7000 kroner.

Ovenstående fortæller noget om, hvor meget mere din PR-indsats bliver værd i kroner og ører, hvis den resulterer i skabelsen af en række links.

”Jamen vi bliver betalt for at lave PR og ikke for at lave SEO”

Jeg skal naturligvis ikke bestemme, hvorvidt et linkbuilding-fokus bør inkorporeres i jeres PR-strategi. Hvis I er et PR-bureau, sælger I jo PR og ikke SEO.

Men jeg synes på ingen måde, at det ene udelukker det andet, og det er de færreste virksomheder, som ikke ønsker at ligge godt til på søgemaskinerne. Derfor har jeg svært ved at se argumenterne imod at gøre en lille ekstra indsats for at skabe links foruden al omtalen.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Bliv klogere på, hvorfor gæsteindlægsmetoden er blevet vanskelige at få succes med. Derudover får du også tips til at øge chancen for succes med metoden.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Tags:

I dette indlæg introducerer jeg dig til en ny tilføjelse til værktøjet Ahrefs. Den nye tilføjelse kan bidrage til, at du bliver klogere på dine potentielle kunders udfordringer.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Rigtig mange bruger WordPress. Derfor tænker jeg, at indlæg med tre anbefalinger til plugins er på sin plads.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Hvordan jagter du links? Er du kreativ nok i dine tilgange? Her får du tre bude på alternative tilgange til at fremskaffe links. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Alle taler content disse dage. Jeg kommer her med en central pointe om, at man skal huske at designe sit indhold, så dette kommunikerer på flere forskellige niveauer. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Søgeordsanalysen er en vigtig del af SEO. Men søgeordsanalysen er ikke uproblematisk. Læs her hvorfor. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Det er ikke så ligetil at bedømme kvaliteten af et link i SEO-mæssig regi. Her får du indsigt i, hvilke fire parametre jeg vurderer kvaliteten af links ud fra.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Overvejer du at prøve influencer-marketing? Få her tre tips til at få succes med denne disciplin. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I denne artikel fremhæver jeg tre styrker ved webinarer. Artiklen indeholder tilmed en introduktion til disciplinen.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Hvis du bruger WordPress, bør du læse med her. I artiklen berører jeg nemlig skyggesiderne ved plugins. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Det er ekstremt vigtigt, at den mobile udgave af ens hjemmeside fungerer upåklageligt. Giver man mobilbrugerne en dårlig oplevelse, skader det konverteringsraten samt ens placeringer på søgemaskinerne. Her får du indblik i, hvad du skal fokusere på for at få din hjemmeside til at spille på mobile enheder.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Sponsoreret indhold kan optræde i mange forskellige afskygninger. I dette indlæg får du en række inputs til fokuspunkter, du bør have, uanset hvilken type sponsoreret indhold du arbejder med.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Kundeloyalitet er vigtigt i enhver branche. Loyale kunder er nemlig mange, mange penge værd. I dette indlæg giver jeg dig fem tips til at få glade, loyale kunder. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Dette indlæg er lidt meta. Jeg blogger nemlig om at blogge. I indlægget får du tre tips til at øge kvaliteten af dine fremtidige blogindlæg. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I dette indlæg kan du se mit bud på tre SEO-trends, der bliver vigtige for måden, hvorpå man skal tænke SEO i fremtiden. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Overvejer du SMS-marketing til din annoncering? Det burde du måske. Læs her om fem forhold, der gør denne kanal interessant. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Mange taler om skabelsen af det værdifulde indhold - få taler om hvordan man skaber dette. Det prøver jeg. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Podcasts fylder mere og mere - her får du fem tips til at skærpe kvaliteten af din værtspræstation og podcast.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Jeg giver dig en guide til indsamling af effektive kundefeedback, som du kan bruge fremadrettet.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Spændende artikel, der fokuserer på, hvilke fordele der kan være forbundet med at implementere en eller flere prisberegner på sin side. 

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.