Tags: Salg
Hvis du vil udvide din webshop internationalt er vores naboer i Sverige et oplagt skridt: Vi er geografisk tæt på hinanden, der er ingen moms- og toldbarrierer og så tænker vi ens, når vi handler. Eller hvad? Her får du svaret.
Svenskerne er generelt meget mere tilbageholdende med handlen på internettet, end vi er i Danmark. Men e-handlen i Sverige vokser hele tiden og i forhold til handlen i fysiske butikker er væksten enorm. Hvis du vil have del i den svenske e-handelsvækst er der – tro det eller lad være – en række relativt store kulturelle forskelle, du skal huske at være opmærksom på.
Her får du otte gode råd til e-handel øst for Øresund:
1. Lokalt
Svenskerne er ikke med på den globale handelsbølge endnu. Sørg derfor for at give dem tryghed ved at have din svenske webshop på et .se-domæne og altid at vise priserne i svenske kroner.
2. Service
Det er utroligt vigtigt med god og tryg kundeservice til dine svenske kunder. Du kan enten ansætte en svensk kundeservicemedarbejder, eller du kan købe dig til svensk kundeservice på både skrift og tale.
3. Loyalitet
Svenskerne er meget loyale kunder. Hvis du giver dem fantastisk kundeservice og gode vilkår, så kommer de tilbage, og du vil med tiden opbygge en stor og meget loyal kundekreds.
4. Betalingsmetoder
Sæt dig grundigt ind i, hvilke betalingsmetoder, der er populære i din branche. Svenskerne er generelt meget glade for at betale på faktura gennem fx Klarna. Denne valgmulighed vil potentielt give dine kunder større købelyst og dermed større konvertering.
5. Fragtpris
Svenskerne er vant til at handle i Sverige og de vil ikke betale fragt, der er dyrere end den, de er vant til. For at kunne konkurrere med det resterende svenske marked kan du evt. overveje, om du skal tilbyde dine kunder en fast lav fragtpris, hvor du selv dækker den resterende fragtudgift. Du kan finde et udgangspunkt for fragtpriser til Sverige med GLS og Post Danmark hos Pakkelabels.dk.
6. Sveriges egne kulturelle forskelle
Sverige er et stort og meget alsidigt land,og der er stor forskel på de mennesker, der bor i de større svenske byer og de mennesker, der bor på landet. Vær ekstra opmærksom på, at din markedsføring passer til den målgruppe, du gerne vil kommunikere med.
7. Dansk er godt
For mange svenskere er dansk lig med kvalitet. En danskejet webshop har altså på mange måder en fordel i forhold til andre udenlandske sider. Når det sagt, så husk at være opmærksom på punkt 1 og 2.
Jeg håber, at disse råd var brugbare, samt at du har fået mod på at udvide din webshop og forsøge dig på det svenske marked. Held og lykke.
Marketingskonsulent
Sophie er marketingkonsulent. Hun arbejder med at markedsføre og vækste Pakkelabels.dk, som er en af de nye store spillere på det danske logistik-marked.
Hos Pakkelabels.dk hjælper hun iværksættere og mindre webshops med at løse de udfordringer, der som regel opstår i forbindelse med fragt og logistik, når man er en del af dansk e-handel.
Hun har erfaring inden for marketing, kampagneplanlægning og strategisk kommunikation og har ligeledes stor erfaring med logistik og fragt i e-handelsbranchen.
Sophie er uddannet bachelor i International Virksomhedskommunikation og læser i øjeblikket kandidatuddannelsen i Medievidenskab ved Syddansk Universitet.