Tags: Administration
Det kan være svært at gennemskue fragtjunglen, når man som selvstændigt erhvervsdrivende skal sende varer til kunder og samarbejdspartnere. Vi har her lavet en kort guide til at komme godt fra start – også selvom du ikke har volumen til at få en skarp aftale direkte hos din foretrukne speditør. Nu er der ikke længere grund til alt for dyre pakkelabels. Når du har læst dette vil du nemlig forhåbentlig synes, at det er lige så let at spare både penge og tid.
Det lyder banalt, men et godt og realistisk overblik over, hvor mange ordrer du forventer at afsende i en given periode er meget vigtigt. Ofte stiller fx speditørfirmaerne krav om denne type information, hvis du ønsker en fordelagtig aftale med dem. Det er også relevant ift. indkøb af emballage osv., så ud ikke skal have alt for meget emballage til at fylde hele dit lager i alt for lang tid. Det er vigtigt at være realistisk, da der kan være bekostelige konsekvenser ved en ikke opfyldt ordrevolumen hos et speditørfirma.
Sørg for at inddele dine emballagetyper i standarder. Nogle speditører beregner fragtpriser efter volumenvægt – fx Post Danmark. Bruger du en speditør, der gør det er det en stor fordel at vide, hvilken volumenvægt hver enkelt emballagetype har. På den måde ved du hurtigt, hvilken fragtløsning der er mest fordelagtig for den enkelte forsendelse. Hvis ikke du kender den i forvenen kan du læse om Post Danmarks volumenvægtberegning her: Forstå og beregn volumenvægt
Beslut dig for en eller flere speditører, der virker som den optimale løsning for dig og dit forsendelsesbehov, og lad dig ikke slå ud hvis ikke de kan give dig gode priser til at begynde med. Det kan være, du skal lede efter andre løsninger, eller det kan være, du skal vente med at forhandle egne fragtpriser.
Ja - langt de fleste iværksættere har større gavn af en løsning som Pakkelabels.dk der sælger pakkelabels til forsendelse med både GLS og Post Danmark til meget fordelagtige priser. Alle erhvervsdrivende kan gøre brug af sådanne services og hos fx Pakkelabels.dk stilles der intet krav om ordrevolumen. Du får de samme gode priser uanset, hvor mange pakker du sender. Se alle Pakkelabels.dks priser her: Pakkelabels.dk - Priser
Når du har opbygget en solid virksomhed med en vis ordrevolumen har du et langt bedre grundlag at forhandle ud fra, når du henvender dig direkte hos speditørerne. Hvornår du kan forsøge en ny forhandling kommer an på din virksomheds vækst – den gyldne regel er: Jo flere forsendelser des bedre priser.
Der findes forskellige grader af teknisk setup ifm. forsendelse. Ud over basale ting som et godt sted at pakke ordrer samt de rette værktøjer inden for rækkevidde er en printer en essentiel del af forsendelsen. Det kræver nemlig en printer at kunne udskrive pakkelabels til dine forsendelser – uanset hvilken speditør du benytter. Det er forskelligt, hvilke formater de forskellige speditører leverer deres pakkelabels i, men med tanke på, at du sandsynligvis er iværksætter med en på nuværende tidspunkt relativt ny virksomhed, vil jeg tage udgangspunkt i de to formater, du kan vælge mellem hos Pakkelabels.dk og et som et bredt udvalg af speditører benytter et eller flere af: A5 og 10x19 cm.
Vil du udskrive på almindelig A4-printer?
Hvis du har en A4-printer samt almindeligt A4-papir til rådighed, kan du printe pakkelabels i A5-format. På den måde skal du blot folde papiret på midten og sætte labelen fast på din pakke.
Vil du udskrive på labelprinter?
Hvis du vil have en løsning, der kræver knapt så meget arbejdstid som A5-labels du med fordel se nærmere på 10x19 cm-formatet, som du kan udskrive på en labelprinter. Køb selvklæbende labels i samme format til din labelprinter, print dem og klæb dem direkte på pakken.
Jeg håber at denne korte introduktion gav dig et indblik i, hvordan du kommer i gang med logistikken som e-handler. Hvis der er noget jeg kan hjælpe med, er du velkommen til at kontakte mig på sh@pakkelabels.dk
Marketingskonsulent
Sophie er marketingkonsulent. Hun arbejder med at markedsføre og vækste Pakkelabels.dk, som er en af de nye store spillere på det danske logistik-marked.
Hos Pakkelabels.dk hjælper hun iværksættere og mindre webshops med at løse de udfordringer, der som regel opstår i forbindelse med fragt og logistik, når man er en del af dansk e-handel.
Hun har erfaring inden for marketing, kampagneplanlægning og strategisk kommunikation og har ligeledes stor erfaring med logistik og fragt i e-handelsbranchen.
Sophie er uddannet bachelor i International Virksomhedskommunikation og læser i øjeblikket kandidatuddannelsen i Medievidenskab ved Syddansk Universitet.