Musik i forretningen kan have stor betydning for dine medarbejderes engagement og motivation – det kan skabe flow i arbejdet og øge arbejdsglæden. Men bruges musikken forkert, risikerer man, at musikken bliver til støj, der skaber stres og ødelægger humøret blandt medarbejderne. Det er derfor vigtigt, at du tænker på personalet, når du planlægger musikken – det er jo i sidste ende dem, der sætter ansigt på virksomheden over for kunden.
Hvis du bruger musik i din forretning, restaurant, cafe eller anden virksomhed, skal du have en musikaftale med Koda. Aftalen er lovpligtig og Koda sørger for, at din betaling går videre til de komponister og sangskrivere, der har skrevet musikken. Du opretter musikaftalen på Kodas hjemmeside: www.koda.dk/kunde
Hvis man som medarbejder hører det samme musik igen og igen, kan man nærmest blive sindssyg. Ud over de menneskelige omkostninger går det i høj grad ud over kundernes betjening. Arbejd derfor aktivt med en dynamisk tilgang til musik, så der hele tiden er noget nyt at lytte til.
Personalets humør og stemning er forskellig på forskellige tidspunkter – det bør musikken understøtte. Det kan fx være opslidende at arbejde i en butik med høj techno fra morgenstunden. Overvej hvad der passer til mandag morgen, fredag eftermiddag, en solskinsdag eller en regnvejrstung novemberdag og tilpas dine playlister derefter.
Det kan skabe motivation, hvis medarbejderne er med til at sammensætte musikprofilen. Ulempen er, at deres musiksmag ikke nødvendigvis understøtter brandets værdier. Denne balance mellem brandkonsistens og medarbejderinvolvering er et vigtigt trade-off ved musikplanlægning.
Har du flere lokationer eller er din musikprofil vigtig for kundeoplevelsen, kan et lukket, centralt styret system sikre brandkonsistens. Men et lokalt styret, åbent system, hvor medarbejderne kan skifte løbende kan give større arbejdsglæde og forbedre kundeservicen. Nogle systemer tillader begrænset frihed inden for præ-definerede rammer, som du kan sætte op.
Én veldefineret musikprofil kan underbygge dit brands identitetsskabelse. Men skiftende musiktemaer kan omvendt skabe en dynamik, der varierer oplevelsen af at gå på arbejde, ligesom det kan give medarbejderne noget at se frem til, hvis de ved, der kommer et tema med deres yndlingsmusik.
Koda har lavet en folder, hvor du kan få mange flere tips og tricks til, hvordan du bruger musik strategisk i din virksomhed. Du kan hente folderen her
Marketing medarbejder i Koda - med passion for musik of branding
Søren har studeret Music Management samt Management of Creative Business Processes på CBS, men er oprindeligt uddannet musiker fra Rytmisk Musikkonservatorium.
Som reklamemusik-producer, musikbooker, marketingmedarbejder og in-store music tilrettelægger ligger Sørens primære ekspertise inden for musik og branding.
I dag arbejder Søren i Kodas markedsafdeling med kundekommunikation og marketing.
På IVÆKST Bloggen sætter Søren fokus, hvordan virksomheder kan bruge musik og lyd strategisk til at styrke kundeoplevelsen, medarbejdermotivation og brand-kommunikation.
Mød også Søren på LinkedIn