Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Sådan bruger du praktikanter effektivt i din start-up

Ideer er typisk ikke en mangelvare i de fleste start-ups. Der kan derimod være begrænsning på andre vitale ressourcer, som eksempelvis tid, kapital og arbejdskraft.

Så hvor sourcer man tid og arbejdskraft, selv med en begrænset økonomi? Svaret er enkelt og decideret oplagt; praktikanter. En ulønnet praktikant kan udgøre et kæmpe aktiv, der potentielt kan gøre en stor forskel i din start-up. Jeg har på baggrund af min egen erfaring med praktikanter i min start-up Nybygget, forfattet følgende 4 gode råd til praktikantanvendelse.

1 – Få styr på reglerne for praktikantanvendelse

Helt basalt, kend reglerne. Der vil være retningslinjer for anvendelse af praktikanter hos uddannelsesinstitutionerne, men de varierer lidt fra sted til sted. Det er derfor vigtigt at du her sætter dig ind i de regler, der gælder hos den pågældende institution, inden du indgår en praktikaftale. Et typisk praktikophold varer 3-6 måneder.

2 – Her finder du kompetente praktikanter

Et godt sted at starte er på erhvervsakademierne. Her indeholder de fleste uddannelser et praktikforløb, mens den praksisnære undervisning sørger for, at de studerende er klædt godt på til fagligt relateret arbejde. Deres force ligger i at de er erhvervsfagligt uddannet, og de vil derfor som regel, besidde grundlæggende forståelse, for dét at drive en virksomhed. Sørg for at finde en praktikant, hvis uddannelse er relevant i forhold til den arbejdskraft du søger.

Du kan med fordel undersøge muligheden for at aftage en praktikant fra følgende uddannelser:

  • Finansøkonomuddannelsen
  • Markedsføringsøkonomuddannelsen
  • Handelsøkonomuddannelsen

3 – Hvilke typer opgaver kan en praktikant løse?

Den praktikant du har indgået en aftale med, vil have en uddannelsesbaggrund, der afgrænser hvilke arbejdsopgaver vedkommende forventeligt kan løse. Det vil almindeligvis skulle påpeges i et stillingsopslag på en uddannelsesinstitutions side, hvilke arbejdsopgaver du søger studerende til at løse.

Den kan eksempelvis være at du her hvervet en marketingstuderende. Her vil det være nærliggende at give marketing-relevante arbejdsopgaver. Og vice versa, skulle man have hvervet sig en økonomistuderende. Dog skal det nævnes at akademiuddannelser er alsidige, og den studerende vil typisk kunne løse mange forskellige typer arbejdsopgaver.

475I grove træk, så handler det for dig som virksomhedsindehaver at tænke taktisk og operationelt. Det taktiske planlægger du. Du har en klar idé for hvad virksomheden er og hvad der i fremtiden skal ske. Det operationelle er selve eksekveringen, af de tænkte aktiviteter. Eksekveringen er typisk tidskrævende. Heldigvis er det netop her en praktikant kan vise sig værdifuld. Med klare forventninger til resultatet, kan praktikanten herpå løse eksempelvis en marketingsarbejdsopgave.

4 – Løbende samtaler og feedback

Et praktikophold er typisk ret kort. Få derfor det maksimale ud af opholdet. Sørg for at give vedkommende feedback. Det vil løbende gøre praktikanten bedre, og de opgaver vedkommende stilles, vil potentielt også løses bedre. Kvaliteten bør ikke negligeres, blot fordi praktikanten arbejder gratis.

Sørg for kontinuerligt under praktikopholdet at afholde samtaler. Spørg her ind til praktikanten. Det er vigtigt at vedkommende trives. Der opstår her også en god mulighed for at give praktikanten feedback – Hvad er du glad for? Inddrager du praktikanten tilstrækkeligt? etc.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Medstifter, Nybygget ApS

Troels er co-founder af Nybygget.dk som forbinder købere og lejere med nybyggede boliger.
Troels har en baggrund som Chief Marketing Officer i en række internationale software-startups, hvor fællesnævneren har været digitalisering af nichemarkeder. Han har bl.a. arbejdet i San Francisco i sin rolle som Head of Digital Marketing for det danske startup Tradeshift, som i dag er en af de få danske tech-unicorns. Troels har tidligere opbygget og drevet førende internationale online communities.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Content marketing
Troels Bødker Feodor Nielsen
Medstifter, Nybygget ApS
Tags:

Content-marketing er et glimrende værktøj til at tiltrække trafik til din platform, og kan især i opstartsfasen, gøre forskellen mellem succes eller fiasko.
Onlinebaserede start-ups som min egen, er i en tidsalder som nu, i overhængende fare for at drukne i de massevis af budskaber og tilbud, som utallige virksomheder døgnet rundt forsøger at pushe ud til forbrugeren. For guderne skal vide; vi er utvivlsomt mange om buddet.

Medstifter, Nybygget ApS

Troels er co-founder af Nybygget.dk som forbinder købere og lejere med nybyggede boliger.
Troels har en baggrund som Chief Marketing Officer i en række internationale software-startups, hvor fællesnævneren har været digitalisering af nichemarkeder. Han har bl.a. arbejdet i San Francisco i sin rolle som Head of Digital Marketing for det danske startup Tradeshift, som i dag er en af de få danske tech-unicorns. Troels har tidligere opbygget og drevet førende internationale online communities.

167 indlæg
37 indlæg
74 indlæg
17 indlæg
52 indlæg
176 indlæg
203 indlæg
38 indlæg
RELEVANTE INDLÆG

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her