Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Sådan kan du tilføje oplevelsesdesign til din markedsføring

Sådan kan du tilføje oplevelsesdesign til din markedsføring

I en tid, hvor teknologi og information hersker, flyder vores samfund nærmest over med reklame.

Resultatet: langt mere bevidste og selektive forbrugere!

Det kræver altså meget mere for virksomheder at skære igennem med et produkt eller et budskab. Men det er der heldigvis råd for. I denne artikel får du tips til, hvordan du kan tilføje oplevelsesdesign til din markedsføring.

 

Markedsfør dig med oplevelsesbaserede events

 

En oplagt måde at skille sig ud på, er ved at skabe unikke oplevelser, fx i form af events.

Når du laver en event får du nemlig:

  • En unik mulighed for at illustrere, hvad du kan
  • Mulighed for at møde en masse potentielle kunder og samarbejdspartnere
  • Mulighed for at få en masse omtale af din virksomhed eller dit produkt


Hvis du formår at skabe en event, som samtidig er en uforglemmelig oplevelse, har du desuden tilføjet uvurderlig værdi til din virksomheds brand.

 

Og hvordan gør man så det?

 

Først og fremmest er det vigtigt at definere formålet med din event: skal du lancere et nyt produkt, vil du have mere trafik på din hjemmeside eller måske nå ud til en ny målgruppe? Når du har fundet frem til dit specifikke mål, skal du invitere folk til at opleve dette budskab.

 

Det gør du ved at tænke i:

 

  • Sanselighed: giv folk mulighed for at smage, lugte, føle eller lytte til dit produkt eller dit budskab.
     
  • Passende forstyrrelser: tænk i elementer, som får folk til at undre sig positivt.
     
  • Interaktion: lav en event, hvor folk selv skal tilføje noget og tage del i at forme oplevelsen.

 

Et eksempel:

Nestlé lavede for nogle år siden en stor event, der havde til formål at promovere kildevand. En række motionscykler var sat op på et offentligt torv i Paris og lidt efter lidt, satte forskellige undrende forbipassende sig på cyklerne og begyndte at trampe i pedalerne. Udfra hver cykel skød en lysstråle og da alle cyklerne var i fuld gang, dannedes en animation af en mand i færd med at strippe. Ved siden af motionscykler kunne man selvfølgelig smage kildevanden.

Alt i alt formåede Nestlé altså at gøre dét at drikke kildevand til en helt unik oplevelse!


Husk dokumentation!

 

Når du planlægger din oplevelse, så husk altid at tænke dokumentation ind i dit budget og din tidsplan.

 

Hvorfor nu det?

 

Jo, hvis du deler en masse velproduceret dokumentation af din oplevelse - fx i form af foto eller video - sikrer du, at oplevelsen får længere levetid og når ud til langt flere mennesker.
Som du måske har bemærket, er det netop sådan mange store virksomheder laver reklame..

 

… og ofte er det den slags reklamer, som går viralt!


Nu er du forhåbentlig klar til at skabe din helt egen unikke oplevelse.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Stifter og Kreativ Direktør i REBHEL

Rebekka er stifter og kreativ direktør i virksomheden REBHEL, og på IVÆKST-bloggen bidrager hun med med sin store viden og erfaring i skarpe indlæg om medier, web og events. 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Rebekka Hellstrøm
Stifter og Kreativ Direktør i REBHEL
Tags:

I en tid mættet af digital og online reklame, har vi misset noget, som kan give vores markedsføring ekstra værdi: analog markedsføring! Læs med her.

Stifter og Kreativ Direktør i REBHEL

Rebekka er stifter og kreativ direktør i virksomheden REBHEL, og på IVÆKST-bloggen bidrager hun med med sin store viden og erfaring i skarpe indlæg om medier, web og events. 


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her