Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring, Salg, Tryghed
Har du ikke allerede et SSL certifikat tilknyttet din webshop? Så skal du lytte godt efter! Fra oktober vil dine kunder nemlig blive mødt af beskeden ”ikke sikker” i adresselinjen i Chrome, når de fx udfylder en kontaktformular på din webshop! Det øger ikke ligefrem din webshops troværdighed, vel?
I modsætning hertil vil en sikker webshop med et SSL certifikat være tydeligt markeret med beskeden ”sikker” i adresselinjen!
På illustrationen nedenfor kan du se, hvilke ændringer Chrome vil lancere i oktober. Usikre webshops vil som udgangspunkt være markeret med et ”i” lige indtil, at dine kunder begynder at udfylde data – så vil beskeden ”ikke sikker” poppe op i adressefeltet. Som noget nyt vil usikre webshops altid vises som ”ikke sikker” i inkognito-tilstand.
Kilde: Google Security Blog
Grunden til, at http-sider altid vil blive vist som ”ikke sikker” i inkognito-tilstand er, at brugerne her har en forventning om, at alt er fortroligt, hvilket ikke er tilfældet på en webshop uden SSL certifikat.
SSL står for "Secure Sockets Layer" og er en krypteringsteknologi, der sikrer, at kun dig og din kunde kan læse den information, der sendes imellem jer. Det kan fx være din kundes e-mailadresse, navn, adresseoplysninger eller login-kode. SSL er mest kendt som den grønne hængelås i browseren:
En aflytter på forbindelsen er en udefrakommende person, der tvinger sig adgang til dine kunders data. Det sker ved, at personen ”lytter med”, og opsnapper din kundes forbindelse til din webshop og dermed har adgang til alle de informationer, som din kunde indtaster på din webshop. Dette kan du undgå med et SSL certifikat på din webshop, som krypterer al den data, der sendes mellem dig og din kunde.
SSL skaber troværdighed og tryghed
Din webshop udstråler ikke ligefrem troværdighed, hvis dine kunder bliver mødt af advarslen ”ikke sikker”, når de besøger din webshop. Advarsler som disse gør det meget tydeligt for dine kunder, om din webshop er sikker eller ej – og det vil dermed også påvirke dine kunders tiltro til din webshop.
Hvis dine kunder har tillid til din webshop, vil de ofte være mere tilbøjelige til at handle hos dig. Derfor kan man godt sige, at tillid øger dine muligheder for salg. Så med et SSL certifikat er der altså mulighed for, at du kan øge din konverteringsrate, fordi kunderne kan se, at de er i trygge hænder hos din webshop.
Bedre placeringer på Google
Google har meldt ud, at de ser SSL som et positivt ranking parameter. Hvis du har et SSL certifikat på din webshop, vil du altså stå bedre i Googles øjne – og du vil potentielt opleve, at flere af dine undersider vil få en højere placering i Googles søgeresultater med en SSL kryptering.
Google Shopping virker ikke uden SSL
Det er ikke muligt at annoncere på Google Shopping, hvis du ikke har SSL. Google har gjort SSL til et krav for at kunne gøre brug af muligheden for at annoncere på Google med billeder. Det er med til at understrege vigtigheden af SSL. Generelt er der flere og flere situationer, hvor din webshop vil blive straffet for ikke at have SSL.
Online Marketing Specialist, SmartWeb.dk
Rikke er Online Marketing Specialist hos webshopplatformen SmartWeb. Hun arbejder til daglig med online markedsføring, sociale medier, e-mail marketing, weboptimering og konverteringsoptimering.
Rikke er uddannet cand. mag. i Medieformidlet Kommunikation fra Aalborg Universitet.