Bloggen

Succesfulde medarbejderpræstationer anno 2015

I flere virksomheder byder året 2015 på målet om større effektivitet og produktivitet, og dermed følger disciplinen Performance Management (PM).

Når man googler PM finder man det beskrevet i Wikipedia som: ”PM betegner den ledelsesdisciplin, der beskæftiger sig med styring af ydelse og præstation”.

Det lyder fint. Men det handler om at linke virksomhedens mål og strategi med den adfærd og de handlinger, der skal realisere målene, altså medarbejdernes præstationer.

Dette strategiske ledelsesinitiativ er vigtigt for at skabe øget effektivitet og produktivitet i virksomheder. Det er specielt vigtigt for, at virksomheder kan imødekomme de omskiftelige krav, som de hver dag lever under. PM bidrager til at skabe fokus på succes og vækst.

Nogle ville kalde PM for en decideret adfærdsstyring. Metoden er ved første øjekast nemlig helt enkel:

• Klarlægning af en præcis definition af, hvad der skal forbedres.

• Udvikling af en oversigt for den nuværende performance.

• Igangsætning af en præcis intervention efterfulgt af en evaluering. Midlerne hertil er fx. belønning/incitament, der påvirker medarbejderens handlinger og leder dem imod virksomhedens mål.

Men hvem skal udmynte det, og hvordan skal det gøres?

Kun ca. 40 % af danske ledere følger op på igangsatte initiativer. Ofte synliggøres de strategiske mål slet ikke, der bliver ikke skabt en retning for den enkelte medarbejder og der handles ikke på dét, som målene tilsigter.

Omgivelser opfattes forskelligt og det handler om mennesker. Formålet må derfor være at finde en fælles retning og drive performance. Det betyder, at PM er med til at sikre opnåelse af resultater fra medarbejderne både i dag og i fremtiden i overensstemmelse med virksomhedens mål og med gensidigt afstemte forventninger.

Det er den nærmeste leder, der til daglig skal forholde sig til og anvende PM. Så hvis medarbejdere skal levere den ønskede adfærd og resultater, kræver det, at de er motiverede og engagerede i arbejdet og har de rette kompetencer til det i det daglige. Derfor må lederen skabe øget motivation ved at medarbejderne præcis ved, hvornår de er en succes.

Her er vores bud på en checkliste, når man skal arbejde med PM:

• Virksomhedens strategi nedbrydes til mål for den enkelte medarbejder i løbet af året og kobles til konkrete arbejdsopgaver (synliggørelse af mål).

• Den nærmeste leder støtter og motiverer den enkelte medarbejder i det daglige.

• PM skal være en integreret og naturlig del af ledelse og bør koordineres i ledergruppen for at afstemme fokus og fremgangsmåder generelt i virksomheden.

• Som virksomhed skal en kontinuerlig dialog og opfølgning med medarbejderne struktureres.

• Gør PM til en del af medarbejderens udviklingsplan.

• Lav struktur for belønning/incitamenter, som støtter strategien.

• PM skal hænge sammen med virksomhedens værdier, og medarbejdere må levere i henhold til dem.

Når en virksomhed skal øge effektivitet og produktivitet gennem PM som ledelsesdisciplin, handler det om, at ledere må forstå adfærden hos medarbejdere og anvende disse bevidst og korrekt ved samtidig at tage højde for det enkelte menneske. På denne måde sikrer man, en øget positiv adfærd hos mennesker, og dermed skabes et overblik over medarbejdernes præstationer i overensstemmelse med virksomhedens mål med større resultater i udsigt.

Godt nytår!

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.