Tags:
Hos avXperten har vi i løbet af det seneste år arbejdet meget aktivt med at forbedre vores vigtigste landingssider. I denne artikel gennemgår jeg 3 konkrete forbedringer, vi har lavet på flere af siderne, og fortæller åbenhjertigt, hvilke effekter vi efterfølgende har mærket.
Hos avXperten er vi meget fokuserede på hele tiden at optimere vores forretning, og en af de måder, hvorpå vi har forsøgt at optimere forretningen i løbet af det seneste år, er ved at forbedre flere af vores kategorisider.
I dette indlæg forklarer jeg, hvilke forbedringer vi har lavet, og hvilke effekter vi efterfølgende har mærket af arbejdet - måske vil disse initiativer også hjælpe dig?
I løbet af det seneste år blev Mobile First Index langt om længe udrullet, og i den forbindelse foretog vi en række justeringer på vores vigtigste kategorisider.
Vores side var naturligvis responsiv forvejen og så fin ud på mobilen. Teksten var dog tiltænkt computerbrugere, og derfor var der nogle afsnit, som var ret lange på mobilen.
Disse afsnit tilpassede vi til mobilen, så brugeroplevelsen på denne enhed blev endnu bedre.
Hvad erfarede vi?
Efterfølgende så vi positive effekter på konverteringsraten og vores placeringer på søgemaskinerne.
At disse positive udviklinger udelukkende kan tilskrives denne specifikke justering, forventer vi dog ikke, da vi, som du vil opdage, lavede flere forbedringer af vores landingssider.
Nogle foretrækker at få information via tekst, andre via lyd og atter andre via levende billeder.
Med henblik på at lykkes med at ramme alle dem, der foretrækker at få information via lyd, inkorporerede vi lydguides på flere af vores kategorisider. Se et eksempel herpå her: https://www.avxperten.dk/antennekabler/.
Der er forhåbentligt ingen af vores besøgende, der er i tvivl om, hvordan de indlejrede afspillere fungerer, da de er ekstremt intuitive. Så snart man klikker play, strømmer relevant lyd ud, som gør de besøgende klogere på vores produkter.
Hvad erfarede vi?
Vi så, og ser fortsat, at det langt fra er samtlige af vores besøgende, der vælger at klikke play. Det bliver dog brugt af nogle, og hver gang en besøgende klikker ‘play’, får vi mulighed for at gøre et personligt indtryk.
Den besøgende hører nemlig stemmen af en af vores medarbejdere, og vores forretning bliver dermed menneskeliggjort over for dem, der benytter servicen, hvilket vi ser som en stor styrke.
Vi har optaget og indlejret videoer på en række af vores vigtigste landingssider. Hvis du ønsker at se et eksempel, kan du se dette her: https://www.avxperten.dk/hdmi-kabler/.
Som du kan se, er videoerne placeret under produkterne. Vi er bevidste om, at det dermed er langt fra alle, der ser dem, eller som overhovedet bemærker deres tilstedeværelse.
Det er selvfølgelig lidt en skam, og vi overvejede bestemt også at indsætte videoerne i toppen af siderne, så samtlige besøgende fik øje på dem.
Det valgte vi dog ikke at gøre, da vi frygtede, at vores produkter i givet fald ville komme for langt ned, og måske ville det have en negativ effekt på vores placeringer på søgemaskinen, hvis folk ikke fik besvaret deres søgeintention med det samme.
Hvis folk eksempelvis søger efter ‘HDMI-kabler’, vil de sandsynligvis præsenteres for disse kabler, så snart de klikker ind på et søgeresultat.
Hvis det første, de ser, er en video og lidt tekst, antager de måske, at de er landet det forkerte sted og hopper tilbage i Google. Den risiko turde vi ikke løbe.
Hvad erfarede vi?
Selvom videoerne endte med at flytte ind i kælderen, erfarede vi heldigvis, at de blev benyttet, og vi har fået meget positiv respons om disse.
En sidegevinst har været, at videoerne i sig selv skabt os omtale og trafik.
Vi valgte nemlig at deponere dem på YouTube, og vi kan se, at der er folk, der finder videoerne direkte herpå, da vores videoer løser adskillige søgeforespørgsler på dette medie.
Særligt de videoer, hvis titel er et spørgsmål, har fået mange visninger. Lige nu er topscoreren ‘Hvilket netværkskabel skal jeg vælge?’. Vi nåede dermed en række mennesker uden om vores side, og vi kan se, at noget af vores trafik i løbet af det sidste år er kommet direkte fra YouTube via de links, man finder i videobeskrivelsen, hvilket er super fedt.
Direktør & Presseansvarlig, avXperten
Mit navn er Nikolaj Nielsen, og jeg er direktør og presseansvarlig hos avXperten, der sælger alverdens tilbehørsprodukter til elektronik. Vores virksomhed er beliggende i Grenaa, hvor også jeg holder til.
Jeg har stor passion for ledelse og det at drive forretning. Det er vildt inspirerende og udfordrende hele tiden at bygge på og forsøge at klare dagen i dag bedre, end man klarede dagen i går.
Vi er efterhånden en stor virksomhed, men jeg prioriterer stadigvæk nærhed og tætte relationer virkelig højt. Dette er ganske beskrivende for mig på arbejdet såvel som udenfor.
AvXperten startede jeg sammen med min bror, som jeg også driver virksomheden med den dag i dag. Det er både sjovt, udfordrende og fedt at bygge noget op sammen med et familiemedlem, og det har uden tvivl bragt os endnu tættere sammen.