Bloggen

Er din webshop klar til Black Friday?

Black Friday 2016 blev den største handelsdag i Danmark nogensinde! Danskernes Dankort var rødglødende, og forbruget på denne ene dag blev på svimlende 2 milliarder kroner! I år går det løs fredag den 24. november! Er din webshop klar til at tage sin del af kagen til denne fantastiske handelsfest?

Som webshopejer er Black Friday en af årets helt store muligheder for at skabe en stor omsætning på din webshop. Det er derfor vigtigt, at du har gjort dig nogle tanker om, hvordan du bedst muligt kan maksimere dit salg på dagen!

Selvfølgelig vil dine tilbud på dagen spille en stor rolle for, hvordan din Black Friday kommer til at udspille sig – men ved hjælp af nogle få, simple tips kan du faktisk skabe de bedste forudsætninger for at tage dit salg til nye højder på Black Friday!

 

Gratis levering

Leveringsprisen er en af de helt store syndere, hvis vi ser på årsagerne til, at dine kunder ikke gennemfører deres salg, selvom varerne ligger klar i indkøbskurven! Derfor kan gratis levering være en måde at få flere til at gennemføre køb på din webshop til Black Friday.

Rigtig mange af dem, som handler online vil være mere tilbøjelige til at gennemføre et køb, hvis der er gratis levering. Simpelthen af den enkle årsag, at de slipper for, hvad der for dem er en ”ekstra udgift”. Gratis levering er altså en god måde at øge din konvertering på Black Friday og forhåbentlig mindske antallet af efterladte indkøbskurve.

 

Beløn dine eksisterende kunder

Endnu en måde at konvertere bedre på Black Friday er at være lidt ekstra opmærksom på dine eksisterende kunder. Du kan belønne dem med et godt tilbud eller lignende for at få dem til at vende tilbage på Black Friday. Det kan du gøre ved enten af sende en flyer med i deres ordre, sende en mail ud med specielle tilbud kun til dem eller tilbyde dem nogle ekstra procenter i rabat.

 

Skab opmærksomhed omkring din webshop

Inden Black Friday skal du gøre opmærksom på din webshop og jeres Black Friday kampagne. Op til Black Friday kan du afholde en konkurrence, hvor deltagerne skal indgive deres e-mail. På den måde har du mulighed for at udvide din mailliste og sende Black Friday-mails med tilbud til alle de interesserede.

Du kan også med fordel bruge dine sociale medier flittigt i perioden og til og under Black Friday. Folk følger netop virksomheder og brands på sociale medier for at blive informeret om gode tilbud og rabatter. Udnyt derfor muligheden for at tale om din Black Friday kampagne på de sociale medier!

Andre måder at skabe et hype omkring Black Friday:
• Skriv et blogindlæg om din Black Friday kampagne på din webshop vedrørende tilbud osv.
• Lav en countdown, der tæller dage, timer og sekunder ned til Black Friday
• Facebook annoncer er en god måde at ramme potentielle kunder i din målgruppe. Læs dette blogindlæg om, hvordan du laver en Facebook annonce.

 

E-mail kampagne

At føre en e-mail kampagne op til Black Friday kan være med til at vække dine kunders interesse inden dagen. Også på dagen kan du sende mails ud om, at Black Friday er i gang og evt. udsende nogle ’surprise’ tilbud, som kan sende flere folk ind på din webshop. Tænk på en Black Friday e-mail kampagne som mere end én mail – gør det til en hel række af mails, som du nøje planlægger og strukturerer. Til sammen vil alle disse mails udgøre en sammenhængende kommunikation om din webshop – og give din Black Friday kampagne den opmærksomhed, som den fortjener!

 

Hold øje med dine konkurrenter

Det kan være en god idé at holde øje med, hvad dine konkurrenter gør i forhold til Black Friday. Du skal ikke nødvendigvis gøre alt, hvad de vælger at gøre – men dan dig et overblik over deres strategi, tilbud, kampagner osv. Så du kan lave en strategi for, hvordan du kan matche dem, så de ikke nupper kunderne for næsen af dig.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Online Marketing Specialist, SmartWeb.dk

Rikke er Online Marketing Specialist hos webshopplatformen SmartWeb. Hun arbejder til daglig med online markedsføring, sociale medier, e-mail marketing, weboptimering og konverteringsoptimering.

Rikke er uddannet cand. mag. i Medieformidlet Kommunikation fra Aalborg Universitet.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Rikke Toft

Online Marketing Specialist, SmartWeb.dk

Har du ikke allerede et SSL certifikat tilknyttet din webshop? Så skal du lytte godt efter! Fra oktober vil dine kunder nemlig blive mødt af beskeden ”ikke sikker” i adresselinjen i Chrome, når de fx udfylder en kontaktformular på din webshop!

Online Marketing Specialist, SmartWeb.dk

Rikke er Online Marketing Specialist hos webshopplatformen SmartWeb. Hun arbejder til daglig med online markedsføring, sociale medier, e-mail marketing, weboptimering og konverteringsoptimering.

Rikke er uddannet cand. mag. i Medieformidlet Kommunikation fra Aalborg Universitet.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.