Tags:
Vi lever i en tid, hvor teknologi og digitalisering har overtaget stort set alt, hvad der hedder markedsføring. Vi måler på KPI'er, tager datadrevne beslutninger og automatiserer hvor vi kan.
Og det skal vi selvfølgelig også.
Faktisk tør jeg påstå, at det er noget nær umuligt at overleve som virksomhed i 2019 uden en digital indsats på markedsføringsfronten.
Men i et samfund der er mættet af digitalisering og online reklame, har vi muligvis misset noget vigtigt, som kan give vores markedsføring ekstra værdi: nemlig analog markedsføring!
Analog markedsføring kan kort sagt beskrives som ”reklame der foregår i den virkelig verden”.
For mange leder denne definition nok tankerne hen på printede reklameartikler og (u)smarte keyhangers, men i 2019 er analog markedsføring faktisk meget mere end det.
For mig at se, handler analog markedsføring om at give sin målgruppe en håndgribelig oplevelse med ens brand. Det kan fx være via fysiske event eller kampagner, hvor man giver sine kunder mulighed for at interagere.
De bedste eksempler på analog markedsføring finder vi hos nogle af verdens største brands.
Tag for eksempel Red Bull, som hvert år står for at arrangere kæmpe ekstremssportsevents med tusinder af tilskuere.
Eller Coca Cola hvis små lokale kampagner - som fx at dele gratis Cola ud til tørstige mennesker i en bilkø – ender med at gå viralt.
Det første du bør gøre er at tænke over dit produkts kerneværdi:
Når du har styr på dit produkts kerneværdi, er det tid til at tænke kreativt.
Overvej, hvordan du kan transformere din kerneværdi til en fysisk oplevelse:
Udtryk din kerneværdi på en overdreven måde.
Hvis du vil skabe en oplevelse af komfort, så understreg pointen ved at placere komfortable møbler et sted, hvor folk normalt befinder sig ukomfortabelt: fx i offentlige transportmidler.
Der er ikke noget facit når det kommer til at skabe god analog markedsføring, men du er godt på vej, hvis du kombinerer lidt strategi med en god portion kreativitet.
Fælles for Red Bull og Coca Cola er, at de tager udgangspunkt i noget fysisk og håndgribeligt - som derefter får længere levetid ved hjælp at det digitale.
Selvom det digitale kommer i anden række, er det altså vigtigt at lægge en plan for, hvordan din fysiske event eller kampagne skal formidles på dine online platforme.
I 2019 er video det helt store på sociale medier, og derfor kan det være en god ide at dokumentere din event eller kampagne på video. Det kan også være en god ide at køre digitale kampagner sideløbende med det analog tiltag for at skabe større synlighed og mere momentum.
Har du eller din virksomhed arbejdet med analog markedsføring? I så fald vil jeg meget gerne høre hvordan og med hvilke resultater. Skriv gerne din kommentar nedenfor eller send mig en mail. Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Stifter og Kreativ Direktør i REBHEL
Rebekka er stifter og kreativ direktør i virksomheden REBHEL, og på IVÆKST-bloggen bidrager hun med med sin store viden og erfaring i skarpe indlæg om medier, web og events.