Tags: Administration, Økonomi
Dårlige betalere har mange begrundelser for, hvorfor fakturaen ikke er betalt til tiden. Især hører jeg følgende tre begrunder:
1: Skylder mener, at regningen skal betales af en anden.
2: Skyldner er ikke enig i, hvad der er aftalt.
3: Skyldner har ikke modtaget fakturaen.
Hvis du følger disse råd, kan du ofte få kunderne til at betale og dermed undgå at kontakte en inkasso advokat eller et inkassofirma.
Hvis du gerne vil undgå, at din kunde påstår ikke at være rette skyldner, skal du indføre en fast procedure for nye kunder, så du allerede ved indgåelsen af aftalen har styr på, hvem fakturaen skal stiles til.
Det bedste ved at din kunde er identificeret er, at du nu nemt kan undersøge, om den pågældende kunde er kreditværdig, og dermed om du er i risiko for, at kunden ikke betaler din faktura. Kreditværdigheden kan du undersøge ved at indhente et regnskab.
Hvis resultatet af din undersøgelser er, at din kunde ikke er kreditværdig, skal du have sikkerhed for din betaling, inden du udfører arbejdet/før du udleverer varen.
Identifikation af din kunde kan foregå ved at kunden udfylder en formular, hvor du beder om følgende oplysninger:
1. Navn
2. Adresse
3. CVR nr. (Gå ind på www.cvr.dk, hvor du nemt kan finde ud af, hvem din kunde i realiteten er.)
4. Hvem kan forpligte virksomheden
5. E-mail adresse
En anden fordel ved identifikation af kunden er, at din advokaten nemmere kan forfølge kravet, hvis skyldner trods rykkerskrivelser ikke betaler.
Det er også en fordel for dig at indhente oplysninger om private kunder.
Uanset om du handler med en virksomhed eller en privat kunde, løber du en risiko for, at kunden ikke har fuldmagt til at indgå aftalen. Derfor bør du altid indhente følgende oplysninger:
1. Adresse
2. Telefonnummer
3. Oplysninger om, hvem der skal betale
I juraens verden er en mundtlig aftale lige så bindende som en skriftlig. En mundtlig aftale er dog svær at bevise.
Derfor er det vigtigt, at du sørger for at få aftalen på skrift. Det kan du nemt gøre ved at lade dine vilkår fremgå af et tilbud eller en ordrebekræftelse.
Selv om du følger de gode råd, er det ikke muligt helt at undgå kunder, som ikke betaler.
Inden du sender din sag til inkasso, skal du sende et inkassovarsel. Inkassovarslet kan du anføre i en rykkerskrivelse. Hvis skyldner trods rykkerskrivelser ikke betaler, skal sagen hurtigst muligt sendes til inkasso.
Når du sender din sag til inkasso, kan du vælge enten at benytte en advokat inkasso eller et inkassobureau. Det har betydning for din inkassosag, om du vælger at benytte advokat inkasso eller et inkassobureau. En advokat kan føre din sag ved domstolene, og det kan blive nødvendigt, hvis skyldner har indsigelser.
Jeg kan anbefale at vælg en virksomheder, der tilbyder inkasso uden omkostninger ”no cure no pay”. Det sikrer at inkassoadvokaten eller inkassobureauet gør, hvad der er muligt for at få skyldner til at betale.
Advokaternes Inkasso Service er drevet af erfarne advokater, og på vores hjemmeside kan du læse meget mere om inkassoprocessen og tilmelde dig et gratis webinar om kreditpolitik.
Du er velkommen til at stille spørgsmål om inkasso på Google+.
Ansvarlig, Advokaternes Inkasso Service
Torben Stohn er uddannet jurist fra Københavns Universitet og er ansvarlig for Advokaternes Inkasso Service, der tilbyder inkasso til virksomheder.