Har du overvejet at udvide dine aktiviteter til udlandet? Prøve kræfter med et nyt marked og eksportere dit produkt udenfor Danmarks grænser?
Der er masser af muligheder i udlandet, og så længe man sætter sig for at forstå kulturen og er åben for at se nye veje, kan man sagtens få succes udenfor Danmark. Her er et par tips til at få taget de første skridt.
1. Lav grundig research på markedet og kulturen
Ligesom herhjemme gælder det, at research og markedsundersøgelser bør være noget af det første, man går i gang med. Hvordan er konkurrencen på området, hvem er de andre spillere på markedet, og hvad er behovet for dit produkt? Det er også relevant at undersøge lovgivningen for udenlandske virksomheder samt told- og skatteregler. Og måske er der nogle oplagte fordele ved at komme udefra i form af mere lempelige regler. Den danske ambassade i det pågældende land er et godt sted at starte.
2. Lær kulturen at kende
Selv i lande som umiddelbart minder om Danmark, kan folk alligevel have nogle helt andre måder at agere på i hverdagen. For eksempel har mange lande udenfor Nordeuropa ikke samme tradition for at svinge plastickortet så villigt som danskerne. I nogle tilfælde har man ikke infrastrukturen på plads til at kunne tilbyde betaling med kort, og andre steder har folk simpelthen ikke tillid til systemet og foretrækker at betale med kontanter. Hvis du sælger dit produkt gennem en webshop med en online betalingsløsning, bør du undersøge, om dine kunder er vant til at betale på den måde.
3. Tænk innovativt
Tingene behøver ikke nødvendigvis at følge den samme udvikling, som vi kender hjemmefra. Mange afrikanske lande er for eksempel gået direkte til mobiltelefonen, og har sprunget trinnet med hjemmecomputere over. Mobilnettet er udbredt i Afrika, og sociale medier og apps har revolutioneret måden, man handler og interagerer med hinanden. Nyheder og informationer om alt fra majspriser til vejrudsigten går nu direkte ind på mobilen.
4. Se nye muligheder
Så er der også de uopdyrkede markeder, hvor et nyt produkt eller en trend ikke er slået an endnu. Mange danske iværksættere henter nye idéer fra USA og importerer dem til Danmark. UX design og brugeroplevelser er et eksempel på en forholdsvis ny disciplin herhjemme, der nu vokser stødt, men som stadig er ukendt i mange dele af verden. Her er der muligheder for at være først på markedet og tilbyde en ny service og viden.
5. Netværk med de lokale
Netværk er en god måde at lære om en ny kultur og møde lokale ligesindede, som kan hjælpe dig i gang. Iværksættere er et åbent folkefærd, som gerne vil dele deres viden og tips med dig. Søg på Facebookgrupper i det lokale land. Expatfora kan også være en god indgang til den information, du skal bruge, eller du kan prøve at besøge lokale co-work kontorer.
Kommunikationsspecialist, journalist og digital nomade
Tanja Blicher har arbejdet med en bred vifte af opgaver indenfor intern og ekstern kommunikation de sidste 5 år og synes stadig, det er verdens sjoveste arbejde. Hun rådgiver og coacher iværksættere i at blive skarpe på deres strategi og klare i spyttet. Samtidig jonglerer Tanja med ord og nørder grammatik som freelancejournalist og tekstforfatter.
I februar i år pakkede Tanja en kuffert for at rejse og arbejde som digital nomade. Turen vil tage hende til Sydamerika, Sydeuropa og Asien, hvor hun vil blive klogere på iværksætteri udenfor Danmark og udforske livet som digital nomade.
Tanja blogger om iværksætteri i andre lande, om gode idéer og spændende startups.
Skriv til Tanja på tb@tanjablicher.dk hvis du vil vide mere om iværksætteri i udlandet eller har lyst til at sige hej.