Bloggen

Sådan skaber du presseomtale for din virksomhed

Tags:

Indrømmet, vi har måske været lidt heldigt velsignet hos avXperten gennem årene, når det gælder presseomtale. Men de gode historier kommer ikke selv i medierne. Det gør de kun, hvis du gør en aktiv indsats. Jeg vil i denne artikel dele lidt ud af vores fif og de erfaringer, som vi har gjort os gennem årene, når det gælder presseomtale og pressehåndtering.

Bitcoins, import fra Kina, newsjacking og geografisk segmentering er blot nogle af de ting, der gennem årene har skaffet avXperten presseomtale i diverse dagblade og på landsdækkende TV.

Hvordan har en elektronikforhandler, som blandt andet sælger Mac-opladere og HDMI-kabler, så fået så meget presseomtale på ting og sager?

Det har vi fået, fordi vi har skabt en forbindelse mellem vores virksomhed, vores brand, vores ydelser og ikke mindst, fordi vi har været fremme i skoene og tænkt ud af boksen. Det fører mig frem til det første tip...

Tip 1: Gør dig aktuel og relevant

Vi er faktisk ude i et helt grundlæggende princip, når det gælder markedsføring - nemlig at du skal være relevant i forbrugerens øjne.

Her er forbrugeren erstattet af en journalist, der kan se en god og aktuel fortælling i din historie, samtidig med at den er relevant for den pågældende journalists læsergruppe. Rammer du de to ting, så er du meget langt!

For at være aktuel og relevant skal du tage pressekontakten, lige så snart du har en historie, der kan være relevant. Tidspunktet kan afhænge af mange faktorer som årstid, aktuelle begivenheder og andre faktorer. Det er blot vigtigt, at du reagerer hurtigt.

Det nytter ikke noget, at du, flere måneder efter, at din historie var aktuel, forsøger at komme ud med den - også selv hvis den faktisk stadig er relevant. Old news er old news - og det gider de færreste at læse, se, høre og ikke mindst fortælle om.

Tip 2: Drop direkte selvpromovering og glansbilledet

Medierne er ikke en direkte reklamesøjle, medmindre du køber en annonce. Groft sagt skal du turde tage både opturene og de tørre tæsk i medierne. Journalisten fungerer lidt som en gate keeper i denne sammenhæng, hvilket gør, at han/hun næppe åbner op for porten til sin platform, hvis din henvendelse lugter langt væk af et billigt forsøg på at få positiv omtale, hvor du groft sagt forsøger at misbruge vedkommende og dens medie.

Se i stedet på din histories vinkel. Hvad er det, der gør den interessant? Har den noget kant - tør du give den noget kant?

En lang række af de historier, der dagligt florerer i medierne, kommer i udelukkende ved, at en markant skikkelse tør mene og sige noget, som måske er lidt kontroversielt. Så tør have en mening. Stå ved den - men husk at have dine argumenter og din fakta på plads, så dit budskab ikke blot bliver en personlig holdning med en konkret mening baseret på fakta.

Når det er sagt, så skal du ikke være bange for at tænke ud af boksen. Det er faktisk der, at mange af de sjove historier opstår.

Tip 3: You give a little, you get a little…

Forholdet til pressen kan være en underlig størrelse; især hvis du bliver lidt benovet over, at nogen, du ikke kender, synes du er så interessant, at de vil fortælle om dig til andre.
Det gør mange af os den første gang, vi bliver kontaktet af en journalist eller en anden mediepersonlighed.

Hvis du ønsker vedvarende presseomtale, så skal du opbygge et forhold og huske at pleje det. You give a little, you get a little. Det skal gerne være sådan, at begge parter føler, at de får, om ikke det optimale, så i hvert fald så tæt derpå som muligt ud af forholdet.

Hvis det er i din interesse at komme i medierne, så investér tiden i at finde ud af, hvordan du kan give din modpart de bedste kort på hånden i forhold til at fortælle om dig og dine historier.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Nikolaj Nielsen

Direktør & Presseansvarlig, avXperten

Tags:

I denne artikel kommer jeg ind på tre måder, hvorpå man kan forbedre sine kategorisider.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.